Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan

Du har ett par frågor att svara på. De borde vara enkla att svara på så ta inte upp massa annat som inte är normalt.

1. Hur lång tid tar det för dig eller annan erfaren servicetekniker att göra en lite större service?

2. Och hur läng tid är det uppsatt för oss kunder att betala?

Jag vet att det skiljer mycket på servicar men ta en relativt vanlig

Ta mitt exempel med en vanlig (ej turbo) V70 med service 12000 eller 18000 mil där även luftfilter och stiften ingår.
Kör på en lite nyare där bränslefilter ingår. V70N -05 (du borde gjort några hundra sådanna)

Svar: Använd tid=? Uppsatt tid=?

Tilläggsfråga: I servicen ingår att kontrollera stråkastare och ev justering, hur ofta kollar ni behov av justering? Svar: Aldrig / Ibland / Alltid
/Roland
Användarvisningsbild
av isak
bra inlägg Bagarn09!
har aldrig behövt gjort vajerbyte på den här modellen själv, var inne på din linje i ett tidigt skede i tråden.

tyvärr så ballade det ut när besservissern blandade sig i? han kan säkert det här bäst av oss alla? hade ju varit enklast att svara trådskaparen direkt!
Isak
isak skrev:bra inlägg Bagarn09!
har aldrig behövt gjort vajerbyte på den här modellen själv, var inne på din linje i ett tidigt skede i tråden.

tyvärr så ballade det ut när besservissern blandade sig i? han kan säkert det här bäst av oss alla? hade ju varit enklast att svara trådskaparen direkt!
Isak
Kul att man kan komma med något vettigt för en gångs skull! :D

Förstår inte vad allt jävla snacka om båtar och bilar har i denna diskution? A och B alternativ, bah..! En himla massa onödigt bladder och inte ens i närheten av ett korrekt svar till TS.. :S
Jag skulle nog känt mig både förvirrad och lurad som TS att läsa alla dessa underliga svar och påståenden som CarMan skriver...? :S

Håller med er andra att det är fullständig galenskap att ta ut hutlösa pengar för alla jobb. Sen om det är auktoriserad verkstad eller bysmed är väl upp till var och en att välja? Handlar väl lite om tillit och om man har hört några goda ord från bekanta om verkstaden i fråga. Så har jag gjort dom få gånger jag har behövt använda hjälp. :) Jag yrar säkert, men hoppas ni förstår vad jag menar. :)

Det är väl lite så när man är ute efter hjälp, man vill ju ha snabba och enkla svar.. Inga konstiga kostigar förbi, skrivna som gåtor?

Mvh, Jimmy
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag ser att det är mågna fler som läsen än som svarar.

Om vi för att förtydliga lite mer förtsätter på framvagnsinställningarna.

Jag nämde att verkstad A & B tog samma pris, men Verkstad B var snabbare, då dom har bättre utrusnting & då gör en mer exakt inställning (varkstad B har då en större utgivt, då ny utrustning kostar pengar)

Som jag ser det så är det verkstad A som lurar kunden på pengar, då dom tar samma summa pengar för en mindre exakt hjulinställning.
DU som kund får betala samma pang, men får ett sämre resultat. (hur lång tid det tar är ointressant)

Men ni som svarat i tråden säger ju motsatsen, ni vill alltså betala samma summa för ett sämre jobb, bara för att det tar längre tid att utföra.

Jag hävdar starkt att priset ska avspegla vad man får för pengarna, får man nått som är bättre, så kostar det ju mer! (elle ska vi vända popå det för er som är pris kännsliga, o säga får man ett sämre jobb utfört så ska det vara billigare, käns fel att dom kan ta samma pris när dom inte utför samma jobb)
Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:CarMan

Du har ett par frågor att svara på. De borde vara enkla att svara på så ta inte upp massa annat som inte är normalt.

1. Hur lång tid tar det för dig eller annan erfaren servicetekniker att göra en lite större service?

2. Och hur läng tid är det uppsatt för oss kunder att betala?

Jag vet att det skiljer mycket på servicar men ta en relativt vanlig

Ta mitt exempel med en vanlig (ej turbo) V70 med service 12000 eller 18000 mil där även luftfilter och stiften ingår.
Kör på en lite nyare där bränslefilter ingår. V70N -05 (du borde gjort några hundra sådanna)

Svar: Använd tid=? Uppsatt tid=?

Tilläggsfråga: I servicen ingår att kontrollera stråkastare och ev justering, hur ofta kollar ni behov av justering? Svar: Aldrig / Ibland / Alltid
/Roland
''

Det är inte en av frågorna i denna tråd som jag missat att svara på, så det svarar jag på i annan tråd.

Vilka frågor i denna tråd har jag missat att svara på?
Ok CarMan

Då skapar jag en ny tråd med titeln

"Blir vi blåsta på verkstaden då vi servar en V70N?"

(då får den kanske ligga kvari i denna del av forumet där de flesta med den typen av bilar läser)

/Roland
Ringhede skrev:Ok CarMan

Då skapar jag en ny tråd med titeln

"Blir vi blåsta på verkstaden då vi servar en V70N?"

(då får den kanske ligga kvari i denna del av forumet där de flesta med den typen av bilar läser)

/Roland
+1! :-)-)

Mvh, Jimmy
av Larzan
Som jag ser det.
Det är bara en som säger att det blir sämre utfört arbete för samma peng.

Men, de kan ju omöjligt veta OM det blir sämre resultat?
Mindre lokaler och "lull-lull" omkring så kan ju även den mindre servicestället köpa dyrare maskiner?

Sen är det nog knappast mätbart i slutändan i slitage om det diffar 5 hundradelar eller 9 hundradelar?
Ligger nog mer i körsättet, ålder på bussningar, styrleder m.m.
Senast redigerad av 1 Larzan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av isak
den där verkstan måste ju ta ut "hutläsa" priser som kan ha personal sitta på bästa arbetstid o chatta?

helt off topic men kul att se!

Isak
Senast redigerad av 1 isak, redigerad totalt 0 gånger.
av Larzan
isak skrev:den där verkstan måste ju ta ut "hutläsa" priser som kan ha personal sitta på bästa arbetstid o chatta?
hehe..
Sist jag gick in på Bilia satt delar av de finniga "teknikerna" på Blocket och jagrullar, kanske hade just de fikarast ju då, i verkstadslokalen.. vad vet jag.. är ju bara en dum kund.
Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]