Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sid
#27949
Automataren borde göra att du får ännu mer skjuts i bitarma, iom den inte tappar t-tryck på samma sätt. T.o.m en 170hks V70 med automat pinar iväg riktigt ordentligt.
av nevyn
#27951
Jag har kört min T5:a på 0,73, men brukar ligga på 1,2. Tycker att den är oerhört seg på låga varv. Men den kommer ju igång sen, tycker min börjar veva med armarna runt 2800 rpm visserligen.
Användarvisningsbild
av CarMan
#28001
dr mugg skrev:Jag har automatlåda.... Och det är precis i början av normal acceleration. Lite daf-känsla. Men det är möjligt att det har med automatlådan att göra. Faktum är att jag tycker att lådan på min gamla Ford explorer känns mer harmonisk än någon V70 jag kört.

I övrigt så är det inte några större problem att accelerera ifrån en bifuel. Men det gör ju en Ford Escort från 83 också.... :D
Ja, från 0 till 20 km/h med full gas så käns bilen lite seg, men sen rör det påsig
av Frigge
#28013
Värt att tänka på vid trimmning är ju att Garantin försvinner,maskinförsäkringen försvinner. En ny motorstyrenhet med byte kostar ca 10 000 kr om man trimmat den genom byte av komponenter i boxen. Nästan alla trim har biverkningar på ett eller annat sätt förr eller senare. Har man otur o bilen uppgraders när den är inne för service kan den bli okörbar efter då trimmet är anpasset efter mjukvaran den tillverkades för o inte uppgraderingen. Personligen har jag sett alldeles för mycket problem med trimmade bilar för att trimma min egen.


/Fredrik-Nöjd med 170 hkr
Användarvisningsbild
av V 70N-01
#28737
För att hälla lite bränsle på denna debatt.

Om bilen har rullat snart 18000 mil, är det dumt att chippa den då? Får man ett större motorslitage med chippet?

Jag har funderat på detta en längre tid, men inte kommit till skott ännu.

Men snart är det sommar och jag drar emellanåt husvagn och kan tycka att det kan vara skönt med lite extravrid i spisen
.
Användarvisningsbild
av Loner
#28739
Det är ingen större fara att chippa efter 18000 mil,
större motorslitage, ja det är ju du och din högerfot som bestämmer hur hårt motorn skall jobba/slitas.

/L
av haxpet
#28741
Mer kraft = mera slitage.

Bilens slitdelar är ju utformade för att klara den kraft som motorn levererar, med lite marginal förståss. Chippar man så minskar man ju den marginalen.

Det som ofta händer när man chippar en turbomotor så är att vridmomentet stiger mera i % än vad antalet hästar gör. I alla fall om man använder dom trimm som finns till salu.

Men med dagens teknink så kan man ju alltid prova och e man inte nöjd så kan man ju ta bort det igen. Och kör man som folk så ska det hålla utan problem.
Användarvisningsbild
av V 70N-01
#28743
Loner skrev:Det är ingen större fara att chippa efter 18000 mil,
större motorslitage, ja det är ju du och din högerfot som bestämmer hur hårt motorn skall jobba/slitas.

/L
Just det, det är det jag är rädd för! Men man får väl skärpa sig.
av Zane_73
#28745
Om det är bilen i din signatur du tänkt chippa så spelar det ingen roll.
Användarvisningsbild
av V 70N-01
#28747
Zane_73 skrev:Om det är bilen i din signatur du tänkt chippa så spelar det ingen roll.

Jag förmodar att det är mig du menar, eftersom trådskaparen inte har någon bild varken i signaturen eller som avatar. Men det måste kanske vara en volvorelaterad avatar? Så jag får väl byta ut den.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]

Gå in i Inställningar, My Car och sen f[…]