Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stukastini
#106487
Kena skrev:Kan bara konstatera att det finns kvalitetsbrister även på Volvo, men det är lättare att byta styrleder eller vad det nu må vara än att återskapa nått som är sönderrostat.
Jo känns som att alla bilar har sina brister, inget är perfekt :!: Men frågan är ju vad som är roligast att hålla på med, känns som att V70 motorn är mer att lita på för mig just nu. Ang saaben så har vi den förlängda motorgarantin som förbrukas vid lite missar i serviceboken, och gud vet hur många som är lite för sen med sina servicar.
Aeron lite dyr enligt mig, oftast gått rätt så långt när det är humana priser. En vanlig 9-5 tar kål på garantin då jag förmodligen chippar den. Felet med vevhuset ger mig ingen bra "feeling".

Tycker personligen att V70 ligger i bättre prisklass sett till min ekonomi, kan få en bil som gått mycket mindre till lika peng. Den är rymlig, den är stilren (Med ett par fälgar och tonade rutor 8) ), provåkt en nu föresten och den gick bra enligt mig. Har väll sina fel men inget som tar kål på mig tror jag, kommer förhoppningsvis hitta ett exemplar som är fin och välvårdad.

Vi får se, spekulant på min egen bil imorgon så hoppas den försvinner. För nu vill jag verkligen ut och kika på bilar =)
Användarvisningsbild
av Nexus
#106492
stukastini skrev:
Kena skrev:Kan bara konstatera att det finns kvalitetsbrister även på Volvo, men det är lättare att byta styrleder eller vad det nu må vara än att återskapa nått som är sönderrostat.
Jo känns som att alla bilar har sina brister, inget är perfekt :!: Men frågan är ju vad som är roligast att hålla på med, känns som att V70 motorn är mer att lita på för mig just nu. Ang saaben så har vi den förlängda motorgarantin som förbrukas vid lite missar i serviceboken, och gud vet hur många som är lite för sen med sina servicar.
Aeron lite dyr enligt mig, oftast gått rätt så långt när det är humana priser. En vanlig 9-5 tar kål på garantin då jag förmodligen chippar den. Felet med vevhuset ger mig ingen bra "feeling".

Tycker personligen att V70 ligger i bättre prisklass sett till min ekonomi, kan få en bil som gått mycket mindre till lika peng. Den är rymlig, den är stilren (Med ett par fälgar och tonade rutor 8) ), provåkt en nu föresten och den gick bra enligt mig. Har väll sina fel men inget som tar kål på mig tror jag, kommer förhoppningsvis hitta ett exemplar som är fin och välvårdad.

Vi får se, spekulant på min egen bil imorgon så hoppas den försvinner. För nu vill jag verkligen ut och kika på bilar =)
Jag håller fullständigt med "KENA" styrleder mm får man ju snart byta på alla bilar . Jag byter hellre ett gasspjäll en än rasad motor :wink:

En svart V70 med stora fälgar och mörka rutor är aldrig fel :D Det behövs inte så mycket mer för att få stil på en TRAKTOR .hehe :wink:
Användarvisningsbild
av Bjorn.Waring
#106503
köp saaben oavsett.
haft båda delar och väljer saab igen nästa gång
av stukastini
#106507
Bjorn.Waring skrev:köp saaben oavsett.
haft båda delar och väljer saab igen nästa gång
Jasså, baserat på? (Bara nyfiken) =). Saab är säkert en fin bil i rätt prisklass, jag tvivalar som sagt på urvalet som ligger i min budgetram :)
Användarvisningsbild
av greeeken
#106510
grammse skrev:
stukastini skrev:
Kena skrev:Kan bara konstatera att det finns kvalitetsbrister även på Volvo, men det är lättare att byta styrleder eller vad det nu må vara än att återskapa nått som är sönderrostat.
Jo känns som att alla bilar har sina brister, inget är perfekt :!: Men frågan är ju vad som är roligast att hålla på med, känns som att V70 motorn är mer att lita på för mig just nu. Ang saaben så har vi den förlängda motorgarantin som förbrukas vid lite missar i serviceboken, och gud vet hur många som är lite för sen med sina servicar.
Aeron lite dyr enligt mig, oftast gått rätt så långt när det är humana priser. En vanlig 9-5 tar kål på garantin då jag förmodligen chippar den. Felet med vevhuset ger mig ingen bra "feeling".

Tycker personligen att V70 ligger i bättre prisklass sett till min ekonomi, kan få en bil som gått mycket mindre till lika peng. Den är rymlig, den är stilren (Med ett par fälgar och tonade rutor 8) ), provåkt en nu föresten och den gick bra enligt mig. Har väll sina fel men inget som tar kål på mig tror jag, kommer förhoppningsvis hitta ett exemplar som är fin och välvårdad.

Vi får se, spekulant på min egen bil imorgon så hoppas den försvinner. För nu vill jag verkligen ut och kika på bilar =)
Jag håller fullständigt med "KENA" styrleder mm får man ju snart byta på alla bilar . Jag byter hellre ett gasspjäll en än rasad motor :wink:

En svart V70 med stora fälgar och mörka rutor är aldrig fel :D Det behövs inte så mycket mer för att få stil på en TRAKTOR .hehe :wink:
Så du tror att volvomotorer inte rasar?
Kolal lite här på forumet så hittar du.
En turbo bil oavsett märke äre många som chippar
av stukastini
#106511
greeeken skrev:
grammse skrev:
stukastini skrev: Jo känns som att alla bilar har sina brister, inget är perfekt :!: Men frågan är ju vad som är roligast att hålla på med, känns som att V70 motorn är mer att lita på för mig just nu. Ang saaben så har vi den förlängda motorgarantin som förbrukas vid lite missar i serviceboken, och gud vet hur många som är lite för sen med sina servicar.
Aeron lite dyr enligt mig, oftast gått rätt så långt när det är humana priser. En vanlig 9-5 tar kål på garantin då jag förmodligen chippar den. Felet med vevhuset ger mig ingen bra "feeling".

Tycker personligen att V70 ligger i bättre prisklass sett till min ekonomi, kan få en bil som gått mycket mindre till lika peng. Den är rymlig, den är stilren (Med ett par fälgar och tonade rutor 8) ), provåkt en nu föresten och den gick bra enligt mig. Har väll sina fel men inget som tar kål på mig tror jag, kommer förhoppningsvis hitta ett exemplar som är fin och välvårdad.

Vi får se, spekulant på min egen bil imorgon så hoppas den försvinner. För nu vill jag verkligen ut och kika på bilar =)
Jag håller fullständigt med "KENA" styrleder mm får man ju snart byta på alla bilar . Jag byter hellre ett gasspjäll en än rasad motor :wink:

En svart V70 med stora fälgar och mörka rutor är aldrig fel :D Det behövs inte så mycket mer för att få stil på en TRAKTOR .hehe :wink:
Så du tror att volvomotorer inte rasar?
Kolal lite här på forumet så hittar du.
En turbo bil oavsett märke äre många som chippar

Allt kan rasa :roll: , problem får man på köpet som bilägare :evil:
Användarvisningsbild
av Bosa
#106597
greeeken skrev: Så du tror att volvomotorer inte rasar?
Kolal lite här på forumet så hittar du.
En turbo bil oavsett märke äre många som chippar
Klart en Volvo kan rasa också men tyvärr verkar det som att risken för motorproblem är större med en 9-5 än med en T5. Polaren åker en 9-5 Aero som rasade, blev kolvbyte och hela köret. Som tur var så var den välservad så det gick på SAABs förlängda garanti angående oil sludge-problemet. Nu står han istället med en trasig turbo men det hör väl inte till vanligheterna, vet inte om det kan vara ett följdfel från raset. Hans mor och far åkte förut en 9-5 2.0T som det byttes DI-kassett eller vad de nu heter ett par gånger på, dock ingen rasad motor på den men den bilen hann med åtskilliga verkstadsbesök. Är ju inte helt ovanligt att man ser orden renoverad motor eller motor utbytt i säljesannaonser. Även intrumenteringen har ju haft sina problem.

Men får trådstartaren tag på en fräsch 9-5 med dokumenterad service samt kanske till och med utbytt motor så är det fina bilar och man får mycket för pengarna. Tyvärr är det ju så att, som nämnts tidigare, andrahandsvärdet blir därefter också. Är ju till och med sämre än för Volvo. ;)

Mitt val mellan de två skulle nog bli Volvon av den enkla anledningen att 9-5:an dras med sina problem. Köpa bil idag innebär ju att sålla bland modellerna och hitta en modell som inte har fullt lika mycket problem som andra så kika efter en Subaru istället. :D
Användarvisningsbild
av greeeken
#106605
Bosa skrev:
greeeken skrev: Så du tror att volvomotorer inte rasar?
Kolal lite här på forumet så hittar du.
En turbo bil oavsett märke äre många som chippar
Klart en Volvo kan rasa också men tyvärr verkar det som att risken för motorproblem är större med en 9-5 än med en T5. Polaren åker en 9-5 Aero som rasade, blev kolvbyte och hela köret. Som tur var så var den välservad så det gick på SAABs förlängda garanti angående oil sludge-problemet. Nu står han istället med en trasig turbo men det hör väl inte till vanligheterna, vet inte om det kan vara ett följdfel från raset. Hans mor och far åkte förut en 9-5 2.0T som det byttes DI-kassett eller vad de nu heter ett par gånger på, dock ingen rasad motor på den men den bilen hann med åtskilliga verkstadsbesök. Är ju inte helt ovanligt att man ser orden renoverad motor eller motor utbytt i säljesannaonser. Även intrumenteringen har ju haft sina problem.

Men får trådstartaren tag på en fräsch 9-5 med dokumenterad service samt kanske till och med utbytt motor så är det fina bilar och man får mycket för pengarna. Tyvärr är det ju så att, som nämnts tidigare, andrahandsvärdet blir därefter också. Är ju till och med sämre än för Volvo. ;)

Mitt val mellan de två skulle nog bli Volvon av den enkla anledningen att 9-5:an dras med sina problem. Köpa bil idag innebär ju att sålla bland modellerna och hitta en modell som inte har fullt lika mycket problem som andra så kika efter en Subaru istället. :D
De ofta man läser att kasseten är utbytt inte motorn, har kollat länge på saab
folk skriver så för att alla vet om att det ska bytas, inte har man sett folk skriva gasspjället utbytt på s60 som anonseras. En stor del lär ha problem med det.
De mesta är bullshit. Båda bilarna är bra, men andrahandsvärdet är inte alls bra hos Saab, därav kan man kanske hita en bra bil för pengarna.
Användarvisningsbild
av Bosa
#106616
greeeken skrev: De ofta man läser att kasseten är utbytt inte motorn, har kollat länge på saab
folk skriver så för att alla vet om att det ska bytas, inte har man sett folk skriva gasspjället utbytt på s60 som anonseras. En stor del lär ha problem med det.
De mesta är bullshit. Båda bilarna är bra, men andrahandsvärdet är inte alls bra hos Saab, därav kan man kanske hita en bra bil för pengarna.
Roade mig med att göra en sökning på Blocket på '9-5 utbytt' och fick 13 träffar varav en var en 9-3. En sökning på endast 9-5 genererade 4480 träffar. Så av 12 träffar på 9-5 och Utbytt så innehöll 11 av dessa bland annat följande texter(inget av citaten kommer från samma annons):

"Motorn utbytt och har gått endast 12000 mil.
All service utförd med full dokumentation."

"Motor av ANA utbytt (garantibyte).
Ny tändkasett."

"Saab 9-5 combi med 2,3 turbo som är utbytt mot en helt ny, den nya blev ditsatt på slutet av 2006."

"Motor utbytt på 18500 mil."

"Men helt ny komplett motor vid 10.000 mil. Motorn har bara gått drygt 8.000 mil.
Utbytt på auktoriserad Saab-verkstad. Har kvitto på 79.800:- för jobbet."

"Bilen är nyservad med utbytt tändkasett (garanti) samt vevhusventilation.fullservad, alla servicar gjorda, motorgaranti gäller. Nyligen bytt turbo, katalysator."

"Tändkassett utbytt"

"Turbo och kamkedja: Utbytt mars 2006
Vevhusventilation: Senaste versionen (oktober 2006)
Info display (SID): Mars 2007"

"Utbytt turbo och vevhusvent."

"Tändkassett utbytt
Färddatordisplay, SID, utbytt"

"Tändkassett utbytt 2006."

Motsvarande sökning för 'V70 utbytt' genererade 17 träffar varav en var en Opel Vectra. Sökning på endast V70 gav 5329 träffar. :D

Här följer utdrag från de annonserna:

"Automatisk växellåda (utbytt vid 24 000 mil)" V70

"många delar utbytt under åren tex ren motor" V70 diesel, drygt 40k mil.

"Motor utbytt vid 10 000 mil(20031201), automalåda utbytt vid 16 700 mil(20041116)" V70N 2,4T

"Motor och låda är utbytt på Volvo garanti vid 25000-30000 mil ungefär" V70 TDI

"Nyligen utbytt: Topplockspackning, Kam rem med packningssatts, Generator rem, Bromsbelägg fram och bak." V70

"Gasspjäll utbytt 2005" V70N T5

"Nytt spjällhus, 060819
Utbytt styrväxel 070402" V70

"gasspjället utbytt-06" V70N 2,4T

"volvo v70 2.5D-99a utbytes låda monterad vid 31 000 mil. topp renoverad för tio tusen." V70

Det var tyvärr bara tre stycken V70N, resten är gamla V70. Har inte tagit med utbyten av slitdelar osv utan bara de "större" bytena. Sen så går det säkert hitta mer med andra sökord osv. Men som sagt det känns som en fördel att om man nu ska köpa en SAAB 9-5 så får det gärna stå motor utbytt i anonsen. Man kan ju iofs få tag på en som det inte är något gjort åt och som kommer att fungera men det vet man ju inte förrän efteråt, men som sagt en välfylld servicebok är nog extra viktigt på Saaben iom den förlängda motorgarantin. :)

Statistisk sett så är ju en sån här jämförelse totalt värdelös, var mest av ren nyfikenhet. Mörkertalet har man ju ingen aning om för nån av bilarna men procentuellt sett så är ju antalet utbyten inte så stor.
Användarvisningsbild
av greeeken
#106617
Bosa skrev:
greeeken skrev: De ofta man läser att kasseten är utbytt inte motorn, har kollat länge på saab
folk skriver så för att alla vet om att det ska bytas, inte har man sett folk skriva gasspjället utbytt på s60 som anonseras. En stor del lär ha problem med det.
De mesta är bullshit. Båda bilarna är bra, men andrahandsvärdet är inte alls bra hos Saab, därav kan man kanske hita en bra bil för pengarna.
Roade mig med att göra en sökning på Blocket på '9-5 utbytt' och fick 13 träffar varav en var en 9-3. En sökning på endast 9-5 genererade 4480 träffar. Så av 12 träffar på 9-5 och Utbytt så innehöll 11 av dessa bland annat följande texter(inget av citaten kommer från samma annons):

"Motorn utbytt och har gått endast 12000 mil.
All service utförd med full dokumentation."

"Motor av ANA utbytt (garantibyte).
Ny tändkasett."

"Saab 9-5 combi med 2,3 turbo som är utbytt mot en helt ny, den nya blev ditsatt på slutet av 2006."

"Motor utbytt på 18500 mil."

"Men helt ny komplett motor vid 10.000 mil. Motorn har bara gått drygt 8.000 mil.
Utbytt på auktoriserad Saab-verkstad. Har kvitto på 79.800:- för jobbet."

"Bilen är nyservad med utbytt tändkasett (garanti) samt vevhusventilation.fullservad, alla servicar gjorda, motorgaranti gäller. Nyligen bytt turbo, katalysator."

"Tändkassett utbytt"

"Turbo och kamkedja: Utbytt mars 2006
Vevhusventilation: Senaste versionen (oktober 2006)
Info display (SID): Mars 2007"

"Utbytt turbo och vevhusvent."

"Tändkassett utbytt
Färddatordisplay, SID, utbytt"

"Tändkassett utbytt 2006."

Motsvarande sökning för 'V70 utbytt' genererade 17 träffar varav en var en Opel Vectra. Sökning på endast V70 gav 5329 träffar. :D

Här följer utdrag från de annonserna:

"Automatisk växellåda (utbytt vid 24 000 mil)" V70

"många delar utbytt under åren tex ren motor" V70 diesel, drygt 40k mil.

"Motor utbytt vid 10 000 mil(20031201), automalåda utbytt vid 16 700 mil(20041116)" V70N 2,4T

"Motor och låda är utbytt på Volvo garanti vid 25000-30000 mil ungefär" V70 TDI

"Nyligen utbytt: Topplockspackning, Kam rem med packningssatts, Generator rem, Bromsbelägg fram och bak." V70

"Gasspjäll utbytt 2005" V70N T5

"Nytt spjällhus, 060819
Utbytt styrväxel 070402" V70

"gasspjället utbytt-06" V70N 2,4T

"volvo v70 2.5D-99a utbytes låda monterad vid 31 000 mil. topp renoverad för tio tusen." V70

Det var tyvärr bara tre stycken V70N, resten är gamla V70. Har inte tagit med utbyten av slitdelar osv utan bara de "större" bytena. Sen så går det säkert hitta mer med andra sökord osv. Men som sagt det känns som en fördel att om man nu ska köpa en SAAB 9-5 så får det gärna stå motor utbytt i anonsen. Man kan ju iofs få tag på en som det inte är något gjort åt och som kommer att fungera men det vet man ju inte förrän efteråt, men som sagt en välfylld servicebok är nog extra viktigt på Saaben iom den förlängda motorgarantin. :)

Statistisk sett så är ju en sån här jämförelse totalt värdelös, var mest av ren nyfikenhet. Mörkertalet har man ju ingen aning om för nån av bilarna men procentuellt sett så är ju antalet utbyten inte så stor.

Här har vi nån som har för mkt tid på jobbet :-p
Jo ja kan säkert hitta massa skräckexempel på massa olika bilar men det får bli när man har lite mindre här att göra
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]