Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:Nu kom jag på det.

Du fösöker skoja med oss CarMan.

HaHaHa :P

Vi som trodde du menade allvar, så lätt det är att missförstå.

Bjuder på en också (lånad)

"En blondin försökte komma in i sin låsta bil med en galge. Efter ett tag kom hon på att hon måste skynda sig för det började regna och sufletten var nerfälld."

Ber alla blondiner om ursäkt,
Ni är inte dumma i huvudet, ni har bara otur när ni tänker, :)
(också lånad)

Ber alla om ursäkt om jag varit elak på något sätt.
mvh Roland

På fult alvar så är det inte fel på Kränghämarstad tillverkade efter 2004 (eller var det 2003)
Hur många har bytt på sina bilar som är från 2004 o nyare? (hur många mil hade milen gått när dombehöde bytas?)
Själv mins jag inte ens när jag sist bytte fram på en V70N.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Orsaken

Läs nu detta. CarMan läs gärna flera gånger för här är nog en av orsakerna till att delarna håller bättre efter några år.

Jo jag vet och de drev inköpen på fel sätt.

Kan berätta hur de genomförts på annat bilmärke och man misstänker liknande hos Volvo

1. Man sätter ihop en spec på en detalj som man behöver till en ny bilmodell. t.ex. krängningshämmarstag eller bromsslang.
2. Skickar ut den till ett antal underleverantörer.
3. De underleverantörer som är intresserade skickar offert på tänkt affär.
4. Biltillverkaren går igenom samtliga offerter, kollar vilken som är lägst.
5. Drar av 20% på den lägstas pris och returnerar denna prisnivå till de som lämnat offert och frågar om man vill var med på detta pris, svar krävs inom 48 timmar.
6. Några hakar givetvis på och detta förfarande kan köras något varv till.

Summering.
De listigaste leverantörerna läser noga specen och oavsett om produkten de ska tillverka håller eller inte så går de med på ett lågt pris för skit.
När felet uppdagas sitter biltillverkaren mer eller mindre fast i den leverantör man valt och hinner inte byta.
Den listigaste underleverantören har insett detta och tillverkar sedan en riktig detalj med rätt kvalitetsnivå men till ett betydligt högre pris.

Resultatet blir en på tok för dyr komponent, skadat rykte och massa garantireparationer.
Smart?

Senare kör man en ny sväng med riktig spec men då är de flesta underleverantörerna inte intresserade och biltillverkaren får en halvdyr komponenet men som håller
och det är sådant man ser i fallet som CarMan beskriver att från en viss tidpunkt så håller delarna bättre.
Men då är ryktet redan förstört.

Finns smartare sätt och så höll biltillverkarna på under 70 och 80 talet innan massa idioter förstörde allt (läs galna inköpare).

De underleverantörer som vägrade tillverka skit men valde bättre lösningar än specens min nivå, men gick med på ett idiotlågt pris
får sedan problem med lönsamheten. En del flyttar då tillverkningen till låglöneländer andra gör konkurs.

Jag tror att många här på forumet har inset detta eller förstår hur sjukt detta är.

OBS finns många duktiga inköpare men vissa har drivits av högre chefer till vansinningt arbetssätt.

Detta är ett sätt och jag tror knappast biltillverkarna går ut och slår sig för bröstet med sådan här skit.

(ja jag vet hur man borde gjort)

Givetvis berör en del av felen på felaktiga konstruktioner eller fel specar men hur svårt kan det vara att veta hur en simpel kulled i ett krängningshammarstag ska se ut eller vilket gummi man bör ha i en bromsslang.
Dessa är knappast konstruktionsfel.
Här funkar säkert piratdelar lika bra då många av dem inte är pressade till vansinne utanför rimliga kvalitetsnivåer.

Säg hur svårt är det att ta fram ett riktigt krängningshämmarstag eller en bromsslang som gummit håller?
Sådanna typdetaljer har funnits i många många år förut och tillverkats på rätt sätt men med rimliga priser.

Får knappast Nobellpris för att jag avslöjar en del skit men kanske några reagerar och förstår.

mvh Roland
av Gelis
Ja men det är ju sant, gäller inte bara bilindustrin kan jag säga.
Hungriga inköpare som jagar sina bonus stålar och jagas på av sina lika hungriga chefer där bara money talar.
Visst dom lyckas att handla billigt och uppfylla sina mål men att sedan kostnaden ökade pga dålig kvalite i en annan del av företaget och på marknaden med ökande garantikostnader ger dom fullständigt faan i innerst inne, för dom har ju uppfyllt sina mål

Jag vet , då jag jobbar med kvalitetsfrågor inom en tillv.industri.
När man väl fått ordning på en leverantör så börjar det fluktas efter billigare allternativ i långtbortistan.
Men ska nog också säga att ibland lyckas det, en del billiga Asien leverantörer är faktiskt riktigt bra.
av Cedrix
CarMan skrev: På fult alvar så är det inte fel på Kränghämarstad tillverkade efter 2004 (eller var det 2003)
Hur många har bytt på sina bilar som är från 2004 o nyare? (hur många mil hade milen gått när dombehöde bytas?)
Själv mins jag inte ens när jag sist bytte fram på en V70N.

Nej det är sant, jag har inte bytt fram på min V70, men nu har dom ju denna "fina" konstruktion bak också och där fick jag byta efter ca 15000 mil.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]