Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredenm
Tack goose:D jag ska åka till rejmes och prova det, annars är det väl bara att byta låda :(
En sak är säker, det här var den sista volvon med automat jag köper........
Användarvisningsbild
av gooose
fredenm skrev:Tack goose:D jag ska åka till rejmes och prova det, annars är det väl bara att byta låda :(
En sak är säker, det här var den sista volvon med automat jag köper........
Du skall inte vara så dramatisk det år inte säker att du behöver byta lådan det kan räcka med (kontrollsystem) silenoiden som är trasig om det inte hjälper med att programera om vänd dig till en firma som renoverar dessa lådor så skall du se att du slipper att byta bil :D

//Goose
Användarvisningsbild
av upponer
AutoTransmission skrev: Lägg in ett oljebyte i lådan om det inte står med i servicen.
Hur ofta skall man byta automatlådeolja då? Säg att man kör ganska "blandat" mellan stad, landsväg och motorväg 2000 mil om året.

Vad tar du för bytet på firman i Vingåker?
Vad är era andras erfarenheter att Volvohandlarna tar för denna åtgärd?

Mina egna erfarenheter som ni gärna får kommentera:
Min automatlåda växlar efter 7000 mil ganska fint, möjligtvis går 2:an eller 3:an i lite hårt vid ivägfärd, i alla fall jämfört med hur mjukt jag skulle vilja att den växlade. Man märker inget om man inte känner efter.

Däremot så tycker jag att det låter lite väl mycket när man stillastående ändrar växelläge, P->D t.ex.. Det hörs inte direkt inne i bilen, men utanför knakar det på lite, ungefär som om växelväljaren var av plast och passerade några "hack" vid lägesbytet. Detta kan vara normalt, men då min fru satt i bilen och gjorde detta och jag var utanför så blev jag lite förvånad, det lät ungefär som om man drog åt handbromsen, vilket jag är ganska säker på att det inte var vad hon gjorde. :???:
av fredenm
Jag lät rejmes skölja och byta olja i lådan, det kostade strax under 1200:-
tror det var drygt 7 l olja så det var inte värt besväret att kladda med det själv.
Användarvisningsbild
av greeeken
linnar skrev:Min gamla S80 Automat -99 har nu gått 24 000 mil. Vid 18 000 mil började lådan
växla konstigt. När man gick ner i fart och närmade sig 40km/t växlade plötsligt
lådan ner så hårt att hjulen nästan gled på asfalten. Detta hände inte alltid men
då och då. Tiden blev kortare mellan gångerna. Den växlade också ryckigt
vid vanlig växling. När man lade i backen slog det till i hela bilen osv.

Jag känner en kille som sade att han skall byta mjukvaran till växellådan. När han
gjorde det passade han på att byta till senaste mjukvara överallt där sådant skall
finnas. Mjukvaran var från 2006.

Efter denna uppdatering har växellådan växlat bättre än när den var ny och några
ryck förekommer inte alls. När backen läggs i känns ingenting osv.

Bilen har nu gått 6000 mil efter uppdateringen helt utan problem med växellådan.
Killen som gjorde uppdateringen jobbar på Volvo PV med någon form av
utbildning. Han sade att där körs verkligen bilarna hårt.
Man byter bilar efter ca 10000 mil. Aldrig någonsin har någon automatlåda
havererat på så sätt att det inte enkelt går att åtgärda. Sådan åtgärd har
bara gjorts någon enstaka gång på flera år. Han säger att en med
normalkörd bil bör lådan gå minst 30000 mil utan någon åtgärd.

Talar man med verkstäder eller på forum där problem diskuteras får
man upplevelsen att lådor och annat går sönder stup i kvarten. Det är
dock bara en illusion då just de som har problem vänder sig dit.
Problemen hopar sig där så att säga.

För att testa ovanstående talade jag med kanske upp mot 20 personer
som kör automat. Bilarna hade gått allt från 2000mil till 40000mil. Ingen
har eller har haft några större problem. Ett par hade laddat in ny
programvara och efter det fungerade allt som det skulle.

Det är en myt att automatlådor håller sämre än vanliga växellådor.
Däremot är kvaliten väldigt skiftande mellan samma lådor vare sig
det är automat eller manuella. En låda kan rasa efter 3000mil medan en
annan exakt lika dan går långt efter 40000mil osv.

Nu får du ändå ge dig iallafall
Självklart är det här man väner sig när man har fel.
Men när många vänder sig hit men lådor som rasat så är det ingen myt.
Hur många bilar testar DOM o hur många bilar rulalr på våra vägar?
Det är stor skillnad.
Räkna ut procentmässigt istället.
Jag vet garanterat många taxibilar som bytt lådor på sina bilar. Det är då ignen myt.
Det kan omöjligt vara att alla dom ahft otur
av boeder
camaro69 skrev:Självklart svider det i "pluskan" att kanske få lägga ca 15k på lådan.

Men det som kan fråga sig varför inte Volvo har lagt in serviceintervall med oljebyte i automaten? Det är standard på taxi och utryckningsfordon.

Lycka till mina herrar
Vad har taxi och utryckningsfordon för service intervall på lådan?
Användarvisningsbild
av upponer
greeeken skrev:
linnar skrev: ....
Killen som gjorde uppdateringen jobbar på Volvo PV med någon form av
utbildning. Han sade att där körs verkligen bilarna hårt.
Man byter bilar efter ca 10000 mil. Aldrig någonsin har någon automatlåda
havererat på så sätt att det inte enkelt går att åtgärda. Sådan åtgärd har
bara gjorts någon enstaka gång på flera år. Han säger att en med
normalkörd bil bör lådan gå minst 30000 mil utan någon åtgärd.
...
.

Nu får du ändå ge dig iallafall
Självklart är det här man väner sig när man har fel.
Men när många vänder sig hit men lådor som rasat så är det ingen myt.
Hur många bilar testar DOM o hur många bilar rulalr på våra vägar?
Det är stor skillnad.
Räkna ut procentmässigt istället.
Jag vet garanterat många taxibilar som bytt lådor på sina bilar. Det är då ignen myt.
Det kan omöjligt vara att alla dom ahft otur
Bilar som körs av en biltillverkare och utvecklare körs på ett annat sätt än t.ex. taxi.

Biltillverkare kör bilarna mestadels snabbt långa sträckor, kanske ofta på dåliga underlag vid vissa testfaser, medans bilar hos taxi körs mer "start och stopp" i stadstrafik.

Taxibilar växlar därmed mycket mera "per mil", och därför slits deras automatlådor mera. Inget konstigt, ni har båda rätt på var sitt sätt. ;-//

En bil som körs i jobbpendlartrafik i t.ex. Stockholm borde därmed slitas mer som en taxi än en provbil hos Volvo.
av LaRy
Jag följer med och studerar vad som debatteras på ett mestadels amerikanskt (engelskspråkigt) forum för Volvo, http://www.matthewsvolvosite.com. Eftersom de flesta amerikabilar har automatlåda diskuteras ofta Volvo´s "dåliga" låda. De förstår inte det faktum att Volvo ej har någon intervall för oljebyte och sköljning av lådan. Detta är anledningen till den begränsade livslängden, anser många på andra sidan Atlanten. I princip rekommenderar alla andra tillverkare oljebyte/sköljning. För några dagar seda skrev exempelvis en person följande:

Ungefär 60% av alla automatlådor levererade 2001 har blivit utbytta. Han gissar att 25% av automatlådor levererade 2002 har blivit utbytta. det enkla svaret är att Volvo ej rekomenderar oljebyte. Om ägaren följer Volvos instruktioner är det stor sannolikhet att han får problem. De ägare som utför oljebyte/sköljning var 6000- 8000 mil (svenska mil, ej miles) har inga problem. En annan erfaren insändare rekommenderar byte/sköljning vid ca 8000 - 9000 mil eller minst vart 4:de år. Om man kör släp eller husvagn skall man byta olja dubbelt så ofta.

I USA är anses det så viktigt att sköta om sin automatlåda att det finns speciella småfirmor som sköter om detta med "flush the tranny".

Det är intressant att studera Volvo´s serviceplan för olika miltal, alternativet att byta olja/skölja lådan existerar över huvud taget ej, inte ens som tillval. Jag har även en gammal Volvo 740 från 1986 med automatlåda som har blivit sköljd några gånger, den fungerar fortfarande precis lika bra som då den var ny, endast packbox på utgående axel har blivit utbytt.

Sammanfattning: Skölj lådan, så fungerar den felfritt!
Användarvisningsbild
av upponer
LaRy skrev: De ägare som utför oljebyte/sköljning var 6000- 8000 mil (svenska mil, ej miles) har inga problem. En annan erfaren insändare rekommenderar byte/sköljning vid ca 8000 - 9000 mil eller minst vart 4:de år. Om man kör släp eller husvagn skall man byta olja dubbelt så ofta.

I USA är anses det så viktigt att sköta om sin automatlåda att det finns speciella småfirmor som sköter om detta med "flush the tranny".
De miltalen du nämner känns vettiga. Men en annan intressant detalj är ju hur ofta amerikanerna byter motorolja. I många fall så ofta som typ var 1000:e svenska mil, eller ännu mindre. Vad står det på det där amerikanska forumet om det?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]