Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev: Vem skulle hitta på något så korkat?????? Kostar en förmögenhet för något med dålig funktion. Det är så dyrt att ingen har tänkt på att ens fråga.

Jag köpte en liten navigator som passar i fickan.

-100 ggr modernare
-Klarar street-routing
-Passar i fickan så jag använder den dessutom i hyrbil/resa/skog/sjön
-Vattentät
-Går på 12 v + 12 tim accar
-Man kan planera, lägga upp rutter mål osv redan hemma i soffan eller hotellrummet istället för att vara låst till bilen.

Inbyggd navi = skit....
Det var det dummast jag hört!
det fins många som eftermonterar RTI, viserligen är dem flästa köppta på skroten. Men att tycka det är dumt var det dumaste jag hört.
orginalt är snygt integrerat & lätt manuvrerat.
kan man lägga 100 000 på ett badrum eller 200 000 på köket, så kan man väll lägga 20 - 30 000 på bilen.

det hela bero ju på hur man verderar saken/ funktionen & utseändet.
Vad var det för dumt med det??? Integrerats är ju så ultra löjligt överprisat så folk drivs att precis som du säger leta på bilskrotar efter bitar så de kan pula in något beggat.

Visst skulle jag vilja ha navi+jukebox+telefonen trots att desigen ser ut som den är från mitten på 70-talet. Men vafan det landar ju bortåt 50 lakan för hela det kittet. :shock: :shock: :shock: Störtlöjligt om man tittar på vad elektronik kostar att tillverka idag....

Kan ju fan köpa en mobil med mp3 och navi i för en bråkdel av dessa summorna.

För de 50.000 köper jag en bil till familjen istället. Och så kan jag ta med mig telefonen/navin/mp3 till den bilen också. :-@ :-E

Om priset hade varit 1/10-del kunde jag övervägt den integrerade.
'
Vad som är dyrt eller fult, är inviduelt & det lägger jag mig inte i.
Tycker det bara är dålig stil att idiotförlkara folk som fill ha en bre & snygg grej !
jag har själv RTI & tycker det är en bra grej.

vist är det mycke pengar, men vad är det för fel med att köpa begagnat isanna fall?
Användarvisningsbild
av CarMan
orginalet är uppkopplad mot TCM. är dom lösa det?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NCR skrev:Jag är rätt nyfiken på hur pulser från abs'en från bakhjulen kan göra att datorn känner av riktningen på bilen.
Om båda hjulen snurrar lika fort:

förflyttingen = hjuldiametern * antalet varv

Om hjulen snurrar olika fort så svänger bilen:

radien på svängen = spårvidden / hastighetskillnaden
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev: Det var det dummast jag hört!
det fins många som eftermonterar RTI, viserligen är dem flästa köppta på skroten. Men att tycka det är dumt var det dumaste jag hört.
orginalt är snygt integrerat & lätt manuvrerat.
kan man lägga 100 000 på ett badrum eller 200 000 på köket, så kan man väll lägga 20 - 30 000 på bilen.

det hela bero ju på hur man verderar saken/ funktionen & utseändet.
Vad var det för dumt med det??? Integrerats är ju så ultra löjligt överprisat så folk drivs att precis som du säger leta på bilskrotar efter bitar så de kan pula in något beggat.

Visst skulle jag vilja ha navi+jukebox+telefonen trots att desigen ser ut som den är från mitten på 70-talet. Men vafan det landar ju bortåt 50 lakan för hela det kittet. :shock: :shock: :shock: Störtlöjligt om man tittar på vad elektronik kostar att tillverka idag....

För de 50.000 köper jag en bil till familjen istället. Och så kan jag ta med mig telefonen/navin/mp3 till den bilen också. :-@ :-E

'
Tycker det bara är dålig stil att idiotförlkara folk som fill ha en bre & snygg grej !

vist är det mycke pengar, men vad är det för fel med att köpa begagnat isanna fall?
Var aldrig meningen att idiotförklara någon person. Vill ju själv ha RTI men till rätt pris. Vad jag idiotförklararde är det helt abnorma överpriset för denna utrustning.

Men det är klart, om en kund handlar en basutrusad bil så går väl volvo +/- 0, det är på vissa utrustningar man får det att gå runt-.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
NCR skrev:Jag är rätt nyfiken på hur pulser från abs'en från bakhjulen kan göra att datorn känner av riktningen på bilen.

fordonshastigheten räknas ut från ett medel på båda framhjulen.
sen har man en ratt vinkelgivare & utefrån vinkeln på ratten så räknar systemet ut hur bilen färdas.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev: Vad var det för dumt med det??? Integrerats är ju så ultra löjligt överprisat så folk drivs att precis som du säger leta på bilskrotar efter bitar så de kan pula in något beggat.

'

Var aldrig meningen att idiotförklara någon person. Vill ju själv ha RTI men till rätt pris. Vad jag idiotförklararde är det helt abnorma överpriset för denna utrustning.

Men det är klart, om en kund handlar en basutrusad bil så går väl volvo +/- 0, det är på vissa utrustningar man får det att gå runt-.
priset är många gånger högre än vad en handhållen utrustning + sugklocka & en cig kabel kostar. Men det är inte ett absurt pris, med tanke på vad det kostar att utveckla en integrerad modul, som gräver en hel del spesefika paneler, färsten & kabelmattor.
med senaste versionen av Volvos RTI som n kommer så kan man via bilens knappar enkelt via blåtand till sin fick telefon ringa upp en inrättning som man hittar på RTI:n.

RTI (& många andra navigations system) är ju så mycke mer än bara hitta rätt väg. man kan ju undvinga trafikstockningar & olyckor, samt hita närmaste parketing eller matställe m.m. listan kan göras jätte lång
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:

fordonshastigheten räknas ut från ett medel på båda framhjulen.
sen har man en ratt vinkelgivare & utefrån vinkeln på ratten så räknar systemet ut hur bilen färdas.
Funkar ju också bra då man måste komplettera med vinkelgivare (som inte alla bilar har normalt) så det blir lite dyrare än att använda bakhjulsinfon.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev: '

priset är många gånger högre än vad en handhållen utrustning + sugklocka & en cig kabel kostar. Men det är inte ett absurt pris, med tanke på vad det kostar att utveckla en integrerad modul, som gräver en hel del spesefika paneler, färsten & kabelmattor.
med senaste versionen av Volvos RTI som n kommer så kan man via bilens knappar enkelt via blåtand till sin fick telefon ringa upp en inrättning som man hittar på RTI:n.

RTI (& många andra navigations system) är ju så mycke mer än bara hitta rätt väg. man kan ju undvinga trafikstockningar & olyckor, samt hita närmaste parketing eller matställe m.m. listan kan göras jätte lång
Visst men TCM-stöd finns ju i många mobila navis också.

Men jag tycker du slår huvudet på spiken här "det kostar att utveckla en integrerad modul, som gräver en hel del spesefika paneler, färsten & kabelmattor."

Det är ju precis det jag menar, Tex i och med att man inte längre har ett DIN fack där man kan sätta en standardstereo (som tillverkas i stora serier och därmed kan ge mycket kvalite/funktion för lågt pris) så utvecklar man specialgrejer för varje bilmodell vilket gör att priset blir tokhögt och omöjligt att uppgadera i framtiden.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev: Var aldrig meningen att idiotförklara någon person. Vill ju själv ha RTI men till rätt pris. Vad jag idiotförklararde är det helt abnorma överpriset för denna utrustning.

Men jag tycker du slår huvudet på spiken här "det kostar att utveckla en integrerad modul, som gräver en hel del spesefika paneler, färsten & kabelmattor."

Det är ju precis det jag menar, Tex i och med att man inte längre har ett DIN fack där man kan sätta en standardstereo (som tillverkas i stora serier och därmed kan ge mycket kvalite/funktion för lågt pris) så utvecklar man specialgrejer för varje bilmodell vilket gör att priset blir tokhögt och omöjligt att uppgadera i framtiden.
man vill ju ha grejorna där dom fungerar bra i både funktion & säkerhets syfte = din-fak är inte ett alternativ.
dispalayen ska sitta så man inte behöver släppa blicken från trafiken & reglagen sak sitta så man inte behöver släppa raten. samt att allt ska vara krocksäkert, inga vassa diteljer man kan slå i nånstans.
sen är ju disigen halva körkänslan i en bil. estetiskt snyggt & lite lyxigt. Inte sugploppar & kablar som går kors o tvärs.
men som mycke annat här i livet så är det en av vägning man får göra, sak det kosta o vara 100% bra eller kan man kompromissa.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev: priset är många gånger högre än vad en handhållen utrustning + sugklocka & en cig kabel kostar. Men det är inte ett absurt pris, med tanke på vad det kostar att utveckla en integrerad modul, som gräver en hel del spesefika paneler, färsten & kabelmattor.

man vill ju ha grejorna där dom fungerar bra i både funktion & säkerhets syfte = din-fak är inte ett alternativ.
dispalayen ska sitta så man inte behöver släppa blicken från trafiken & reglagen sak sitta så man inte behöver släppa raten. samt att allt ska vara krocksäkert, inga vassa diteljer man kan slå i nånstans.
sen är ju disigen halva körkänslan i en bil. estetiskt snyggt & lite lyxigt. Inte sugploppar & kablar som går kors o tvärs.
men som mycke annat här i livet så är det en av vägning man får göra, sak det kosta o vara 100% bra eller kan man kompromissa.
DIN var inte för för navin utan för radion och det funkar ju kanon då den kan sitta på samma ställe som original.

Självklart ska det ha funktion och säkerhet som du säger. Men för mig har det blitt tvärs om. Ska förklara vad som hänt.

1. Hade bil men integrerade stereo (kasett bara, men ville ha CD) alltså kan man inte byta till standard DIN stereo, enda alternativet var en CD (originaltillbehör) läsare som man ville ha 8-10.000 för (S) Så tokdyr att det inte blev affär, och man fick lida sig igenom sina bildagar med sunkiga kassetband.

2. Nya 06an som jag just köpt. Har numera all musik på MP3. Samma sak här Volvo erbjuder inte ens en stereo som kan spela MP3 (S)(S)(S) Antingen får man köpa en 20 Gigs hårdisk för 8000 kr (S) (som kostar 400 kr i databutiken) eller så får man köra sin 06 till bilfragmenteringen för skrotning (S) och köpa nya S80n som visst ska klara mp3 med dyrt blir det. Ipod blir ju lika dyrt det och kan ju knappast kallas integrerat då det ska slänga kring i en sladd.

3. Nästa ryck var Navi, 20.000, så dyrt så för att få in det i tjänstebilsnormen får man väl byta bort hela motorn i bilen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]