- tis 26 feb 2008, 16:42
Jag har tidigare i samband med annan service tagit upp ett eventuellt spjällrelaterat betende.
Detta hos Bilbolaget i Umeå.
Möttes av diverse bortförklaringar i stil med att "bilen gått många mil sista åren", för att snyggt undvika frågan om goodwill.
Jag fick erbjudanden om ny mjukvara för xxx kr och rengöring av Etm för xxx kr.
(historien är väldigt lång - tar den inte här)
Skickade ett mail till [email protected].
En dam ringde upp i dag, och efter ett långt samtal fick jag veta följande.
Det finns idag "ingen direkt" uttalad goodwill på Etm, eller något fastslaget miltal likaså.
VCC - Volvo biltillverkaren, tar ingen del av kostnaden för goodwill på Etm.
Denna kostnad faller helt och hållet på Åf / Servicestället.
Och det ligger helt på servicestället att avgöra om man vill ha fullt betalt, eller kör goodwill på allt eller delar därav.
Något förvånad var hon över att det verkar finnas geografiska skillnader om hur man hanterar bristande Etm.
Jag har beslutat att sköta service hemma i fortsättningen, utom det man inte duger till.
Och har förstått att en "utlovad" goodwill från VCC - resulterar i att kostaden för denna faller på ÅF.
Därför kan ekonomin hos Åf samt resonemanget runt nöjda kunder, göra att det skiljer enormt hur man hanterar detta fabrikationsfel.
Detta hos Bilbolaget i Umeå.
Möttes av diverse bortförklaringar i stil med att "bilen gått många mil sista åren", för att snyggt undvika frågan om goodwill.
Jag fick erbjudanden om ny mjukvara för xxx kr och rengöring av Etm för xxx kr.
(historien är väldigt lång - tar den inte här)
Skickade ett mail till [email protected].
En dam ringde upp i dag, och efter ett långt samtal fick jag veta följande.
Det finns idag "ingen direkt" uttalad goodwill på Etm, eller något fastslaget miltal likaså.
VCC - Volvo biltillverkaren, tar ingen del av kostnaden för goodwill på Etm.
Denna kostnad faller helt och hållet på Åf / Servicestället.
Och det ligger helt på servicestället att avgöra om man vill ha fullt betalt, eller kör goodwill på allt eller delar därav.
Något förvånad var hon över att det verkar finnas geografiska skillnader om hur man hanterar bristande Etm.
Jag har beslutat att sköta service hemma i fortsättningen, utom det man inte duger till.
Och har förstått att en "utlovad" goodwill från VCC - resulterar i att kostaden för denna faller på ÅF.
Därför kan ekonomin hos Åf samt resonemanget runt nöjda kunder, göra att det skiljer enormt hur man hanterar detta fabrikationsfel.
“Happens to every guy sometimes this does”