- tis 12 jan 2021, 21:47
#1423270
Drivaxlarnas splines limmades som ett åtgärd mot "axle-ping" (oljud vid växling / lastväxling).
Men det många tror är limmade axlar, är i dom flesta fall passningsrost...
Rörelse i mellan axel och nav bildar metalldamm som rostar och expanderar, så numera smörjer man splinesen.
Den lilla bulten i drivaxeln (som får bytas till ny om lossat, 35 Nm och vinkeldras 90 grader) , räcker inte till mycket,
kolla skillnaden mot t.ex P80-chassis, eller andra bilar med stor mutter på drivaxeln.
(beror på en lite annorlunda konstruktion av hjullagren)
Men det många tror är limmade axlar, är i dom flesta fall passningsrost...
Rörelse i mellan axel och nav bildar metalldamm som rostar och expanderar, så numera smörjer man splinesen.
Den lilla bulten i drivaxeln (som får bytas till ny om lossat, 35 Nm och vinkeldras 90 grader) , räcker inte till mycket,
kolla skillnaden mot t.ex P80-chassis, eller andra bilar med stor mutter på drivaxeln.
(beror på en lite annorlunda konstruktion av hjullagren)