Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Då har jag plocket bort en stor hög onödiga citeringar för kunna få tråden läsbar!
Sen vill man ha ytterligare svar på ett problem så skriv en fråga istället för citera föregående inlägg rakt av.
Mvh Magnus :-)-)
av Aussiejj
Kan man efter programuppdatering kontrollera detta? Version före och efter.
Finns det någon information/sammanställning på vad som är förändrat mellan versionerna ?
Kan jag läsa fram vilken version jag har ?

Frågade om Total upgrade CAN 30677038 (S60/V70/S80/XC90) och fick pris ca350kr och ca600kr för arbetet.

Kan någon säga om det finns något värde i att göra denna uppdatering ?
Jag har automat ej Geartronic, uppdateras även denna ?

H. Jan - V70N 2006
Användarvisningsbild
av andreas 80
Varje mjukvara har sitt eget artikelnummer, så visst kan man läsa ut detta före och efter.
Att få någon rapport på skillnaderna är nog svårare, tror inte det är sådant som verkstadspersonalen direkt ser i sina datorer.
Möjligtvis om det är någon övergripande funktion som är ändrad/tillagd.

Samtidigt kan det vara otroligt många små ändringar som är gjorda också, särskilt på ECM, TCM om man ändrar någon parameter måste kanske samtidigt ett 10-tal andra också justeras.

Om det finns värde i en total can upgrade. Ja då får du ju de senaste versionerna av alla mjukvaror, om det sedan är 1 eller 10 noder som uppdateras vet du först när bilen kopplas in. Även automaten uppdateras isåfall.
av Gandalfi
MartinS skrev:Jag uppgraderade min i höstas för 1.50 plus arbete, möjligen har dom höjt priset, men det känns osannolikt tycker jag.

Programvaran du skall ha heter i allafall följande:

Total upgrade CAN 30677038 (S60/V70/S80/XC90)
Total upgrade MOST 30677039 (XC90)

Total upgrade CAN 30667241 (C30/S40/V50/C70)
Total upgrade MOST 30667242 (C30/S40/V50/C70)

Att det kostar olika beroende på vad som behöver uppgraderas är skitsnack. Om man bara köper rätt programvara (se ovan) så är det ett riktigt lågt fast pris. Tyvärr vet inte återförsäljarna/verkstäderna så mycket.....

/Martin
Lyfter en gammal tråd.......
Vad är skillnaden mellan Total upgrade CAN och Total upgrade MOST.

Har installerat ny cd-växlare i min XC90 och måste installera ny mjukvara och tänkte uppdatera alla mjukvarorna.
av depthless
Det borde typ kosta 100:- att få det uppgraderat då teknikerna "bara" kopplar i en sladd och sedan lutar sig tillbaka, dvs. om det är det enda man behöver göra, men så får man ju tänka på det att det är någon programmerare som har gjort uppdateringen, så därför måste man nog lägga på ett par hundralappar.
av Solin
Jag fick tillbaka min bil från en underhållsservice igår. Detta är en liten större service utöver den vanliga basservicen. Min fråga är då, uppgraderar dom inte mjukvaran vid en sådan service eller vid en vanlig service? Eller måste man som lekman känna till detta och boka tid för att göra detta?
Finns det någon anledning till att uppgradera om bilen fungerar som den ska?
av Gandalfi
Huruvida det uppdateras eller ej vet jag inte. Men jag uppdaterade min programvara till cd-växlaren och frågade om det var någon idé att köra en Total upgrade Can, och fick svaret; ja om du nödvändigtvis vill göra av med pengar så kan du göra. Laga inte det som fungerar resonerade min tekniker på Volvo.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]