Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

siviak skrev:Min bil, V70 D5 -04.
Jag har haft lite problem med min kärra att den tänder varningen "motorsystem serv omgående" samt att bilen går i Limp Home läge, Liljas dator får inte fram någon felkod men säger att det är för lågt bränsletryck...
Där har vi ursprungsfelet, som sig bör står det i trådens första inlägg...
CarMan skrev:Det är väl självkar nått man INTE säger till en kund om man vil ha en bra relasion !
Det är skllnad på vad man får i konpansation & var man kan begära (har rätt att kräva)
Det är väl självklart något verkstaden BÖR säga till en kund för att undvika ev. framtida misstag. T ex "det var ju bra att du kunde fixa det på det vis du gjorde, men det finns assistans att kontakta vid sådana här tillfällen. Så om det händer något framöver så vet du att du kan ringa så kommer hjälp till undsättning." Det tror inte jag är nåt som skulle äventyra en bra relation.
siviak skrev:
siviak skrev:Min bil, V70 D5 -04.
Jag har haft lite problem med min kärra att den tänder varningen "motorsystem serv omgående" samt att bilen går i Limp Home läge, Liljas dator får inte fram någon felkod men säger att det är för lågt bränsletryck...
Där har vi ursprungsfelet, som sig bör står det i trådens första inlägg...
Mata inte trollen.
crumpets skrev:Vilken soppa. Rensade upp lite från de rena provokationerna.
Tack för det, känner mig nästan lite skyldig att startat en sådan här tråd som var dömd till att spåra ur...

Update!
Var hos Liljas idag för ytterligare felsök, vi upptäckte då att bränsletrycket fram till motorn var aldeles åt h-e för dåligt. Så de kommer att byta matarpumpen i tanken på onsdag. Sen hoppas vi att alla problem ska vara ur vägen. Återkommer...

PS: Var nu snälla mot varandra!!!!
Jag försöker läsa mellan raderna o lägger till vad som finns i huvet hoss mig...

Om du har en tänd motorlampa, så fins felkodet (även på liljas dator)
det där med lågt bränsletryck är troligen rubriken från en av felkoderna (ECM 2503 ???) Men det finns ingen felsöknings guid till den felkoden.
matarpumpen på dieslarna har lågt tryck, så den är det nog inget fel på. Den går ju inte ens hela tiden, går vid start & kraftig acceleration, sen sporadiskt under körning för att flytta soppa mellan tankhalvorna & det blir tätate ju mindra bränsle du har i tanken.

Du har ett luftlekage nnstans, troligen på filterhållaren & vid skarnven vid främre krängningshämmaren

allt detta är ju gisningar ut i från av jag tycker mig förstå av det som skrivs (ni vat gissningsleken, nån säger nått, som nån annan säger... det har ju paserat många personer innan det hamnar i text här på forumet)
CarMan skrev:Jag försöker läsa mellan raderna o lägger till vad som finns i huvet hoss mig...

Om du har en tänd motorlampa, så fins felkodet (även på liljas dator)
det där med lågt bränsletryck är troligen rubriken från en av felkoderna (ECM 2503 ???) Men det finns ingen felsöknings guid till den felkoden.
matarpumpen på dieslarna har lågt tryck, så den är det nog inget fel på. Den går ju inte ens hela tiden, går vid start & kraftig acceleration, sen sporadiskt under körning för att flytta soppa mellan tankhalvorna & det blir tätate ju mindra bränsle du har i tanken.

Du har ett luftlekage nnstans, troligen på filterhållaren & vid skarnven vid främre krängningshämmaren

allt detta är ju gisningar ut i från av jag tycker mig förstå av det som skrivs (ni vat gissningsleken, nån säger nått, som nån annan säger... det har ju paserat många personer innan det hamnar i text här på forumet)
Den felkoden du säger (ECM2503) stämmer, såg den själv idag då bilen var uppkopplad på Liljas.
Filtret är bytt ett par gånger så den anslutningen borde vara ok, men om det vore en läcka så den drar in tjuvluft borde det komma luftbubblor framme vid motorn när jag lossar matarslangen. Vi lossade matarslangen idag och kopplade på en transparent slang men såg inget onormalt som t ex bubblor. Däremot tog det ett bra tag innan det kom någon diesel och när den väl kom kröp den sakta sakta genom slangen, meken sa att han kollat likadant tidigare och då var det inte så här dåligt tryck. Vi vred först på tändningen och pumpen lät men det kom inget, fick köra ett par varv på startmotorn för att det skulle komma något.
Kan det ha att göra med att det var lite diesel i tanken? (lampan hade precis börjat lysa så det var kanske 8-10 liter)
Han misstänkte att all den skit som han tidigare rensat ur tanken kan ha skadat pumpen, i vilket fall har han beställt ny pump och ska byta den på onsdag. Sen får vi se, kan ju ta ett tag innan det visar sig om felet kvarstår. Senast gick den felfritt i över en vecka innan felet återkom...
Användarvisningsbild
av Bosa
Kanske redan har nämnts men vet du hur färgflagorna och skiten hamnade i tanken från början? Tankat ur dunk eller farmartank eller finns det nån bensinstation med skit i tanken? Kan ju iofs vara föregående ägare. Tänkte närmast så du inte får in en massa skit i tanken igen. :)

Hoppas det löser sig med pumpbytet så du inte går på pumpen. höhö
prova att göra så här:
full gas från ganska låg fart, sen bromsa ner o upprepa detta fler gånger i rad (man överheta inte bromsarna)
det är lättaste sätttet att samla påsig så mcycke luft så felet framträder.

om du har plåt bränslefiler så är et en extra del oven på filtret med egen packning m.m. som inte blir bytt när filtrets byts. denna del är i aluminium & då ergar det å tätningsytan.
CarMan skrev:prova att göra så här:
full gas från ganska låg fart, sen bromsa ner o upprepa detta fler gånger i rad (man överheta inte bromsarna)
det är lättaste sätttet att samla påsig så mcycke luft så felet framträder.

om du har plåt bränslefiler så är et en extra del oven på filtret med egen packning m.m. som inte blir bytt när filtrets byts. denna del är i aluminium & då ergar det å tätningsytan.
Får prova detta när jag får tillbaka bilen... Inte en aning vad för typ av filter som sitter där, volvo har ju bytt så det är ett originalfilter iaf.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]