Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefanito
Jag nollade P0102 koden och tog en ny provsväng med bilen och efter cirka 7km börjar motorlampan att lysa så jag kör hem och läser av koden igen och får denna istället.

P0121 Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem

Denna har jag aldrig haft förut och det ser ju ut som om det är den där gaslägesgivaren som volvo killen pratade om.

Edit: kan ju mycket väl vara spjällhuset också

mvh
stefan
Användarvisningsbild
av Stefanito
Hej igen, jag nollade P0121 koden och tog ytterligare en sväng med bilen, den gick ju ryckigt som fan och svårt att hålla den igång i korsningar då den gärna ville dö när man släpper gasen, när jag kommer hem kommer börjar motorlampan lysa igen och ger felkoden P0121.

mvh
stefan
Användarvisningsbild
av jimDK
>>då den gärna ville dö när man släpper gasen
Kör du med 'original' LMM? (I detta fall är symptomen förvärrats?)

Jag tycker att det tyder på att en PPC utläsning skulle vara en bra idé, så du kan få exakt överblick över felkoderne :roll:
Användarvisningsbild
av jimDK
VADIS info från throttle-position sensor error:

Condition
The electronic throttle module has registered a fault in the PWM signal from the accelerator pedal (AP) position sensor. Diagnostic trouble code (DTC) ECM-9180 is stored in the engine control module (ECM).

Substitute value
-the accelerator pedal (AP) is ignored when braking.
The following only applies in combination with diagnostic trouble codes (DTC) ECM-911A and / or ECM-912A:
-the throttle unit in mechanical limp home mode, the throttle disc in the fixed position.

Possible source
-short-circuit to supply voltage in the signal cable
-short-circuit to ground in the signal cable
-open-circuit in the signal cable
-loose connections
-defective accelerator pedal (AP) position sensor
-defective engine control module (ECM)
-defective throttle unit.

Fault symptom[s]
-the accelerator pedal (AP) is ignored when braking
-the ETS warning lamp lights (C70 and S/V70 –2000 only).
The following only applies in combination with diagnostic trouble codes (DTC) ECM-911A and / or ECM-912A:
-uneven idle
-jerks during engine braking
-very poor accelerator response
-maximum speed approximately 50 km/h.
Hej igen, tänkte uppdatera lite här.

Bilen står på Volvo och dom har läst av lite felkoder och det är mycket riktigt ett fel på motorstyrenhet det vill säga spjällhuset. Köpa ett nytt kostar ca 9000kr så det är ju bara att glömma. Dom ska i alla fall testa ladda ny programvara i spjällhuset så får vi se om den går bättre sen.

Volvo hör av sig om en stund om resultatet så jag kommer posta igen.

MVH
Stefan.
Användarvisningsbild
av jimDK
tack for info.
ja då hade en felkod-läsning med en PPC varit en bra idé :)
OBD läsare ger inte "hela bilden", så att säga.

det vore bra om du kunde få koder och skriva dem här :)
Bara för jämförelse om andra har ett liknande problem
Hej Stefan,
Lite nyfiken på hur Volvo kom fram till att det var spjällhuset - fanns det felkod på det?

Har själv problem med en V70 2,4T -00. Började med meddelandet "Emissioner: Service Erfordras". Strax därefter började den få ojämn tomgång och hacka vid motorbromsning, och nu har den även börjat lägga av när man trampar ned kopplingen och låter varvtalen sjunka. Har haft den inne på Volvo utan att de hittat någon felkod (förutom en tidigare, temporär felkod på magnetventilen). Har fått oljefällan och kanalerna i motorblocket rengjorda, det var nästan igensatt där men tydligen såg det bra ut i slangarna. Volvos förslag är att rengöra spjällhuset för att se om det blir någon skillnad, men istället för att betala dem 2 000 kr för det vore det skoj om de kunde konstatera att det är spjällhuset som spökar innan de tar loss det...

Mvh,
Thomas
En liten update..

Volvo programerade om spjällhuset men det hjälpte inte så jag hittade ett nytt spjällhus på karstorp i norrköping. Jag har nu satt dit nya spjällhuset och bilen gick bra den halvmilen som jag körde, jag ska prova köra lite mer med den innan jag ritar kors i taket.

@Thomas, 2000kr är det inte värt för att göra nått man inte vet om det är det som är felet. Det tog mig lite över en timme att ta bort gamla och montera det nya spjällhuset inklusive rökpauser. Men för att svara på din fråga så fick dom felkod på spjällhuset och när dom raderade dem så dök dom upp på en gång innan dom ens startat bilen.

Mvh
Stefan
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]