Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:
Thomas J skrev:Det kan väl inte vara normalt om det skiljer 4500kr :shock: på olika verkstäder.
Nej upp med priserna så vi kan välja bort dom dyraste :wink: .
Men det skiller ju INTE 4500:- på samma arbete, ska ju till läggas ! (nån vill säkert byta vattenpumpen o drar då iväg i pris en bit)

Men vattenpumpen byter de väl automatiskt vid byte av kam-rem....?
Nä, varför ska man byta den?
man byte heller inte kolvar, eller vindruta :wink: (inte siktigt samma, men)
[/quote]
Om man uppenbarligen inte har koll på att nippeln till vevhusvent ska rengöras på turbon (och det kostar pengar)
så bör man kanske inte göra servicen själv hemma. Jag vill inte vara nitisk men så tycker jag iallafall.
Sedan ska du få ett tips av mig, kolla löprullen till drivremmen (ta lös och snurra och lyssna) brukar vara dålig på
det flesta bilarna, sedan passar inte dom till bensinarna egentligen så du måste köpa från en Diesel med AC, men om rullen är dålig så kan jag förklara bättre :) (Inte alls menat att vara otrevlig men du har ju inte gjort
en 16000 mila service på dina bilar utan bara delar av den)[/quote]

Jag undrar om det är någon som har en bild eller kan beskriva på ett bra sätt var denna nippel till vevhusvent sitter i en Volvo V70 2,5T -04 och om det är svårt att byta denna själv.
Såg att de inte var så dyra att köpa, så då kanske man kan byta den själv och spara en peng. :D
Tänkte byta tändstifften själv när det blir dags och då även passa på att byta denna nippel, som jag läste att det var viktigt att byta/rengöra.
Bild har jag ingen, men du kan ju kolla på din bil. i hörnet på insugsröret sitter den, undrifrån & upp, presis där generatorn är (går inte att missa)
CarMan skrev:Bild har jag ingen, men du kan ju kolla på din bil. i hörnet på insugsröret sitter den, undrifrån & upp, presis där generatorn är (går inte att missa)

OK ska kolla imörrn. Men är det så att det är så att det är svårt att komma åt, besvärligt att byta eller måste man demontera en massa för att komma den?
(Får iofs svar på detta imorgon när jag tittar, var bara nyfiken)
Jag fick plocka ned fläkt (för kylaren) och generatorn.
Sedan gick det bra att lossa nippeln.
Se till att ha nya packningar till nippeln hemma före du river ned.

Notera att jag gjort jobbet själv och faktiskt rengjort nippeln vid samma tillfälle.
Sparade en himla massa pengar men tog 5-6 timmar första gången.
Det jävligaste var att lossa centrumbulten på vevaxeln. Allt annat bara trångt och pilligt.
(krökte mitt mothåll för att hålla fast vevaxeln via remskivan då jag lossade centrumbulten.
Proffsen har stor mutterdragare och kör loss bulten.

På bil nr 2 (frugans) var det jävligaste de 4 bultarna i remskivan som en jävla idiot till konstruktör satt på 10 mm skallar på bult som normalt har 13mm
Se till att köpa nya sådanna bult före så slipper du göra som jag att åka och köpa nya.
Endast idioter sätter dit bultar med kraftiga märken på skallarna.
(nästan att jag drog sönder skallarna)

Alltså gjort jobbet på rätt sätt på två bilar och sparat en hel del pengar.
Alltid orginaldelar till motor och momentnyckel är en självklarhet.

Självklart kollar man igenom övriga delar så allt är ok. Vattenpumpen ska hålla enormt länge men man kan ändå kika och se att det är torrt och fint.

mvh Roland
Dom bultarna ingår i en volvo service !
med bra verktyg är det aldrig några problem att få bort dom.
Jo du jag hade riktigt bra verktyg men var på gränsen till vad som gick att lossa utan våld.

Våld = svets + slå på bultskallar, vinkelslip mm.
Attans vad jag fick ta i för att lossa bultarna på frugans S60 -02
Vad skulle jag haft mer än riktiga hylsor, fast hylsskaft (inte spärrhandtag) och drog som en galen?

Kära CarMan, Jag har byggt mer motorer än du någonsin servat och endast idioter sätter dit bultar med 10mm skalle där det borde vara 13mm
Konstruktörer som borde startat med minst 5 år som motorbyggare och servicetekniker.
Men så är inte fallet och då blir det skit.
Våra egna på företaget där vi jobbar nu har vi ett betydligt bättre sammarbete med så de vet hur man ska göra för att få det att fungera i praktiska sammanhang.
Har jobbat på Volvo i ca 20 år, både personvagnar och lastvagnar. Numera på världens bästa tillverkare av snabbkopplingar.

Vinkeldragna som de är så kan de sitta för djävligt.

Att centrumbulten sitter är helt naturligt och den har en riktig bultskalle men skiten till bultar för remskivan kan knappast en mekaniker som du försvara.
Försvarar du den konstruktionen så tappar jag allt förtroende för dig.

Bultar ska endast behövas bytas om de är vinkeldragna så de sträckts eller att de har låsmedel som kräver nya med oförändrad låsning.

/Roland
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]