Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Parvel skrev:Har nu vart i kontakt med verkstan efter helgen,
Man beklagade visst slarv i samband med min service, jag är inte långsint så jag tar ursäkten, men anlitar dom nog inte mer.
Jag frågade även varför man inte uppdaterat bilen, svaret var att man missat, och det inte stod i arbetsordern att man skulle åtgärda något specifikt, bara kolla ev uppdateringar "SUCK"
Frågade vad en total uppgradering skulle kosta, fick till svar att mjukvaran ville man ha 1375:- för samt arbete 400:- totalt 1775:-
Är detta rimligt?
OK 400:- för arbete inget att bråka om men 1375:-för mjukvaran!!
frågade flera gånger om det verkligen var för uppgradering och inte total omladdning han gav mig pris på,svaret var uppgradering
Jag får nog ringa runt och fråga några andra verkstäder.

Mvh
Chrille
dom får ju ta vilket pris dom vill, men volvo tar ca 1:- + moms för mjukvaran.
av Shunten
I förra veckan var jag på Bilia i Täby för service på min V70 T5 som rullat 14000mil.
Förutom servicen hade jag beställt oljebyte i automatlådan och uppgradering av bilens programvara.

Jag var med killen som gjorde jobbet. Trevlig och pratsam och när han hade kommit till uppgraderingen av programvaran så märkte han att allt var av det senaste datumet så han plockade bort det jobbet.

När han hade motorn igång så märkte jag att motorn "vickade" betänkligt och jag tittade närmare på det övre motorfästet och märkte att bussningen hade gått av. Serviceteknikern hade väl märkt att man inte var ovan med bilar och sa "Det är bara å ta en fjortonsnyckel och lossa på dom här bultarna så byter du den i ett nafs!"

Så notan gick på:
Service 3400:-
Oljebyte 2000:-
Reservdelar 1700:- (motorfäste och nytt 60ampere batteri)

Summa 7100:-

Så med ny olja och nytt batteri går bilen kanon och Bilia i Täby får gott betyg av mig! :-)

///Kalle
av Shunten
Jo en sak upptäckte han som kommer svida lite i plånboken när jobbet väl ska göras och det var att bussningarna på nedre bärarmen (dom främre) började ta slut. Samt att kräningshämmaren på bakvagnen också började uppvisa ett visst glapp!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Så notan gick på:

Ingår inte oljebyte i servicen?
av Shunten
Jocke S. skrev:
Så notan gick på:

Ingår inte oljebyte i servicen?
Oljebytet till Automatlådan som jag skrev innan i inlägget! :wink:
Användarvisningsbild
av eccy243
Han menar oljebyte i autolådan. Det ingår inte i servicen.
av pelot
Det är lika viktigt att ha en bra bilmek som man kan lita på som en bra läkare eller advokat. Leta efter en bilmek som någon kan rekommendera för att de känner personen i fråga. Inte viktigt att det är en märkesverkstad. Volvo är så lättservad att de flesta vanliga mekar klarar den. Endast elektroniken kan behöva specialutrustning men finns mekar som inte är Bilia som satsat på att investera i elektronikundersökningsgrejor. Hade en Mitsubishi förut - var ett h-e för min bilmek på samma gata som jag att serva när man måste göra mer omfattande service. Pratade med M's jurister - finns tydligen hur mycket exempel som helst på grovt bedrägeri och t o m stöld i denna bransch. Guud luck!!
av Hemgårn
det är en fråga om accepterad degenerering. jag ser ofta "kvällsöppen" volvoverkstad här i xxxxxxxxx. Vi bor i stort sett granne med den verkstaden och där jobbar det några riktiga filurer. De smyger omkring på kvällen och det ser lite lurt ut. Naturligtvis kan det ju röra sig om en ytterst välutvecklad kundservice där mecken till och med servar på bästa TV-tid men jag skulle inte satsa hela min månadslön på det...

De har slappat till sig och det har alltså till och med infunnit sig en acceptans... Det är okej att skita i att utföra service på ett riktigt sätt. Jag fick till och med gå tillbaks in med min servicebok och be om att få den ifylld efter en service. Är inte hjärnkapaciteten större än så blir jag ju tveksam om de här killarna är kapabla att sköta om bilar som är långt mer komplicerade elektroniskt än de egentligen förstår och har upplevt? Det är alltid enklare att skita i det du inte förstår än att sätta dig in i ämnet och lära dig något nytt!. Jag kommer sitta med på varje service. Och jag har även fått nys om en annan auktoriserad Volvoverkstad i närheten.
Snart behöver meckarna vara datoringegörer... det blir fint det... Då byter man bil när oljan är slut för det klarar de nog fanemej inte av att byta.

My two cents! :twisted:
av Hemgårn
för övrigt känns det som att det krävs mer kunnande av en meck idag än det gjorde förr. Kunnande + en förmåga att fundera/tänka kring ett problem som man inte kan testa sig fram till. När problem som verkar svåra/okända dyker upp är det lättare att byta ut grejer än att se till att hitta orsaken till felet = samma fel dyker upp lite senare.

Det är nog inte så konstigt att det sker konstiga grejer här i Världen. Men bra jävla tråkigt är det likafullt.

:!:
Användarvisningsbild
av emmeborn
Hemgårn skrev:det är en fråga om accepterad degenerering. jag ser ofta "kvällsöppen" volvoverkstad här i xxxxxxxxx. Vi bor i stort sett granne med den verkstaden och där jobbar det några riktiga filurer. De smyger omkring på kvällen och det ser lite lurt ut. Naturligtvis kan det ju röra sig om en ytterst välutvecklad kundservice där mecken till och med servar på bästa TV-tid men jag skulle inte satsa hela min månadslön på det...

De har slappat till sig och det har alltså till och med infunnit sig en acceptans... Det är okej att skita i att utföra service på ett riktigt sätt. Jag fick till och med gå tillbaks in med min servicebok och be om att få den ifylld efter en service. Är inte hjärnkapaciteten större än så blir jag ju tveksam om de här killarna är kapabla att sköta om bilar som är långt mer komplicerade elektroniskt än de egentligen förstår och har upplevt? Det är alltid enklare att skita i det du inte förstår än att sätta dig in i ämnet och lära dig något nytt!. Jag kommer sitta med på varje service. Och jag har även fått nys om en annan auktoriserad Volvoverkstad i närheten.
Snart behöver meckarna vara datoringegörer... det blir fint det... Då byter man bil när oljan är slut för det klarar de nog fanemej inte av att byta.

My two cents! :twisted:
Lite nyfiken på vilken annan aukt. Volvoverkstad du menar...kan vara så att vi bor i samma krokar?
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 54
945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]