Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 58
Noodles skrev:Dum fråga kanske men..

Byter man stötdämpare i par, eller byter man enbart den som är kaputt?
Och vad rör det sig om för summar att få en framdämpare bytt?
jag tror inte man byter dessa styckvis, det är nog parvis som gäller. Jag fick nån specialdeal eftersom jag påpekat detta länge men inget hänt och garantin sen gick ut så jag vet inte säkert, men jag tror det rör sig om 4-5000:- med arbete.
av EvilEd
AWWD skrev:
EvilEd skrev:AWWD, vore intressant och veta vilket nummer meddelandet har så jag
kan gå tillbaks till verkstaden igen och fråga.
Utskriften är från en browser så systemet är Internetbaserat, i huvudet på usktiften står "Technical Journal View Journal" och i sidfoten "tieweb".

Sedan bla;

Title Hjälparmsbussning skapar ljud
Ref No SE216.4.0 SV
Status date 2005-06-27
Func group 2180

Om de inte kan hitta med detta som ledning så vet jag inte vad...

/AWWD

Tack AWWD, ska ta och fråga verkstaden igen.

/ed
av EvilEd
Undrar lite om stötdämparna, hur kan man (om man kan) se/känna om dom
är defekta/dåliga?

Kan stötdämpare fortfarande ha OK fuktion fast dom låter illa (missljud) ?
(jag gungade bilen och kollade efter oljläckage men det kändes och
såg ok ut)

/ed
av Pebben
Tyvärr måste du skruva isär stötdämparna för att upptäcka alla typer av fel. Mina var det gladd i som orsakade "klonkadet". Trots detta var själva stötdämpningen okej.
Användarvisningsbild
av AWWD
AWWD skrev:Undertecknad har sedan i höstas haft vad som bäst kan beskrivas som ett "klonk" någonstans i framvagnen. I vissa lägen har det rent av smällt till så att jag kunnat känna det i golvet på förarsidan och ibland hörs det även från höger sida./AWWD
Nu har "gummisäten" (över/under) monterats på fjädrarna och fjäderbenslagringarna bytts. Teorin är att fjäderns rörelse relativt fjädersätet har orsakat smällarna och fjäderbenslagringarna "klonket".

Så här långt är det tyst, men då det även tidigare varit tyst i perioder vill jag köra ett par veckor innan jag kan säga att åtgärderna var lyckade.

Säten i gummi blev standard från sent 2004, min sena 2003 har "bara" någon form av slang över nedersta varvet på fjädern och denna satt inte heller i rätt läge.

Hälsningar,
Erik
Senast redigerad av 1 AWWD, redigerad totalt 0 gånger.
av cme
Skall bli kul att höra hur det går. Jag har planerar att kompletta fjäderben och har skaffat alla gummin och plastbitar. Kommer att prova Sachs Performance chassisats för att få nya friska stötdämapare. Jag måste säga att jag blev skapligt road när plastbitarna kostade omkring 2500:-. Då hade jag ju redan allt! Dvs, stötdämpare och fjädrar, fjädersäten och lagringar (splitter nya alltså). Jag tror att alla dessa bitar är "fix" som konstruktörerna gjort i efterhand.

Magnus
av EvilEd
AWWD skrev:
AWWD skrev:Undertecknad har sedan i höstas haft vad som bäst kan beskrivas som ett "klonk" någonstans i framvagnen. I vissa lägen har det rent av smällt till så att jag kunnat känna det i golvet på förarsidan och ibland hörs det även från höger sida./AWWD
Nu har "gummisäten" (över/under) monterats på fjädrarna och fjäderbenslagringarna bytts. Teorin är att fjäderns rörelse relativt fjädersätet har orsakat smällarna och fjäderbenslagringarna "klonket".

Så här långt är det tyst, men då det även tidigare varit tyst i perioder vill jag köra ett par veckor innan jag kan säga att åtgärderna var lyckade.

Säten i gummi blev standard från sent 2004, min sena 2003 har "bara" någon forn av slang över nedersta varvet på fjädern och denna satt inte heller i rätt läge.

Hälsningar,
Erik
Ska bli intressant och höra om åtgärderna var lyckade, min nya "personliga" tekniker var nästan säker på att det var just fjäderbenslagringarna och avsaknaden av gummisäten som orsakade
missljuden, bra att du skrev detta nu, jag var på gång och beställa en tid imorgon men nu väntar jag ett par veckor till.
Ska bli spännande och höra hur det har gått AWWD :)
Användarvisningsbild
av AWWD
AWWD skrev:Nu har "gummisäten" (över/under) monterats på fjädrarna och fjäderbenslagringarna bytts.
Fjäderbenslagringarna verkar dessutom vara av ny typ, den del man ser i motorutrymmet ser inte ut som den gjorde förrut.

/AWWD
av NCR
Jag hade ju problem med oljud i framvagnen på min gamla bil, och efter montering blev det väsentligt bättre, men vad jag har hört här på forumet tror jag, är att dessa gummin slits ändå ut efter ett tag så att man är tillbaka på ruta ett. Nån som vet om det stämmer?
av Noodles
NCR skrev:Jag hade ju problem med oljud i framvagnen på min gamla bil, och efter montering blev det väsentligt bättre, men vad jag har hört här på forumet tror jag, är att dessa gummin slits ändå ut efter ett tag så att man är tillbaka på ruta ett. Nån som vet om det stämmer?
Dom (Volvo) vill väl 'mjölka kon' flera ggr... :???:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?