Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Degnell skrev:
linnar skrev:OK! nu har det hänt mycket på en vecka!!!

Jag fick svar från Biltema. Dom erkänner att det var fel på lagret och ersätter mig
för ett nytt lager och omkostnader.
Så långt var allt bra.

Men min son, som äger bilen, ringde precis nu och sade att det lager som köptes
återigen på Biltema (enda som var öppet) den dagen det första Biltemlagret pajade
har nu också pajat. Det gick av mitt i en korsning med bilar som inte kom fram
pga detta. Exakt samma samma sak hände med detta nya lager. Det har nu rullat
ca 3,5 månader och ca 400mil. Alltså nästan lika "bra" hållbarhet som det första.
Ursäkta om jag är vimsig, men jag hänger inte med i tidsintervallet. Du fick svar nu i veckan från biltema som byter ert lager och nu har samma lager gått av igen, och då har det rullat 3,5 månader och 400 mil? Pratar vi samma lager eller är jag helt ute o simmar? :???:

Det gick ca 3 mänader innan det första lagret från Biltema brast och
sedan ca 3månader innan det andra brast. Ersättningen från Biltema
kom, för det första lagret, ett par eller kanske 3 veckor innan det senaste
lagret brast. Biltema ville först att tillverkaren undersökte lagret innan
ersättning betalas ut.
av linnar
Kena skrev:
linnar skrev:
Ringhede skrev:Skillnaden mellan Toyota och flera andra europeiska bilfabrikat minskar.

På grund av att de och deras underleverantörer mer och mer kopierar Toyotas arbetssätt.

Där kvalitet till kunden sätts främst. Där man inte pressar priset på gammalt sätt genom att den som kan sälja billigast genom att leverera skit får ordern utan genom att plocka bort ej värdeskapande aktiviteter och på så sätt tillverka till lägsta kostnad.

Därför är det kattastrof då biltillverkare försöker pressa priset och köpa in skit och sätta på bilar som under många år skaffat sig ett gott rykte.

Antar att Volvos bromsslangar, spindelleder osv kommer från någon som bara tillverkar billigt och inte från någon som liknande Toyota tillverkar resurssnålt.

Det går fort att rasera ett gott kvalitetsrykte, liknande Biltemas med dåliga hjullager.

mvh Roland
Jag har en kompis som köpte en Toyota för att han ville komma undan
problem som uppstår med bilar.
Innan körde han Peugeot, Renault och Ford's mindre modeller.
En dag ringde han och berättade att han fått ett brev om att bilen
skall in för översyn. Det var några veckor före besikting. Bra, tänkte han
för då kan dom laga ett fel jag fått på bilen.
När han fått tillbaka bilen frågade han om dom upptäckt och lagat felet.
-Villket fel? Vi har inte sett något fel!
Men det var reparerat och klart.

Bilen var begegnad när han köpte den, den höll väldigt bra tills han kom
upp mot 16000 mil då kom det ena felet efter det andra.
Han bytte jobb och i det nya jobbet fick han en tjänstebil. En Volvo V70
och Volvo som han hatade mer än annat! Han hade aldrig vare sig kört eller ägt en Volvo tidigare.
Efter någon månad med V70'in ringde han och var fullkomligt lyrisk.
- Nu fattar jag varför så många vill ha just V70! Den lastar som en lastbil
utan att det märks när man kör, den går hur tyst och mjukt som helst,
frugan älskar denna bilen. Varför har jag aldrig köpt en sådan tidigare.
-Toyotan jag hade tidigare var rena stenåldern osv.

Ok, han fick några fel på Volvon men han fick en ny tjänstebil när Volvon
passerat 30tusen mil. Toyotan hade sedan länge gått till skroten vid de
milen men den hade mindre fel de första 10tusen milen, en sån tröst!
Jag håller jag fullständigt med dej om bilen som helhet, även fast jag inte kört någon Toyota... vad gäller kvalitet på tex styrleder och bromsbackar, ok original håller inte bra, men varför fortsätter man sälja likadana reservdelar om man vet sedan tidigare att de inte är bra???? är inte det att lura kunden dvs. du????
Om man går in på olika bilars forum så ser man att så gott som alla
klagar på samma saker, dvs styrleder, k-stag och annat.
Jag tror att kvalién är likvärdig mellan de flesta märkena då det oftast
är samma tillverkare till alla.
av Kena
DEt ligger nog något i det, till V70-00 finns det inte mindre än tre olika fabrikat. Men kan det inte ha nått med dimensionering att göra åxå? fast det är klart ligger man på gränsen till vad grejjorna håller för sparar man vikt och sedan får man sälja reservdelar.
av olson
Är det omöjligt att få fram bilder på de trasiga lagren ?
av linnar
olson skrev:Är det omöjligt att få fram bilder på de trasiga lagren ?
Inte alls, min son har lagret och jag har kameran....
Skall prata med honom om jag inte kan få låna "bitarna"
för en fototime.
av *pettson*
hozz skrev:
Jag tycker att även om Biltemas bilreservdelar är sämre så har det
ofta betytt att de slits ut fortare
Min erfarenhet också :???:
Om Biltema är seriösa vet jag inte men under alla år har jag inte hört
att dom inte är seriösa.
Att för ett par år sedan sälja motorvärmare enligt Biltema S-godkända motorvärmare utan att vara detta ,sänkte mitt och andras trovärdighet
till Biltema.
Att ett 230V~ system i bilen är säkert, är i mitt tycke, f-baskat viktigt (jag vill inte ligga med dödsryckningar när jag tar i dörrhandtaget).
Jag vet inte om fler än jag märkte att Biltemas sortiment av motorvärmare försvann undre en viss period pga detta?
hmm varför skulle S märkningen i sej visa att nåt är säkert? Eftersom jag jobbat länge som tv reparatör innan jag blev felsökare på elektronik och sen mekaniker.. och tills sist researscher /fordonslärare så förstår jag inte riktigt kritiken? Förutom då att utlovad märkning inte fanns. Det är ju inte så bra förstås? Men som du skrev? Det togs bort från hyllorna?. Men i övrigt.... Testerna som utförs är inte speciellt avancerade och berättar absolut INGET om ifall denna produkten är bra anpassad för sitt ändamål. Den går ut på några småsaker.. som t.ex rycker jag ur sladden så kontakten går av.. ska skyddsjorden vara lite längre för att släppa sist. En bra tanke.. MEN iof kör ju 90% med sladden i väggurtaget som dessutom hakar i.. det brukar sluta med ett nytt väggurtag på väggen.. Eftersom det oftast släpper innan kabeln brister. Det tar inte testen hänsyn till. Och jordfelsbrytare har du väl till din motorvärmare? Har du inte det så är inte S-märkningen det du ska skriva om här utan avsaknaden av dina egna tankar kring el tyvärr. Aldrig kyla/fukt och en kabel ihop om du inte har jordfelsbrytare. OCH det finns bra såna att sätta i väggurtaget så att iallafall sladden och du är skyddad.
Märkningen ja..Den går ut på att produkten är petskyddad.. isoleringstesten berättar att du inte får en stöt när produkten är ny.. Den säger inget om skavskyddet under längre tid eller andra viktiga saker som ska hålla dej vid liv under ett antal år. Massor produkter S märkta, är idag tillbakadragna eftersom testerna är missvisande. Och idag är testerna helt frivilliga. Du måste alltså INTE s-märka nåt idag. Dock står krav kvar på tillverkarna.

*Vad är S-märkning på elprodukter? S-märkningen som idag är frivillig, innebär att ETL SEMKO i Sverige, som opartiskt provningslaboratorium intygar att produkten uppfyller gällande säkerhetskrav. Säkerhetskraven omfattar bland annat kontroll av: - elsäkerhet - brandskydd - mekaniska skaderisker - strålningsrisker, till exempel hos CD-spelare och solarier När ETL SEMKO Sverige godkänt produkten får tillverkaren sätta på S-märket. 80% av svenska folket vet att S-märket står för säkerhetsprovade elprodukter. *
Källa: susning.nu
Användarvisningsbild
av hozz
Förstår inte var i texten du mest missuppfattar.
Jag skrev "Att för ett par år sedan sälja motorvärmare enligt Biltema S-godkända motorvärmare utan att vara detta ,sänkte mitt och andras trovärdighet
till Biltema."
Och du skriver
hmm varför skulle S märkningen i sej visa att nåt är säkert?
Jag menar, varför säger Biltema att den är S-märkt , när det sen inte är det? Det var det som mitt och andras förtroende för Biltema sänktes.

Och sen:
Och jordfelsbrytare har du väl till din motorvärmare? Har du inte det så är inte S-märkningen det du ska skriva om här utan avsaknaden av dina egna tankar kring el tyvärr.
Väldigt arrogant skrivet. Vad vet du om mina elkunskaper?
Sen kan väl tilläggas att en S-märkning betyder mer än att böja /dra lite i en kabel.

Ett avsteg från tråden, ber om ursäkt :)
av *pettson*
hozz skrev:Förstår inte var i texten du mest missuppfattar.
Jag skrev "Att för ett par år sedan sälja motorvärmare enligt Biltema S-godkända motorvärmare utan att vara detta ,sänkte mitt och andras trovärdighet
till Biltema."
Och du skriver
Jag menar, varför säger Biltema att den är S-märkt , när det sen inte är det? Det var det som mitt och andras förtroende för Biltema sänktes.

Och sen:
Och jordfelsbrytare har du väl till din motorvärmare? Har du inte det så är inte S-märkningen det du ska skriva om här utan avsaknaden av dina egna tankar kring el tyvärr.
Sen kan väl tilläggas att en S-märkning betyder mer än att böja /dra lite i en kabel.

man kan ju klippa o klistra som man förstår?..
Men jag ska underlätta..

Här är den raden du INTE läste..* Förutom då att utlovad märkning inte fanns. Det är ju inte så bra förstås? Men som du skrev? Det togs bort från hyllorna?. * Kanske bara jag som tycker det är ansvar att ta bort saker från hyllorna tills dom stämmer överens med annonserna?

Svaret är att jag vet inte nåt om dina elkunskaper, dock ger du inte intrycket av att gått så djupt med dessa, ditt inlägg har lagts som om allt är farligt som inte är S märkt och det är totalt felaktigt. Och värst var väl att det var Biltema. Undrar om det skrikits om det var mekonomen? Vad gäller S märkningens förfarande så har jag varit med på testning av olika produkter för företaget jag jobbade på. OCH det är inte några avancerade tester, inga tester som säger nåt om framtiden, inget som säger nåt om materialets åldersbeständighet, materialpenetrering under framtida bruk, inga tester om galvaniska strömmar som försvagar metallen i kablaget.. med andra ord inte ett smack om vad produkten motstår i sitt liv i din bil. Inte ens ett kemtest är med, mot oljor och annat.. SÅ sätt gärna ditt liv i S märkningens händer. Jag skulle ALDRIG göra det. För S märkningen är en tredjeparts värdering som tillser att tillverkaren verkligen uppfyllt kraven han har på sej. Det är INTE S märkningen som dikterar villkoren. Med andra ord så är S märkningen klippt värdelös.
av Kena
Om Volvo börjar tillverka elbilar kan ni väl diskutera S märkningar här, så please, kan ni diskutera s-märkning på nått annat forum än ett bilforum
av linnar
*pettson* skrev:
hozz skrev:Förstår inte var i texten du mest missuppfattar.
till Biltema."
Och du skriver

Och sen:

man kan ju klippa o klistra som man förstår?..
Men jag ska underlätta..

Här är den raden du INTE läste..* Förutom då att utlovad märkning inte fanns. Det är ju inte så bra förstås? Men som du skrev? Det togs bort från hyllorna?. * Kanske bara jag som tycker det är ansvar att ta bort saker från hyllorna tills dom stämmer överens med annonserna?

Svaret är att jag vet inte nåt om dina elkunskaper, dock ger du inte intrycket av att gått så djupt med dessa, ditt inlägg har lagts som om allt är farligt som inte är S märkt och det är totalt felaktigt. Och värst var väl att det var Biltema. Undrar om det skrikits om det var mekonomen? Vad gäller S märkningens förfarande så har jag varit med på testning av olika produkter för företaget jag jobbade på. OCH det är inte några avancerade tester, inga tester som säger nåt om framtiden, inget som säger nåt om materialets åldersbeständighet, materialpenetrering under framtida bruk, inga tester om galvaniska strömmar som försvagar metallen i kablaget.. med andra ord inte ett smack om vad produkten motstår i sitt liv i din bil. Inte ens ett kemtest är med, mot oljor och annat.. SÅ sätt gärna ditt liv i S märkningens händer. Jag skulle ALDRIG göra det. För S märkningen är en tredjeparts värdering som tillser att tillverkaren verkligen uppfyllt kraven han har på sej. Det är INTE S märkningen som dikterar villkoren. Med andra ord så är S märkningen klippt värdelös.

Frågan om bilvärmare handlar inte om S-märkning eller något annat heller
kring frågan. Vad det handlar om är frågan om hur seriösa Biltema är.
Mekonomen, som du nämner, är definitivt inte med i denna diskusion.

Ursprungsfrågan handlar om Biltemas lager av den typ som brustit och
tanken är om Biltema värnar om de personer som också köpt lagret men
ännu inte råkat ut för att de går av. Om så är fallet bör Biltema gå ut
med informationen att dessa lager omedelbart skall bytas och att
Biltema betalar jobbet.
I skuggan av denna mening nämns också andra saker som folk råkat ut
för. det görs för att bena ut Biltemas trovärdighet.

Detta kan sluta med att Biltema är trovärdig och gör vad som skall
göras för att förhindra värre olyckor. I skuggan av denna fråga hamnar
S-märkningsförfarandet förfärligt långt bort...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]