Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cartech
Volvoknasen skrev:
Ja nu beskrev jag kanske lite dåligt, i den videon med AC:n, så sätter jag på AC och varvtalet sjunker, sedan stänger jag av AC:n och varvtalet går upp.

Ok, får höra med Volvo om dom kan göra detta, dock ligger deras väntetid för att få komma in och felsöka på strax över 3 veckor nu, men har kanske inget alternativ än att avvkata då isåfall.

MVH JOHAN

Ursäkta det var jag som missade att du skrev att du slog av och på den. Tänkte på då du skrev att "AC slår till oavsett om den är på eller av".
Man hör ju då du trycker på AC, då går den ner till ~500v. och håller sig där tills du stänger av den? Det tycker jag tyder på att datorn inte kan styra tomgången som den ska. I vanliga fall ska tomgången vara samma eller vara något högre som sagt. Då datorn kompenserar för den extra belastningen.

Om dom har så lång väntetid så kanske du kan kolla med en annan verkstad? Då tror jag säkert att dom kan kolla upp detta åt dig. Lycka till!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Om jag inte minns fel nu så går det att läsa ut TPS position i % genom OBDII intefacet som går att ansluta vilken billig OBDII scanner som helst, typ ELM327 och via gratis programvaror.
Användarvisningsbild
av greeeken
Volvoknasen skrev:
greeken skrev:

Detta känns igen ja.
Fick samma problematic när jag byte tändspolar.
Efter det hade jag detta pendlande.
Felsök efter felsök.
Tydligen var det o-ringar på tändspolarna som inte var täta nog. När detta fixades till så slutade mina problem.
Hej,
Detta var intressant, hur kom du fram till vad som var fel?

MVH JOHAN
Hej Johan.
Det var verkstan som kom fram till detta.
av Volvoknasen
Cartech skrev: Ursäkta det var jag som missade att du skrev att du slog av och på den. Tänkte på då du skrev att "AC slår till oavsett om den är på eller av".
Man hör ju då du trycker på AC, då går den ner till ~500v. och håller sig där tills du stänger av den? Det tycker jag tyder på att datorn inte kan styra tomgången som den ska. I vanliga fall ska tomgången vara samma eller vara något högre som sagt. Då datorn kompenserar för den extra belastningen.

Om dom har så lång väntetid så kanske du kan kolla med en annan verkstad? Då tror jag säkert att dom kan kolla upp detta åt dig. Lycka till!
Ja precis, jag kollade med volvo tidigare idag och dom menade på att tomgången inte skall öka utan tvärt om när det blev belastning, dvs lägre tomgång när AC slås på.. låter lite sådär men det var svaret jag fick. Nu vet jag inte om min bil är "för sen" att kompensera eftersom den går upp i tomgång kort därpå när AC slås på, men vet inte hur det ser ut för andra T5:or, med AC och Automat, ifall det är någon skillnad.

Ja en annan verkstad kanske kan kolla TPS, passade på att fråga om dom kunde läsa detta, men de var lite osäkra på om dom ens kunde göra detta. men de skulle kolla på de när den skall trycksättas i veckan, hoppas dom kan se något. Annars får man kanske åka till annan verkstad.

Detta går att göra utan VADIS/VIDA och DICE alltså?

MVH JOHAN

Jackson75 skrev:Om jag inte minns fel nu så går det att läsa ut TPS position i % genom OBDII intefacet som går att ansluta vilken billig OBDII scanner som helst, typ ELM327 och via gratis programvaror.
Ok, spännande, skall se om jag kan ordna det den vägen annars.

greeeken skrev: Hej Johan.
Det var verkstan som kom fram till detta.
Ok, tack för info!

MVH JOHAN
av Cartech
Volvoknasen skrev:
Ja precis, jag kollade med volvo tidigare idag och dom menade på att tomgången inte skall öka utan tvärt om när det blev belastning, dvs lägre tomgång när AC slås på.. låter lite sådär men det var svaret jag fick. Nu vet jag inte om min bil är "för sen" att kompensera eftersom den går upp i tomgång kort därpå när AC slås på, men vet inte hur det ser ut för andra T5:or, med AC och Automat, ifall det är någon skillnad.
Intressant påstående, på de flesta bilar finns det ett bestämt varvtal som bilen försöker hålla. Men om någon kan bekräfta detta så vill jag gärna veta. :)
Volvoknasen skrev: Ja en annan verkstad kanske kan kolla TPS, passade på att fråga om dom kunde läsa detta, men de var lite osäkra på om dom ens kunde göra detta. men de skulle kolla på de när den skall trycksättas i veckan, hoppas dom kan se något. Annars får man kanske åka till annan verkstad.

Detta går att göra utan VADIS/VIDA och DICE alltså?

MVH JOHAN

Jackson75 skrev:Om jag inte minns fel nu så går det att läsa ut TPS position i % genom OBDII intefacet som går att ansluta vilken billig OBDII scanner som helst, typ ELM327 och via gratis programvaror.
Ok, spännande, skall se om jag kan ordna det den vägen annars.
Om det går med en billigare felkodsläsare kan jag inte svara på. Det är en fördel att kunna visa en graf för att se om signalen avviker. Men visst prova kan man göra. :-)-)

Jag kan även tillägga att det är (som alltid) flera variabler som ska stämma för att få en riktig avläsning, Saker som vibration, värme och uppdateringshastighet på läsaren ärr alla saker som kan påverka resultatet.
av Volvoknasen
Häromdagen fick en bekant hem sin felkodsläsare och nu hade jag felkod; ECM-917F, denna återkom även efter radering, är den "nya" givaren defekt kanske? Hade ingen felkod på denna innan bytet..
Eller är det den nya som fungerar så pass att den känner av något fel i detta skede, typ läckage eller liknande(stog som möjliga felkällor)

Körde även test på spjället, och fick ut ett differensvärde på 0,95. Detta dock på tomgång utan gasning. Detta borde kanske visa att spjället är OK..

Testade att låta bilen stå lite på tomgång, inga problem fram tills jag gasade till lite lätt och släppte av, och den gick ner och räddade upp sig precis som tidigare videor påvisat..

Undrar om jag skall byta tillbaka givaren till min gamla?
Vad skall jag felsöka härnäst, fler tips?....

Imorgon skall bilen in till Rejmes för provtryckning, se om det är något läck på insugssidan.tvivlar dock eftersom startgasen inte gav något utslag..
Vill få detta löst..nu..:p

MVH JOHAN
av Cartech
Bra att du fick låna en felkodsläsare.

ECM-917F Accelerator pedal position. Faulty signal - Även den här signalen ska gå att titta på.

Jag har svårt att utesluta spjället om du bara hade den på tomgång. Det är när bilen visar felet, du möjligen kan se det på felkodsläsaren.

Men avvakta och se verkstaden kommer fram till.
av Volvoknasen
Hej,
Kommer lite uppdatering.

Inget läck fanns vid provtryckning.

Har fått bort felkoden på givaren nu iallafall, så nu finns inga felkoder alls på bilen.

MVH JOHAN
Senast redigerad av 1 Volvoknasen, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvoknasen
En annan infallsvinkel, kan det ha något att göra med generatorn?
Har idag märkt att vid "gasning" så pendlar belysningen i bilen och sedan slår den ner och lägger sig lågt på tomgång.

MVH JOHAN
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]