Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

camaro69 skrev:Alternativet kan vara att dra låsbultarna på rätt sätt
Och på vilket sätt drog jag åt låsbultarna på fel sätt?!
camaro69 skrev:eller scenariot att hjulen är borta när du kommer ut på morgonen, och man ska packa bilen inför semesterresan. Efter en halvtimmes slitande inser man att enda utvägen är att ringa en bärgare. Vart ska bilen bärgas...inga verkstäder är öppna...det blir att bärga bilen. Kostnaderna ökar, semestern som man längtat så mycket efter förstörs, förhållandet sätts på prov och ungarna hatar en...Semestern ställs in. Biljetterna man bokat går åt hel---e. Man får stanna hemma. Sur tant och griniga ungar. Varför satte jag inte dit låsbultar?
Nej, du...alternativet är att inte använda volvos skitbultar utan skaffa något annat märke från någon som vet hur man tillverkar saker som tål normal användning!
flyvert skrev:Tror inte att Volvo har plåtfälgar till min R...

... men köper man en R får man väl finna sig i att fälgarna antingen:

a) Lossnar jättelätt...
b) Inte lossnar utan proffshjälp.

:cry:
Så kan det mycket väl vara flyvert och det skulle väl vara ok OM Volvo skulle upplysa kunderna om detta! Jag skulle tiga still om det uttryckligen stod i låsbultarnas användaranvisningar något i stil med:

"Låsbultarna måste monteras/demonteras av auktoriserad volvomekaniker. Vid användning av låsbultarna kan reservhjul och domkraft tas ur bilen av föregående anledning. Användaren skall vara medveten om att även auktoriserade volvomekaniker kan misslyckas att demontera låsbultarna varpå svetsning måste ske vilket kan leda till skador på fälgarna. Skador av detta slag tar Volvo inget som helst ansvar för."

Jag skulle aldrig kritisera Volvos låsbultar om verkligheten redovisades av dem. Nu är det inte så, anvisningarna till låsbultarna leder till att användarna drabbas av mycket bekymmer och stora hål i plånboken även om denne gjort precis som det står. Eftersom Volvo skyller på kunden för sina egna tillkortakommanden blir jag förbannad!
Varför så arga? :wink:

Jag har Volvos nya låsbultar med lös kona. Inga bekymmer, och fungerar alldeles perfekt, och jag är ingen Volvomekaniker.

Men jag håller med om att dom gamla var helt kass.
Heder åt CarMan, precis som någon skrev "så försvarar han Volvo till han dör"

tänk om fler ville ha den inställningen, YES.

Visst finns det en del skit som är från Volvo men helheten är kanon.

Stå på dig CarMan :wink:

Sammanfattat reglerna som gäller

1. Volvo är bäst och allt är perfekt.
2. Om du får problem med din Volvo gäller automatsikt regel nr-1

(visst hatar jag Volvo ibland men nöjd ändå)
mvh Roland
Hehe, Roland, ironi är underbart! Jag har ett tillägg till reglerna:

3. Om något går sönder på din Volvo så är det handhavandefel, oberoende av vad du säger. Beviset för det är regel 1.

Jag är också väldigt nöjd med min Volvo så länge den är hel, men jag avskyr företag som inte tar ansvar för dåliga konstruktioner och skyller ifrån sig. Min nästa bil blir med största säkerhet därför inte en Volvo!
Gandalf skrev: Där skulle jag vilja säga att min egen lilla erfarenhet talar tvärtemot din.
Det är just därför jag skrev: Min erfarenhet av en liten liten del av sverige
Fred. har d en bild på dina hjullås?
är det den varianten som inte har en lös klans som kan snurra, utanför kodningen
Fred: Vi som kör gas volvo kan ju ta det lugnt. Finns ju ändå inget reservhjul att byta till :lol:

Noterade för övrigt att det var bäst före datum på "punkteringsvätskan" min 2006:a går ut i april 2010, får ge tusan i punka efter det eller?! :-O)
Martinmat skrev:Fred: Vi som kör gas volvo kan ju ta det lugnt. Finns ju ändå inget reservhjul att byta till :lol:

Noterade för övrigt att det var bäst före datum på "punkteringsvätskan" min 2006:a går ut i april 2010, får ge tusan i punka efter det eller?! :-O)
Givetvis är det så, Martinmat, men skillnaden är att vi vet att vi inte kan byta till reservhjulet eftersom det inte finns. Får vi en stor skada på något däck så ringer vi bärgare på en gång. Alla som inte kör Bi-Fuel tror ju att reservhjulet kan rädda dem vid punktering ända tills de inser att låsbultarna sitter fast.

När det gäller punkteringsvätskan så går den att byta ut. Själv kör jag med en vanlig punkaspray och en 12 V kompressor från Micro som nödlösning.

Carman, jag har ingen bild på mina låsbultar (varför skulle jag ha det?!) men det var varianten med lös ring. Vilken variant jag hade är för övrigt oväsentligt i diskussionen
vilken variant du har äe defenetivt vesentligt, så du klandrar ned på just den varianten du har (du vet ingen ting om de andra varianterna)

de varianten med lös ring till hör inte dom som fasnar. en dt har funnits 2 små serier som sprickit i själva kod mönstret, men om jag fattat rätt så har detta inte hänt på din bil.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.

Tack för återkopplingen ShogunX. Jag av[…]

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ