Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag känner inte till att jag skulle ha long-life serviceintervall. 1500 mil brukar det väl vara, i alla fall på min gamla 02:a. Dessutom så har väl andra bilmärken haft problem med sludge vid long-life och mycket kortkörningar, så det vill jag inte riskera. Jag skulle tippa att olja på 200 l fat ligger på 10-20 kr/l. Sedan tar man 200 kr/l ut. Där får ni in samma peng som 30-45 min arbete...
Hänger på andra forum, därav liknelsen med värmepumpen :wink:
Fred skrev:
KKR skrev:(dyrt är väl allt som kostar mer än en krona)
Det håller jag inte alls med om! En krona kan vara dyrt och 1 miljon kan vara billigt, det beror ju helt på vad det är man betalar för! Det är viktigt med nyanser i språk och när det handlar om kostnader måste man skilja på "dyrt" och "mycket pengar" resp "billigt" och "lite pengar".

En krona per korn är väldigt dyrt om man ska köpa sand medan 1 miljon är billigt om det är en paradlägenhet i centrum. Dock är en krona lite pengar även om man bara får ett sandkorn och 1 miljon kronor för lägenheten är mycket pengar för de flesta människor.

Får man en hel säck sand för en krona är det billigt medan om man får betala 1 miljon för en liten lägenhet i slummen långt från centrum så är det dyrt.

Så en service kan absolut vara billig om jobbet som utförts är omfattande och gediget (det kan fortfarande vara mycket pengar för många) men för samma pris blir plötsligt servicen dyr om den är slarvigt gjord och med få servicepunkter.
Ironi: Tack för att du förklarade det som alla redan visste. Ej ironi: Detta forum riktar sig inte till barn vet du.
Hävdar fortfarande trotts fastpris att en firma som fått förtroendet att under många år serva bilen försöker blåsa mig.

Jag fick en offert på dryga 4000 kr för en reparation som en annan också märkesgodkänd firma kunde göra till också fastpris för 1900 kr.

Detta är att försöka blåsa kunden.

Här handlade det inte om tänkbar kund som ringt och frågat pris utan en redan befintlig kund som just fått bilen servad.

(jo givetvis servad för en massa pengar)

/Roland
Förklaringen behövdes! Det är ju uppenbarligen mer än en person på detta forum som inte förstår skillnaden
ÄRRet skrev:
Fred skrev:
KKR skrev:(dyrt är väl allt som kostar mer än en krona)
Det håller jag inte alls med om! En krona kan vara dyrt och 1 miljon kan vara billigt, det beror ju helt på vad det är man betalar för! Det är viktigt med nyanser i språk och när det handlar om kostnader måste man skilja på "dyrt" och "mycket pengar" resp "billigt" och "lite pengar".

En krona per korn är väldigt dyrt om man ska köpa sand medan 1 miljon är billigt om det är en paradlägenhet i centrum. Dock är en krona lite pengar även om man bara får ett sandkorn och 1 miljon kronor för lägenheten är mycket pengar för de flesta människor.

Får man en hel säck sand för en krona är det billigt medan om man får betala 1 miljon för en liten lägenhet i slummen långt från centrum så är det dyrt.

Så en service kan absolut vara billig om jobbet som utförts är omfattande och gediget (det kan fortfarande vara mycket pengar för många) men för samma pris blir plötsligt servicen dyr om den är slarvigt gjord och med få servicepunkter.
Ironi: Tack för att du förklarade det som alla redan visste. Ej ironi: Detta forum riktar sig inte till barn vet du.
Folka skrev:Jag känner inte till att jag skulle ha long-life serviceintervall. 1500 mil brukar det väl vara, i alla fall på min gamla 02:a. Dessutom så har väl andra bilmärken haft problem med sludge vid long-life och mycket kortkörningar, så det vill jag inte riskera. Jag skulle tippa att olja på 200 l fat ligger på 10-20 kr/l. Sedan tar man 200 kr/l ut. Där får ni in samma peng som 30-45 min arbete...
Hänger på andra forum, därav liknelsen med värmepumpen :wink:
Jag vet faktiskt inte vad oljan kostar, men den kostar lika mycke oavset hur fort mekanickern jobbar :wink:
Ringhede skrev:Hävdar fortfarande trotts fastpris att en firma som fått förtroendet att under många år serva bilen försöker blåsa mig.

Jag fick en offert på dryga 4000 kr för en reparation som en annan också märkesgodkänd firma kunde göra till också fastpris för 1900 kr.

Här handlade det inte om tänkbar kund som ringt och frågat pris utan en redan befintlig kund som just fått bilen servad.

/Roland
Det är fri pris sättning i Sverige.
Men när det skiljer så mycke så utför man garanterat inte samma jobb!

Sen undrar jag vad en märkes godtjänd firma är.
Folka skrev: Jag skulle tippa att olja på 200 l fat ligger på 10-20 kr/l.
Gratulerar om du kan köpa högkvaliatativ olja för 10-20:-/liter. Men även om så vore fallet, vilken verksamhet ger tillbaka den rabatt man har till kunden? Så länge du inte behöver betala mer på verkstaden än vad du får betala i reservdelsbutiken är det väl okej? Jag är säker på att reservdelsbutiken betalar mindre än vad du får betala, när de köper in olja i dunkar också.
CarMan skrev:
Ringhede skrev:Hävdar fortfarande trotts fastpris att en firma som fått förtroendet att under många år serva bilen försöker blåsa mig.

/Roland
Det är fri pris sättning i Sverige.
Men när det skiljer så mycke så utför man garanterat inte samma jobb!

Sen undrar jag vad en märkes godtjänd firma är.

Ja det är en auktoriserad och fristånde verkstad för service och reparationer av Volvo

Annars gäller inte denna jämförelse.

Givetvis får man tillämpa fri prissättning det är ju så fri handel ska fungera men att hos en redan kund och vid en regelbunden service komma
med ett sådant pris är att försöka blåsa kunden när samma sak gick att genomföra på ett helt nytt ställe till under halva priset.

Kan acceptera prisskillnander när man ringer runt och frågar pris men knappast när man redan är trogen kund.

De flesta hade nog bitit ihop och tagit detta "erbjudande" då bilen måste vara hel.

Tycker inte du också att det är fel, CarMan?

Reparationen var orsakad av glapp i bussningar i framvagn.
Men ska man försörja en jätteorganisation som du tidigare beskrivit så förstår jag varför man måste ta 1000 tals kronor i timman.

Resultatet, ja givetvis fungerade det bra i många år.

/Roland
Den stora organisationen gör att du får mer kunskap (bätre utfört jobb) Sen blir dt helt otroligt men sant, mycke billigare, när man gör det man är bra på & låter nån annan göra det man inte är bra på.
När det gäller versktan du prata om så tror jag det är en reklam grej dom kör med för att locka kunder.

Alla volvo verkstäder är fristående företag som inte ägs av volvo
Sen om man är aktoriserad, då uppfyller man de krav volvo har på att få vara aktoriserade. då kan man alltså hantera garantiärenden & ladda mjukvara m.m.
Om dn verksta kan det så är det en helt vanlig volvo verkstad

om den inte kan det så är det nån typ av allbilsverkstad.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]