CarMan skrev:Ringhede skrev:Hävdar fortfarande trotts fastpris att en firma som fått förtroendet att under många år serva bilen försöker blåsa mig.
Jag fick en offert på dryga 4000 kr för en reparation som en annan också märkesgodkänd firma kunde göra till också fastpris för 1900 kr.
Detta är att försöka blåsa kunden.
Här handlade det inte om tänkbar kund som ringt och frågat pris utan en redan befintlig kund som just fått bilen servad.
(jo givetvis servad för en massa pengar)
/Roland
Det är fri pris sättning i Sverige.
Men när det skiljer så mycke så utför man garanterat inte samma jobb!
Sen undrar jag vad en märkes godtjänd firma är.
Ja det är en auktoriserad och fristånde verkstad för service och reparationer av Volvo
Annars gäller inte denna jämförelse.
Givetvis får man tillämpa fri prissättning det är ju så fri handel ska fungera men att hos en redan kund och vid en regelbunden service komma
med ett sådant pris är att försöka blåsa kunden när samma sak gick att genomföra på ett helt nytt ställe till under halva priset.
Kan acceptera prisskillnander när man ringer runt och frågar pris men knappast när man redan är trogen kund.
De flesta hade nog bitit ihop och tagit detta "erbjudande" då bilen måste vara hel.
Tycker inte du också att det är fel, CarMan?
Reparationen var orsakad av glapp i bussningar i framvagn.
Men ska man försörja en jätteorganisation som du tidigare beskrivit så förstår jag varför man måste ta 1000 tals kronor i timman.
Resultatet, ja givetvis fungerade det bra i många år.
/Roland