Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#29489
greeeken skrev:Ja det är j udet ja tänkler på nu i vintertid att den ska dra mindre
men när det är så kalt att den inte äe i bruk så drar ju bilen inte mer !

kan du tjäna 20:- på hela vintern?

den stjäl säkert rätt många HK, neä den är i bruk, men när du ligger på jämn fart så kanske du andvänder 40 av dina 140 hk så vad gör det?
under kraftig acceleration stängs den alltid av, för att inte stjäla några hk
av BG
#29527
CarMan skrev:
greeeken skrev:
CarMan skrev: när det är kalt så den stängs av så drar den ju ingen extra soppa.
all annan tid torkar den ju luften år dig. man vill inte ha fuktig luft!
Nej man vill inte ha nån fuktig luft alls.
Så du menar att även om den står på on så är den inte igång för att det är för kallt?
nej den kan inte gå när gasen krymer så mycke så trycket blir för lågt.
men så fort du har tilräckligt tryck i systemet så funkar den.
så om den står på on så går den så fort det behövs, förutsatt att det inte är för kallt.
enda anledningen till att stänga av den är att bilen drar lite mindre bränsle då.
Bra och utförligt svar, nu fattar t.o.m. jag!

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av greeeken
#49586
Har haft den avstängd under vintern
Imma har inte varit nått problem.
Torr luft har dock varit ett problem när AC:n är igång, har man linser som jag så är torr luft ingen bra idé.

Nog tjänar man bra mkt mer än 20 kr om man har AC:n avstängd hela vintern.
Användarvisningsbild
av Brainy
#49593
greeeken skrev:
Varför då ha AC:n på , den bilen drar väll bara mer soppa plus snor lite hästar.
Har den ALDRIG på förutom på sommaren när den verkligne behövs
Njae, lite soppa drar den ju när den väl är på, men när du pressar motorn så stängs ac'n tillfälligt av så inte snor den några hästar du vill använda inte...

/Anders
Användarvisningsbild
av Bosa
#49702
Det här med efter att fläkten körs efter man stängt av bilen är det samma ljud som när fläkten körs som vanligt?

Har ett svagt "surrande" som hörs när jag sitter i bilen efter att jag stängt av den nämligen. Brukar även höra det surrandet när jag kommer ut på morgonen när jag sätter mig i bilen, är för lågt för att höras efter att jag startat bilen.
Användarvisningsbild
av greeeken
#49705
Bosa skrev:Det här med efter att fläkten körs efter man stängt av bilen är det samma ljud som när fläkten körs som vanligt?

Har ett svagt "surrande" som hörs när jag sitter i bilen efter att jag stängt av den nämligen. Brukar även höra det surrandet när jag kommer ut på morgonen när jag sätter mig i bilen, är för lågt för att höras efter att jag startat bilen.
Det är ju 2 olika.
Dels kan den vanliga fläkten gå o då blåser det för fullt.
Sen är nog nån litet fläkt som surrar oxå ibland.
Detta ska vara fullt normalt
Användarvisningsbild
av A80TD
#49707
Bosa skrev:Det här med efter att fläkten körs efter man stängt av bilen är det samma ljud som när fläkten körs som vanligt?

Har ett svagt "surrande" som hörs när jag sitter i bilen efter att jag stängt av den nämligen. Brukar även höra det surrandet när jag kommer ut på morgonen när jag sätter mig i bilen, är för lågt för att höras efter att jag startat bilen.
Det är en liten fläkt som suger in luft till kupetempsensorn. Om du håller för gallret i ecc-panelen med ett finger så hör du hur den varvar upp.
Användarvisningsbild
av Bosa
#49719
Ah, perfekt. Då har jag en sak mindre att oroa mig för. :D

Tack så mycket greeeken och A80TD. :)
av KaiZeger
#669476
nevyn skrev:
CarMan skrev:Ättika fungerar bra till organiska lukter, kemiska lukter går ju inte lika bra. Dessutom kostar det inget.

Sen tar det ju inte bort några bakterier, bara lukten.. :D
Ättikan tar inte bort några organiska lukter, utan bara döljer de dåliga lukterna ett tag.
Här är 2 st olika produkter du kan använda mot dåliga lukter beroende på om det är organiska dåliga lukter eller orsakat av bakterier.
Bakteriologiska lukter: http://www.wynnsbutiken.com/ac-rengorin ... resh/252-0
Organiska lukter: http://www.wynnsbutiken.com/tar-snabbt- ... -air/268-0
röd diesel

Isak Nu är det nog skillnad på hur RME[…]

... Om du trycker på "details" s&a[…]

Ja det var ju lugnande iaf :-) fick lite panik d&[…]

Kanske är en svag pubkt på elmotorn d&a[…]