Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Vem säger att inte småverkstäder luras ?
Det finns INGEN verkstad som har i system att lura kunder, ingen företagsledning skulle någonsin acceptera det.
av zenobia
Läste på sista sidan att Volvo kräver att man går kurser för att vidarutbilda sig.

1. Någon har varit borta på en kurs som kostar pengar. Kursavgiften skall tillbaka.
2. Någon har varit på kurs och kostat lön utan att vara produktiv och genererat stålars till firman.
3. Fler arga kunder som får vänta på service eftersom serviceteknikern varit på kurs. Kön blev lång in till verkstaden och den måste kortas med snabbare genomfartstid per bil.

Se, jag fann genast tre anledningar till varför man skall fuska efter en kurs.. :-O)
av Frigge
zenobia skrev:Läste på sista sidan att Volvo kräver att man går kurser för att vidarutbilda sig.

1. Någon har varit borta på en kurs som kostar pengar. Kursavgiften skall tillbaka.
2. Någon har varit på kurs och kostat lön utan att vara produktiv och genererat stålars till firman.
3. Fler arga kunder som får vänta på service eftersom serviceteknikern varit på kurs. Kön blev lång in till verkstaden och den måste kortas med snabbare genomfartstid per bil.

Se, jag fann genast tre anledningar till varför man skall fuska efter en kurs.. :-O)
Jaja :roll:
Du beskriver just problemet som sker när den lilla verkstans enda mekaniker varit sjuk 3 dagar.
Men lämna du bilen till runt hörnet verkstan. Förr eller senare är du på Märkesverkstan pga högre kompetens o kunskap, du vet den delen du inte vill betala för nu :roll: Bättre att lämna bilen till den lilla verkstan som var duktig på bilar på 80 talet,har minimala omkostnader då han inte har någon vidare utbildning och tror att allt drivs av 12 Volt fortfarande.
av Hemgårn
äh, många minimeckstäder har ju konkat och då har de där banjospelande meckarna som jobbade där fått anställning hos Bilia, el dyl. Ni skulle sett killen som elfelsökte min gamla v40 2,0t... hade ett baklyse som inte fick nån fart. Det blev inte något bättre efter det besöket heller. Killen gjorde nog vad han kunde men det som oroade mig mest var nog hans brist på nyfikenhet på var felet kunde tänkas vara. Utan nyfikenhet i det yrket är man nog kass.

Nu ska det ju också förtydligas att det är 1 meck på 10 som vi klagar på. Jag vet att det finns bra meckar. Dem klagar vi inte på. ;) Det är nummer 10 som är dum i huvet och som kryssar i ett protokoll han knappt är kapabel att läsa sig igenom. Svenskkurs borde vara ett måste + engelska...
"Öh Börje, vad betyder Rear Door is opened"? funkar ju inte.. :)
av zenobia
Frigge skrev:
zenobia skrev:Läste på sista sidan att Volvo kräver att man går kurser för att vidarutbilda sig.

Jaja :roll:
Du beskriver just problemet som sker när den lilla verkstans enda mekaniker varit sjuk 3 dagar.
Men lämna du bilen till runt hörnet verkstan. Förr eller senare är du på Märkesverkstan pga högre kompetens o kunskap, du vet den delen du inte vill betala för nu :roll: Bättre att lämna bilen till den lilla verkstan som var duktig på bilar på 80 talet,har minimala omkostnader då han inte har någon vidare utbildning och tror att allt drivs av 12 Volt fortfarande.
Efter att ha haft min bil inne på 16.000 milaservice hos BraBil i Göteborg så vet jag precis vad jag talar om. Det slutade med att dom fick hämta bilen på min arbetsplats och fixa alla "redan kryssade" punkter en gång till för att sedan köra tillbaka bilen igen. Dessutom åkte dom på att kostnadsfritt byta andra saker som kompensation.

Dom svor nog högt över att jag var en sån "jobbig" kund som inte accepterade det vanliga tjänstebilandet med fakturor som signeras av totalt ointresserade fordonsförare som ser bilen som en ond pryl som tar dom från punkt A till punkt B.

Arbetet med min bil var inget dom gick plus på, den saken är säker! Men kommer det en sådan som jag var tionde kund så går det väl ihop ändå...
Användarvisningsbild
av _Rick_
zenobia: Vad tycker du om BraBil rent allmänt? Ett uppköp eller nerköp om man jämför med Bilia?

Personligen så kommer jag aldrig lämna in min bil till Bilia igen. Har blivit rätt dåligt behandlad av dem, plus flera jag känner. Men det är säkert ett jättebra företag. Som är oerhört kompetenta. Jag behöver dem inte iaf..
av zenobia
_Rick_ skrev:zenobia: Vad tycker du om BraBil rent allmänt? Ett uppköp eller nerköp om man jämför med Bilia?

Personligen så kommer jag aldrig lämna in min bil till Bilia igen. Har blivit rätt dåligt behandlad av dem, plus flera jag känner. Men det är säkert ett jättebra företag. Som är oerhört kompetenta. Jag behöver dem inte iaf..
Bilia fick sig ordentlig näsbränna när BraBil etablerade sig i stan, den saken är väl klar.
Priserna på service har gått ner så det är väl en bra sak för oss konsumenter.
Dock skall väl den tappade "vinsten" tillbaka på nått sätt så risken är att det brister nån annanstans istället. Det återstår att se.
Sedan är det mest Biliafolk både högt och lågt. Har hört att VD & ekonomichef på BraBil i Göteborg kommer från Bilia/Volvo, likaså serviceteknikerna. Antar därför att det gamla Bilia sitter väl i väggarna även hos BraBil.
av Hemgårn
emmeborn skrev:
Hemgårn skrev:det är en fråga om accepterad degenerering. jag ser ofta "kvällsöppen" volvoverkstad här i xxxxxxxxx. Vi bor i stort sett granne med den verkstaden och där jobbar det några riktiga filurer. De smyger omkring på kvällen och det ser lite lurt ut. Naturligtvis kan det ju röra sig om en ytterst välutvecklad kundservice där mecken till och med servar på bästa TV-tid men jag skulle inte satsa hela min månadslön på det...

De har slappat till sig och det har alltså till och med infunnit sig en acceptans... Det är okej att skita i att utföra service på ett riktigt sätt. Jag fick till och med gå tillbaks in med min servicebok och be om att få den ifylld efter en service. Är inte hjärnkapaciteten större än så blir jag ju tveksam om de här killarna är kapabla att sköta om bilar som är långt mer komplicerade elektroniskt än de egentligen förstår och har upplevt? Det är alltid enklare att skita i det du inte förstår än att sätta dig in i ämnet och lära dig något nytt!. Jag kommer sitta med på varje service. Och jag har även fått nys om en annan auktoriserad Volvoverkstad i närheten.
Snart behöver meckarna vara datoringegörer... det blir fint det... Då byter man bil när oljan är slut för det klarar de nog fanemej inte av att byta.

My two cents! :twisted:
Lite nyfiken på vilken annan aukt. Volvoverkstad du menar...kan vara så att vi bor i samma krokar?
Ska finnas en sån i Buskhyttan. Obekräftat just men.. ;)
Användarvisningsbild
av emmeborn
Hemgårn skrev:
emmeborn skrev:
Hemgårn skrev:det är en fråga om accepterad degenerering. jag ser ofta "kvällsöppen" volvoverkstad här i xxxxxxxxx. Vi bor i stort sett granne med den verkstaden och där jobbar det några riktiga filurer. De smyger omkring på kvällen och det ser lite lurt ut. Naturligtvis kan det ju röra sig om en ytterst välutvecklad kundservice där mecken till och med servar på bästa TV-tid men jag skulle inte satsa hela min månadslön på det...

De har slappat till sig och det har alltså till och med infunnit sig en acceptans... Det är okej att skita i att utföra service på ett riktigt sätt. Jag fick till och med gå tillbaks in med min servicebok och be om att få den ifylld efter en service. Är inte hjärnkapaciteten större än så blir jag ju tveksam om de här killarna är kapabla att sköta om bilar som är långt mer komplicerade elektroniskt än de egentligen förstår och har upplevt? Det är alltid enklare att skita i det du inte förstår än att sätta dig in i ämnet och lära dig något nytt!. Jag kommer sitta med på varje service. Och jag har även fått nys om en annan auktoriserad Volvoverkstad i närheten.
Snart behöver meckarna vara datoringegörer... det blir fint det... Då byter man bil när oljan är slut för det klarar de nog fanemej inte av att byta.

My two cents! :twisted:
Lite nyfiken på vilken annan aukt. Volvoverkstad du menar...kan vara så att vi bor i samma krokar?
Ska finnas en sån i Buskhyttan. Obekräftat just men.. ;)
Aha, Det kan ju vara värt att kolla upp tills det är dags för reparation och liknande när beg. garantin gått ut. :)
Tack för tipset.
Användarvisningsbild
av CarMan
det som förvånar mig är att "lilla verkstan runt hörnet " inte skäs över att gå o fråga på märkesverkstan vad som kan vara fel på en bil som han har åtagit sig att laga!

det som är ännu konstigare äe ju att han nästan altid får hjälp / vägledning, het gratis av nån anstäld på märkesverkstan, så han kan laga bilen, har har ju tagit ett jobb, varför ska "vi" laga hans bil gratis?
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 54
D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]

Räkna med att inom några veckor lä[…]