Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70 2,5T - 99
CarMan skrev:
v70 2,5T - 99 skrev:
_FrEdRiK_ skrev:Prata med min service tekniker idag på Volvo. Han tyckte bara att jag skulle bara göra ett oljebyte på bilen, i mars när den är ett år. Och vänta med den vanliga när den gått 3000mil . Så man kommer in i rätt intervall
så får jag Göra på våran s60 2,4T ... är en -00?
( trodde de första kom -2001??? ) , uttagen i trafik 2003
hade gått 13 mil när vi köpte den 2003......eftersom det är 2 000 mils intervall eller 1 år så gör jag olje/ filter service själv samt nollar servicelampa varannat år eftersom bi kör ca 1 000 mil per år med den....
d.v.s
när bilen va ett år:
olja / filter vid ca 1 000 mil

efter 2 000 mil / ca 2 år :

Bilia service

nu efter 3 år har bilen gått ca 3 100 mil:

olja / filter

DETTA EFTER SAMTYCKE MED PORSONLIG SERVICETEKNIKER PÅ BILIA
vist kan man glra så, men det är inte enligt volvos rekomendationer
njjjjjaaaaaa.. lite tvetydligt det där..... för maskingaranti ska gälla så ska servicar var FACKMANNAMÄSSIGT utförda.....
sen om nått skulle inträffa så det händer nått med maskin så underlättar det ju om serviceboken m.m är sämplad av auktoriserad volvoverkstad ...... bla bla.
men eftersom jag litar 100% på min servicetekniker ( känner privat)
så vet jag att det skulle lösa sig om det nånsin´skulle bli aktuellt
Användarvisningsbild
av CarMan
v70 2,5T - 99 skrev:
CarMan skrev:
v70 2,5T - 99 skrev: så får jag Göra på våran s60 2,4T ... är en -00?
( trodde de första kom -2001??? ) , uttagen i trafik 2003
hade gått 13 mil när vi köpte den 2003......eftersom det är 2 000 mils intervall eller 1 år så gör jag olje/ filter service själv samt nollar servicelampa varannat år eftersom bi kör ca 1 000 mil per år med den....
d.v.s
när bilen va ett år:
olja / filter vid ca 1 000 mil

efter 2 000 mil / ca 2 år :

Bilia service

nu efter 3 år har bilen gått ca 3 100 mil:

olja / filter

DETTA EFTER SAMTYCKE MED PORSONLIG SERVICETEKNIKER PÅ BILIA
vist kan man glra så, men det är inte enligt volvos rekomendationer
njjjjjaaaaaa.. lite tvetydligt det där..... för maskingaranti ska gälla så ska servicar var FACKMANNAMÄSSIGT utförda.....
sen om nått skulle inträffa så det händer nått med maskin så underlättar det ju om serviceboken m.m är sämplad av auktoriserad volvoverkstad ...... bla bla.
Din bil. den ska servas en gång/ r eller var 2000 mil, det som infaller först.
det är inte svårare än att den ska servas när lampan lyser.
en fackmanamäsig servis är att utföra den service som står på fur, allt annat är en fackmanamäsigt utfört oljebyte.
av v70 2,5T - 99
CarMan skrev:
v70 2,5T - 99 skrev:
CarMan skrev: vist kan man glra så, men det är inte enligt volvos rekomendationer
en fackmanamäsig servis är att utföra den service som står på fur, allt annat är en fackmanamäsigt utfört oljebyte.
men eftersom det inte står en service på tur så blir det ju en imellan.... en "begränsad": olja, filter, kontrollera bromsar , byte kupefilter

allt annat kontrolleras, byts , justeras på de " riktiga "2 000 mila servicarna ..... i mitt fall där det gjorts extra " servicetilfällen".... skulle jag då gjort 2 000 milaservic vid 1 000 mil / 1 år
4 000 mila vid 2 000 mil / 2 år ??
6 000 mila service vid 3 000 mil / 3 år??

lite nyfiken. ..... jobbar du på volvo / bilia elelr vad har du fått info ifrån?

samt vad händer när biulen rullat 5 000 mil / 5 år , men ar du att jag ska gö en 6 000 mila service med stifft m.m ock sen komma ett är senare när den gått 6 000 och byta stifft o så igen fasten det är 6 000 mil intervall på platina stiften?????
Användarvisningsbild
av DJ
Kamremmen är i alla fall viktig att byta om den blir gammal, även om inte gått så många mil som serviceintervallet säger.

En kamrem kan vara rejält dålig efter 5-6 år även om den inte gått långt alls.
av BG
vist kan man glra så, men det är inte enligt volvos rekomendationer[/quote]

Volvo skriver så här:
Serviceintervall 30,000 km. Din Volvo skall lämnas in för service när service-indikatorn på instrumentpanelen tänds. Den tänds antingen med 12-månaders intervall med 30,000-kilometersintervall, beroende på vad som inträffar först.

i 12-månadersfallet kan det bli aktuellt med en anpassad underhållsservice, om fordonet gått mindre än 15,000 km sedan föregående service.

Intervalltillägg
Vid vissa kilometer- eller tidintervall kompletteras servicen med intervalltilläg. De ska utföras om det är mindre än 15,000 km till intervalltillägget.

Det tolkar min verkstad som antingen anpassad service eller intervallservice om man kör avsevärt mindre än service-intervall 30,000 km. Det samma skriver man för bilar med 20,000 km serviceintervall. Servicebok från -05 är också anpassad för de olika stämplarna.

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av CarMan
v70 2,5T - 99 skrev:
CarMan skrev:
v70 2,5T - 99 skrev: njjjjjaaaaaa.. lite tvetydligt det där..... för maskingaranti ska gälla så ska servicar var FACKMANNAMÄSSIGT utförda.....
men eftersom det inte står en service på tur så blir det ju en imellan.... en "begränsad": olja, filter, kontrollera bromsar , byte kupefilter

allt annat kontrolleras, byts , justeras på de " riktiga "2 000 mila servicarna ..... i mitt fall där det gjorts extra " servicetilfällen".... skulle jag då gjort 2 000 milaservic vid 1 000 mil / 1 år

lite nyfiken. ..... jobbar du på volvo / bilia elelr vad har du fått info ifrån?

samt vad händer när biulen rullat 5 000 mil / 5 år , men ar du att jag ska gö en 6 000 mila service med stifft m.m ock sen komma ett är senare när den gått 6 000 och byta stifft o så igen fasten det är 6 000 mil intervall på platina stiften?????
Nu prar jag specefikt din bil.
det står att du ska göra en service / år eller var 2000 mil.
& det är vist en service på gång! strunta i miltalen, det är bara för dom som kör 2000mil eller mer!
Ja jag jobar på en volvo verksta & du ska göra som jag föreslår, för då hamnar di rätt i alla bytersintervaller & komer aldrig få problem med nått.
ofta får man tilexempel problem med miständningar om man låter t-stiftan gå över 3 år

min bil har nu rullat 5600 mil & i höstags gjordes 10 000 mila servicen på den.
av Hellrider
NCR skrev:
Hellrider skrev: Jaha vad har det med fotboll och göra?
Jag tycker det luktar bränt här inne....
Ja är det dina bromsar?
av Hellrider
CarMan skrev:
v70 2,5T - 99 skrev:
CarMan skrev: Din bil. den ska servas en gång/ r eller var 2000 mil, det som infaller först.

Nu prar jag specefikt din bil.
det står att du ska göra en service / år eller var 2000 mil.
& det är vist en service på gång! strunta i miltalen, det är bara för dom som kör 2000mil eller mer!
Ja jag jobar på en volvo verksta & du ska göra som jag föreslår, för då hamnar di rätt i alla bytersintervaller & komer aldrig få problem med nått.
ofta får man tilexempel problem med miständningar om man låter t-stiftan gå över 3 år

min bil har nu rullat 5600 mil & i höstags gjordes 10 000 mila servicen på den.
Hmm då måste ni ju vara den enda volvoverkstaden som gör på det viset,,,om vi pratar dom "gammla bilarna med 2000 intervall,om man nu kör 1000 per år så gör man oljebyte normalt sett vid 1000 mil,sedan nästa år när man är uppe i 2000 mil så gör man en normal-service,allt annat är ju att lura kunderna,,men givetvis så måste man ju hålla koll sedan när kamremmen skall bytas.sedan blir det ju en helt annan sak med 3000 intervall,men då finns det ju anpassade servicar.och när då bilen är inne för en 1000 mila oljebyte så gör det ju inte så himmla mycket om vi släbger ett öga på bromsarna när oljan rinner ut,man behöver ju inte direkt vara blind för å se rostiga skivor,kassa belägg eller oljeläck m.m,det blir ju ändå merförsäljning för oss!
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns väll inget som heter mellan servica på bilar med 2000 mils intervall.
desa bilar ska servas när lampan lyser = 2000 mil eller 1 år

min bil har gått 5600 mil & jag gjorde 10 000 mila service i höstags
av Hellrider
CarMan skrev:det finns väll inget som heter mellan servica på bilar med 2000 mils intervall.
desa bilar ska servas när lampan lyser = 2000 mil eller 1 år

min bil har gått 5600 mil & jag gjorde 10 000 mila service i höstags
Finns inga ska,,hur gör ni med era tg bilar??påstå inte att ni hoppar intervall för intervall om man kör 1000 mil per år
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 54
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida