Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jary01
Hej
V70n 2005 2.4 170hk. Tacksam för tips på åtgärd, följande har hänt
1. Generatorn slutar ladda, elfel-meddelande + diverse varningslampor lyser. Mätte under 11 volt spänning och till slut slocknade allt, klassiskt laddningsfel.
2. Satte i ny laddregulator (Mekonomen). Kolen var rätt slut på den gamla. Kopplar på strömmen, uppstart och koll av laddning, runt 14V på tomgång, verkar helt ok. Inget felmeddelande.
3. Efter omstart tänds elfel-meddelandet + batterrivarningen igen, efter ca 15 sek. Mäter laddning, verkar fortfarande helt ok, över ca 14v på tomgång, och med alla förbrukare påkopplade ca 13,8 V polspänning på tomgång.
4. Bryter strömmen ca 15 minuter, kopplar på ström igen. Startar, inget felmeddelande. Laddning het ok.
5. Stänger av, startar om. Felmeddelandet kommer tillbaka. Laddning ok.
Tips?
av MickeM
Fick du rätt regulator?
2004 och äldre är det analog signal till CEM.
2005 och nyare är det en LIN signal till CEM.
Båda passar nog "bolt on".
Med båda regulatorrna laddar nog generatorn, men nyare CEM'en blir nog förvirrad av analoga signalen.

Många har svårt att skilja på modellår och tillverkningsår.
Modellår gäller. Kolla 10'e siffran i chassienumnret. "5" = 2005. "4" = 2004.

Du kan ju sen kolla artikelnr på Mekonomens hemsida på gamla vs nya regulatorn, mot den du fick.
Bara en tanke....
av Jary01
Hej igen.
Jaha, tack för info - helt rätt. Det finns två ladd- eller generatorsystem, digitalt och analogt.
Så, för den som orkar läsa - och vill slippa samma misstag som jag gjorde - läs detta. Följande har alltså hänt så som de skriver i deckarromaner;

- Ingen laddning, "Elsystem Service Snarast"... bilden laddade ur, rimligen laddningsrelät som jag tog ut, och mycket riktigt, kolen helt slut som beskrivits i tråden.
Ok, nytt laddrelä. Biltema? Jaha, 299 kr, perfekt. Åkte dit (Veddesta), uppgav V70 2005 med DIGITAL laddning och den inkompetente medarbetaren plockade fram laddrelät och sa att det passar..., Funkade inte alls, felmeddelandet kvar trots att det laddar på fint. Åkte dit igen och förklarade att jag fått fel komponent levererad. Svar: "INGA RETURTER på elektronikkomponenter". Även om vi levererar fel prylar!
Jag tänker kolla med konsumentverket vad de anser om detta.

- Ok, nästa steg då, laddning ok som sagt men felmeddelande. Vill man ju inte ha, eller hur...
Mekonomen ska man väl kunna lita på?
"Hej, jo, jag ska ha ett laddrelä till en v70 2005 DIGITAL" sa jag. TVÅ gånger. Tydligt.
Och så sa jag;
"ni listar samma regulator till alla V70n oavsett årsmodell. Hur kan de komma sig?"
"Jo laddrelät passar till alla varianter på V70, digitalt som analogt" fick jag som svar. (Uppsala).
Ok - kanske för bra för att vara sant tänkte jag. Hur har den tillverkaren löst det? Tänkte gå därifrån, men köpte regulatorn i alla fall. typ 750 kr.

- Resultat: Ok laddning men samma felmeddelande.
Nu började det bli lite jobbigt. Ömma fingertoppar och 1000kr senare ingen korrekt fungerande bil och den måste rulla. Och två 'nya' regulatorer på arbetsbänken som inte passa min bil. Tradera? Nä, inte ännu.

- Bilia:
Ja hej. Ja tjena, jassådu-du, du behöver en regulator? Ska kolla här, de e inte billiga med de e ju Bosch och de vet du kanske hur de tar betalt? Ja jooo, tyvärr så 2800 kr för den bara men då är det original Bosch som sagt men inklusive moms. Men du vet väl att du måste plocka ur generatorn för att byta regulator och det tar några timmar, och det kan ju vara så att generatorn är sliten också, kanske lika bra att byta den när du ändå håller på. + mulitrem och spännrulle.
Jo tjena. jag har redan bytt regulator två gånger med generatorn på plats. Jag kanske ska visa hur man gör?

- Så tack Bilia men nej tack. Det fins många synonymer med OCKER. Och laddrelät kan bytas utan att t a ur generatorn - fråga mig!

- Så, eBay. Räddningen till folket. Söker på Bosch original regulator, hittar info om att den passar exakt till dem generator jag har (Boschnummer-hänvisning). Ser seriöst ut med Boschnummer och allt + perfekta omdömen. Slår till med köp från UK, ca 500 kr inkl frakt. Ankommer i förseglad (!) Bosch originalförpackning. Monterade, funkar perfekt. Inga felmeddelanden. Case Closed.

- Rätt hanterat hade det kostat 500 kr, men jämfört med Bilia 2800 kr så ligger jag alla fall på + med 1500 spenderade, och vem vet, jag kanske kan sälja två regulatorer billigt till någon som behöver en sådan till sit ANALOGA laddysten, alltså för V70 tom 2004.

- Sammanfattning: Biltema info om vad som passar till viss bilmodell = LITA INTE på det
- Mekonomen info om vad som passar till viss bilmodell = LITA INTE på det
Har köpt annat från dessa företag som funkat helt ok, bromsskivor, spolarvätska (!), div verktyg... Men som sagt se upp med det man kan kalla för svåra reservdelar!
av Fred
Intressant det här med att det finns två olika regulatorer. Jag bytte generator för några år sedan och jag får ibland upp felmeddelandet, inte alltid dock. Dyker det upp syns det tydligt på lampor att det är svag spänning i systemet, men jag behöver bara varva upp bilen över typ 1200 varv för att generatorn ska vakna (självmagnetisering).

Frågan är ifall jag fått en generator med digital regulator. Dock känns det märkligt att inte felmeddelandet kommer upp varje gång jag startar bilen...jag kanske skulle testa med en av dina analoga regulatorer Jary01! ;-)
av Fred
Jary,

Kollade du felkoder när du hade dina problem? Jag tänkte om du också hade CEM-1C02, som alltså indikerar fel på L-signalen.

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]