Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Man laddar inte mer en det senaste, så nedladnings tiden varierar beroende på vad bilen har fr utrustning & när den laddades senast.

inloggning i olika system ligger Ford hårt på med så det lär bara bli fler o inte färre!

1. hämta VIDA
2. Logga in i XP
3. Loga in i VIDA
4. koppla in vida i bilen
5. hämta batteri laddare
6. koppla in batteriladdaren
7. läs ut bilen i VIDA
8. beställ mjukvara
9. tanka hem mjukvaran
10. tanka över mjukvaran till bilen.
11. debitara mjukvaran på arbetsordenr.
12. koppla ut VIDA
13. ställ tilbaka VIDA
14. koppla ur batteri laddaren
15. ställ tillbaka batteriladdaren.

-------------------------------
vist vora det bra om det ingick i servicen, men ingen kommer att jobba gratis! det läggs ju bara på på service kostnaden!

sen vore det ju bra om alla hade egen VIDA, men då den goster 50 000:- + abonemanget så skulle man behöve ta ännu högre priser på verkstan om alla meganiker ska ha en egen!

det är alltid kunden som får betala på ett eller annat sätt, annars går ju verkstan i back = KK
av perjak
CarMan skrev:Man laddar inte mer en det senaste, så nedladnings tiden varierar beroende på vad bilen har fr utrustning & när den laddades senast.

inloggning i olika system ligger Ford hårt på med så det lär bara bli fler o inte färre!

1. hämta VIDA
2. Logga in i XP
3. Loga in i VIDA
5. hämta batteri laddare
7. läs ut bilen i VIDA
8. beställ mjukvara
9. tanka hem mjukvaran
12. koppla ut VIDA
13. ställ tilbaka VIDA

vist vora det bra om det ingick i servicen, men ingen kommer att jobba gratis! det läggs ju bara på på service kostnaden!

sen vore det ju bra om alla hade egen VIDA, men då den goster 50 000:- + abonemanget så skulle man behöve ta ännu högre priser på verkstan om alla meganiker ska ha en egen!

det är alltid kunden som får betala på ett eller annat sätt, annars går ju verkstan i back = KK
Utan att på något sätt klaga på verkstadens arbete måste jag ställa mig en fråga. Om det är så många olika steg för att lösa en enkel dataoperation borde kanske tillverkaren (Volvo) börja fundera på att anställa nån som kan det här med att bygga datasystem?

Jag skulle nästan vilja sträcka mig så långt att jag påstår att flertalet Ex-jobbare från en datalinje på högskolan skulle kunna snickra ihop ett system som förenklar processen hos verkstaden till:

1. Koppla in bilen mot servicedatorn
2. Starta automatisk kontroll och uppgradering
3. När gröna lampan lyser, koppla loss bilen från servicedatorn
(4. debitera kunden)

Varför ställer inte ni som ska jobba med systemet krav på att få arbetsverktyg som är anpassade till 2000-talet? Jag skulle bli tokig på sånt rackel.
Användarvisningsbild
av PeterH
Jo det kan man tycka... Men om man skall resonera så här skulle en enkel luch på en resturang lätt kunna kosta ett par hundra spänn för att det är _SÅ_ mycket som måste göras...

1. Fundera vad du ska laga
2. ta på dig kläder
3. gå ut till bilen
4. lås upp bilen
5. sätt dig i bilen
6. starta bilen
7. kör bilen till affären
8. gå ur bilen
9. gå in till butiken
10. plocka varor
11. gå till kassan
12. prata med kassörkan (hemska tanke, det tar ju tid!)
13. ta upp plånboken
14. betala
15. gå ut ur butiken
.
.
. en massa annat som måste göras....
.
.
.
56. starta ugnen
57. vänta på att ugnen skall bli varm (för man kan ju inte göra annat under tiden)
58. ta skålar
59. ta fram verktyg (slevar, vispar, mått mm.)
.
.
. ytterligare en massa saker....
.
.
.
123. ta ut den färdiga maten ur ugnen
124. lägg upp maten på tallrikar
125. servera
.
.
.
. ännu mera.... suck!
.
.
.
138. diska
139. ställa in disken i skåpet (när den torkat vilket tar en massa tid naturligtvis)

osv.....

Jag menar, man kan väl för helv.... inte ta upp att hämta batteriladdare och koppla in denna som ett moment av betydelse! Logga in i windows, hämta hem mjukvara (som normalt finns på DVD), koppla in VIDA osv. Resonerar man så kan jag förstå att en reparation är dyr, för då måste man ju öppna locket på verktygslådan också :roll:

/PeterH
av volvoR+s60
PeterH skrev:Jo det kan man tycka... Men om man skall resonera så här skulle en enkel luch på en resturang lätt kunna kosta ett par hundra spänn för att det är _SÅ_ mycket som måste göras...

1. Fundera vad du ska laga
2. ta på dig kläder
3. gå ut till bilen
4. lås upp bilen
5. sätt dig i bilen
6. starta bilen
7. kör bilen till affären
8. gå ur bilen
9. gå in till butiken
10. plocka varor
11. gå till kassan
12. prata med kassörkan (hemska tanke, det tar ju tid!)
13. ta upp plånboken
14. betala
15. gå ut ur butiken
.
.
. en massa annat som måste göras....
.
.
.
56. starta ugnen
57. vänta på att ugnen skall bli varm (för man kan ju inte göra annat under tiden)
58. ta skålar
59. ta fram verktyg (slevar, vispar, mått mm.)
.
.
. ytterligare en massa saker....
.
.
.
123. ta ut den färdiga maten ur ugnen
124. lägg upp maten på tallrikar
125. servera
.
.
.
. ännu mera.... suck!
.
.
.
138. diska
139. ställa in disken i skåpet (när den torkat vilket tar en massa tid naturligtvis)

osv.....

Jag menar, man kan väl för helv.... inte ta upp att hämta batteriladdare och koppla in denna som ett moment av betydelse! Logga in i windows, hämta hem mjukvara (som normalt finns på DVD), koppla in VIDA osv. Resonerar man så kan jag förstå att en reparation är dyr, för då måste man ju öppna locket på verktygslådan också :roll:

/PeterH
Livet är hårt 8) Men är det någon som vet vad en uppgradering skulle kosta??
av Knasen
Laddning på banan tar ca 7 min, och det är en fullständig laddning, därefter sker en el-test som tar ca 2 min kollar hela bilen och gör kalibreingar av bla klimatanläggning.
Användarvisningsbild
av CarMan
perjak skrev:
CarMan skrev:Man laddar inte mer en det senaste, så nedladnings tiden varierar beroende på vad bilen har fr utrustning & när den laddades senast.

1. hämta VIDA
2. Logga in i XP
3. Loga in i VIDA
5. hämta batteri laddare
7. läs ut bilen i VIDA
8. beställ mjukvara
9. tanka hem mjukvaran
12. koppla ut VIDA
13. ställ tilbaka VIDA

Utan att på något sätt klaga på verkstadens arbete måste jag ställa mig en fråga. Om det är så många olika steg för att lösa en enkel dataoperation borde kanske tillverkaren (Volvo) börja fundera på att anställa nån som kan det här med att bygga datasystem?

Jag skulle nästan vilja sträcka mig så långt att jag påstår att flertalet Ex-jobbare från en datalinje på högskolan skulle kunna snickra ihop ett system som förenklar processen hos verkstaden till:

1. Koppla in bilen mot servicedatorn
2. Starta automatisk kontroll och uppgradering
3. När gröna lampan lyser, koppla loss bilen från servicedatorn
(4. debitera kunden)

Varför ställer inte ni som ska jobba med systemet krav på att få arbetsverktyg som är anpassade till 2000-talet? Jag skulle bli tokig på sånt rackel.
Du har ju inte läst vad jag skrivit & har lite dålig koll tror jag.

några av momenten är ju faktiskt fysiska moment !
du kan inte programera en dator till att taasig till bilen &desutom hämta en batteriladdere!

Dagans data säkerhet kräver att Windoxs loggar ut efter nån menut & man måste logain, jag skulle gärn slippa detta.
Ford kräver att man veriferar sig med lösenord & andvändarnamn när man andvänder vida, även deta skulle jag gärna slipa.

Själva systemet är ju redan så smart om inte smartare än vad du beskriver!
Man läser ut vad det är fr bil man är uppkopplad mot, för att kunna se vad den innehåller för mjukvaror & hårdvaror, sen kollar den ju vilka mjukvaror som finns att hämte nyare variasion av & bygger ett paket som skickas över.
sen ska paketer tankas från datorn & till bilen, det ända man kan klaga på är ju att datasystemen i bilenra har låg fart.

det hela slutar med att man skickar tillbaka en bekräftelse på att alla mjukvaror komit in i bilen, vilket gör att man kan ha koll på vilke mjukvaror bilen har utan att koppla upsig mot den! desutom kan man ju se på en logg hur långt man komm om nått blir fel, så man kan lätare ta i tur med ett problem om det uppstår! Mycket smart & mycket bra!

Sen så kommer ju företaget att få en räkning på dom där 1,92:- så man vill ju för egen del debitera mukvaran på rätt ställe för att ha koll på företagets ekonomi, jag tror inte skattemyndigheten tycker om att man visar en post på tiotusentals mjukvaror uten att kunna bevisa at det är mjukvaror o inte sprit man köppt!
av zenobia
Knasen skrev:Laddning på banan tar ca 7 min, och det är en fullständig laddning, därefter sker en el-test som tar ca 2 min kollar hela bilen och gör kalibreingar av bla klimatanläggning.
Låter mer som den variant som jag såg vid mitt besök där...
:D
av Knasen
Låter mer som den variant som jag såg vid mitt besök där
Får man fråga, när var du på besök och vad kollade du på :wink:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
det hela slutar med att man skickar tillbaka en bekräftelse på att alla mjukvaror komit in i bilen, vilket gör att man kan ha koll på vilke mjukvaror bilen har utan att koppla upsig mot den! desutom kan man ju se på en logg hur långt man komm om nått blir fel, så man kan lätare ta i tur med ett problem om det uppstår! Mycket smart & mycket bra!
Intresant! Med tanke på att ni tidigare har uppgivit att man måsta koppla upp bilen mot servern för att få reda på eventuella uppgraderingar! :roll:

Eller menar du att Volvo inte har en aning om vilken/vilka mjukvaror som installeras på bandet?

Om det nu stämmer som tidigare skribent formulerat sig, så skulle vi med detta facit kunna ringa till närmaste verkstad med access till volvo cc databas (eller vad den nu kallas) och få reda på vilka mjukvaror bilen har samt om det finns några uppdateringar!? :wink:
av Knasen
Ett inlägg i debatten:

VIDA används inte vid laddningen på banan, utan annan utrustning.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]