Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av puddrik
Du kan använda samma tång som du gjort tidigare
när det står att tången är för isolerade kabelskor så syftar det på delen där du klämmer kabelskon (den röda, blå, gula plasten) och inte den främre anslutningsdelen

vet ej vad du har för tång idag men den du visar på bilden är den bästa sorten till denna typen av kabelskor och om du har den "tunna" hobbytången typ denna http://www.clasohlson.com/se/Pr200751000/Pr200751000 så kan de vara värt en investering ändå även om det inte är tvunget
Användarvisningsbild
av ed
Jag har den "tunna" varianten... ska investera i den bättre. Dumsnålheten lönar sig inte..att man aldrig lär sig! Tack för info hursomhelst.

En fundering bara..bilbrand i motorutrymmet orsakat av felaktig ej fackmannamässig inkoppling av extraljus, går detta på försäkringen ändå eller är man körd?
Användarvisningsbild
av Perc
ed skrev:En fundering bara..bilbrand i motorutrymmet orsakat av felaktig ej fackmannamässig inkoppling av extraljus, går detta på försäkringen ändå eller är man körd?
Se till att koppla in det fackmannamässigt så slipper du oroa dig. ;)
av tomsa
ed skrev:Jag har den "tunna" varianten... ska investera i den bättre. Dumsnålheten lönar sig inte..att man aldrig lär sig! Tack för info hursomhelst.

En fundering bara..bilbrand i motorutrymmet orsakat av felaktig ej fackmannamässig inkoppling av extraljus, går detta på försäkringen ändå eller är man körd?
Försäkringsbolag är väl inte direkt kända för att vilja dela ut pengar om de kan jaga rätt på ett kryphål så gör rätt från början.
I ditt fall be nån visa dej INNAN du gör som du gjort denna gång.
av blådåren
Sluta hacka på killen !, han har gjort sitt första eljobb och har dessutom fått sakerna att funka.

Att utförandet behöver mera kunskap avseende elsäkerhet har redan framgått av tidigare kommentarer.
Så istället för att tala om hur fantastisk illa ni tycker det är gjort , så kan ni tala om hur man gör jobbet på ett riktigt sätt...

En riktig kabelskotång (ABIKO) kostar dryga 2000 , men det finns bra kopior på bla jula och biltema som gör jobbet på ett tillfredställande sätt.
Dom isolerade kabelskorna du länkar till är dom jag menar.
Dina jord-punkter är fina och behöver inte göras om, möjligen kan du ge dom en dusch med dinitrol eller liknande för att skydda dom mot framtida korrosion.
Den extra isolationen som alla "tjatar" om behövs mest på spänningsförande anslutningar (+) .
Användarvisningsbild
av Camel
ed skrev:En fundering bara..bilbrand i motorutrymmet orsakat av felaktig ej fackmannamässig inkoppling av extraljus, går detta på försäkringen ändå eller är man körd?
Det finns ingen lag som förbjuder dig att koppla i 12v-systemet i en personbil. Vissa försäkringsbolag kräver i villkoren att elinstallationerna i bil ska vara fackmannamässigt utförda. Men mig veterligen har ingen fått problem så länge inget uppsåt funnits.

I din koppling är det bara den första ledningen från pluspolen till säkringen som är ett problem säkerhetsmässigt eftersom isolation saknas på anslutningen till säkringen och risk för kortslutning finns. Använd en riktig säkringsållare och isolerade kabelskor så är det helt ok. Avsikten med filmklippet var att visa vad som händer med en ledning just vid kortlutning. Efter avsäkring med säkring är det inget problem om det skulle bli kortslutning. Så din installation efter säkringen är inte säkerhetsmässigt ett stort problem. De delarna av din installation kanske går att förbättra men det är i huvudsak endast av funktionell betydelse, och då på lite sikt.

Jag tycker du gjort bra ifrån dig om det var ditt första eljobb i bil. Inte sämre än vad många åstadkommer som påstår att de är "duktiga" på eljobb. I princip hade det varit helt ok om du använt säkringshållare och gärna isolerade kabelskor. Det är värre med för stort självförtroende och okunskap än att vara ödmjuk och frågvis. Jag är övertygad om att ditt nästa eljobb i bil blir ännu bättre.
Användarvisningsbild
av ed
Tack för all konstruktiv kritik och support, som vanligt blir man aldrig besviken när man ber om hjälp på forumet :D

Ska som sagt ordna om lite i anslutningarna så snart jag får tid. Köpa och byta ut mot jordade kabelskor samt fixa säkringshållare.

Sen bara få dit volvos kontaktdon som inte verkar vilja passa. Återkommer med bild och resultat när sådant kan uppvisas!
av Lelle
Klipp av kabeln på mitten, ena änden ska till +på batteriet och den andra ska till 12V på reläet(inte styrspänning) kan inte siffrorna i huvet!

Med vänlig hälsning: Lelle
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX