Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
KKR skrev:Nu generaliserar du lika mycket som de som höjer alla Volvoverkstäder till skyarna. Det finns bra Volvoverkstäder och det finns de som är sämre. Bara för att det står "Auktoriserad Volvoverkstad" på skylten så är det givetvis inte säkert att det är världens bästa verkstad, men det behöver inte betyda att det är en skitverkstad heller.
Skillnaden är att jag inte skriver att alla volvoverkstäder alltid gör fel. Jag skriver att jag inte gillar de stora verkstädernas inställning till kunden och givetvis generaliserar jag. Jag kan naturligtvis inte specificera exakt vilka verkstäder det handlar om.

Alla får göra som de själva vill men jag undviker de stora verkstäderna i den utsträckning det går eftersom jag inte gillar att bli behandlad som en idiot som inte ska tro att jag kan något om min bil. Det har dessutom hänt för många gånger att jag har fått lära mekanikerna vad som är möjligt att göra och att jag fått kämpa för att övertyga dem om att jag inte har fel.

Det jag reagerar på här på forumet är att vissa försvarar denna inkompetens och antikundinställning tills blodet börjar sippra fram. I min mening är det väldigt inskränkt och gränsar till sektmentalitet. Svaret på alla volvoägares bilproblem är inte alltid "Be volvoverkstaden fixa det, du ska intet utföra själv! Du skall inga andra verkstäder hava jämte volvoverkstaden!".
Det är lite synd att det måste bli så irriterat över en enkel fråga! Tanken med forumet är ju att man ska kunna utbyta tankar och förhoppningsvis få med sig nya kunskaper eller hjälpa andra. Vi är nog på väg åt ett annat håll känns det som! Men det är mina tankar så ni behöver inte svara otrevligt på detta :!:
Fred skrev:Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg, -94 9000 2,3T cse, men jag kan säga att jag alltid går in med en positiv inställning i något nytt. Så var det när jag köpte min första Volvo för drygt två år sedan men den positiva inställningen försvann ganska snabbt genom mina första kontakter med stora volvoverkstäder. Det intressanta är att alla mina kontakter med stora toyotaverkstäder (för min sommarbil) har varit genomgående positiva...
Jag är förvånad av vad ni skriver. Jag har under 34 år varit taxiägare i Stockholm. Under dessa år har jag haft 18 Volvo i trafik. Alla servicar och reparationer av Volvobilar har skötts på Volvoverkstäder (Ernst Nilsson och Bilia) eftersom bilarna hade serviceavtal. Jag skall inte påstå att jag aldrig behövt reklamera något, men det är ytterst sällan. Jag kan inte förstå att det kan vara så stor skillnad på mottagande. Men man kan inte givetvis gå in med "taggarna utåt" och förutsätta att verkstaden är botten.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Fred skrev:Jag håller verkligen med greeeken och Tartryffel. Jag är så trött på detta försvar av volvoverkstäderna "in absurdum"! Det är som att så fort en verkstad får en ackrediteringsstämpel av Volvo så är de plötsligt ofelbara och allt som går snett med bilen är kundens eget fel. Personligen har jag erfarenhet av denna inställning när det gäller de beryktade låsbultarna (se gärna min tråd om hur det ärendet behandlades av Bilia och hur felet läggs på mig, även av många här på forumet).

Min bil kommer aldrig lämnas in på en stor volvoverkstad på grund av den sektkänsla som infinner sig hos mig. Man ska inte ifrågasätta den store ledaren (Volvo) och all olycka man råkar ut för beror på att man är en syndig människa!

hallå! det är väll ingen som försvarar volv verkstan här, dom har gjort en tabbe & ska åtgärda tabben (intet dom själva ens hr nekat kunden)

Det jag påtalar är att man inte kan klandra verkstan för at trådskaparen haft sönde tankarmaturen o i samband med detta själv spilt flera liter bränsler på sin uppfart.
Sedär ja, det händer lite när man inte kollat tråden på någon vecka. Det är jag som är TS och har nu läst de senaste inläggen med ett snett léende på läpparna, tråden har spårat ut en hel del från sin ursprungsfråga kan jag lätt konstatera men måste ändå få kommentera vad som sagts.
Kan hålla med om att det ofta är en överlägsen ton från verkstad mot kund, man utgår ofta(inte alltid) att kunden har noll koll på bilar och hur de fungerar samtidigt som de snackar skit om mindre verkstäder o att man inte kan lite på sådana pga det ena o det andra. Det är väl detta som några av er refererar till "sektliknande beteende", men efter att ha diskuterat med meken en stund på sansad nivå brukar man komma ganska bra överens. I detta fallet är det lite si o så med detta, tipsade meken om vad jag läst här men det har han inte kollat än tyvärr... Kan iaf föra en vuxen dialog med honom och han lyssnar på vad jag säger vilket är skönt.
Vad gäller det aktuella problemet denna tråden skapades för: Absolut, jag kunde ha ringt assistans men gjorde inte det utan löste problemet bäst jag kunde på egen hand. Efter flertal kontakter med verkstaden efter detta är det INGEN som sagt att "du borde ha..." så helt fel kan jag ju inte ha agerat. Tvärtom så har jag mött full förståelse från dem över att jag anser att det har skapat diverse problem för mig. Idag som först kom jag i kontakt med biträdande ansvarige för sådana här ärenden, jag förklarade min situation och hon lyssnade och beklagade sig och uttryckte väldigt tydligt att det inte ska bli på det här viset efter ett verkstadsbesök och undrade vad de kunde göra för mig som en skälig kompensation. Det var liksom inget snack utan att de var villiga att rätta till saker o ting, kan säga att jag var helt ärlig mot henne och tog inte i från tårna och överdrev om vad jag fått stå ut med. Tvärtom drog jag inte upp vissa saker alls, som t ex de stora fläckarna på min uppfart då de inte ens syns längre(!!!)
Jag är mycket nöjd med mitt bemötande hos denna märkesverkstad och tänker fortsätta anlita dem vid behov.
För er som vill veta vad jag vunnit på detta. Jag fick tillbaka min fulltank med diesel samt en ny tankarmatur.Har även blivit lovad en full tank vid senare tillfälle. Som ekonomisk kompensation fick jag 2000kr insatt på mitt Volvokort. Som ni förstår är det inget som gjort mig rik och det var inte det som var meningen heller, ville bara ha "rätt i sak" och det har jag fått med lite plåster på såren.

För övrigt hoppas jag att ni alla nu inte fortsätter bråka med varandra för mycket, det är inte det forumet är till för. Jag hoppas ännu mer att någon som råkar ut för liknande problem som jag har haft kan ha nytta av mina erfarenheter som skrivits i denna tråd, sannolikheten är nog tyvärr väldigt liten med tanke på att långt ifrån alla har lust och ork att gå igenom allt oväsentligt som skrivits här mellan allt väsentligt. Lite tråkigt när frågor och åsikter besvaras av påhopp och förtal och framförallt försvar och självhävdelse. Denna tråden har blivit ett typexempel...
Samtidigt som jag nu drar mig ur denna diskussion, eftersom mitt problem är löst vill jag tacka de som stöttat mig och tycker att jag gjort rätt.

Som avslut vill jag bara flika in med en liten sak, felet som bilen var inne på rep. för blev inte avhjälpt vid verkstadsbesöket. Upptäckte det idag då samma fel uppstod igen... suck!
Mattias_F skrev:Alla kan väl göra fel, det som skiljer dem åt är hur man hanterar det sedan..... :roll:
Helt rätt! Jag har haft full förståelse över att det kan gå fel, framförallt när man lagar bilar... Förmodligen därför jag blivit så pass vänligt bemött och därmed är en mycket nöjd kund!
Daddan skrev:Lite OT men: En annan sak som du måste kolla när du fått dieselläcka på din uppfart. Är denna asfalterad? Stor risk att asfalten blir påverkad av detta och löser upp sig!
Tack för tipset, men jag har en uppfart av plattor. Konstigt nog kan jag knappt se ett märke längre efter spillet vilket bara är positivt, därför har jag inte dragit upp detta med verkstaden heller...
CarMan skrev:I detta fall så har ju trådskaparen själv för värrat lekaget !!! hade han ringt assistans så hade det inte runnit ut så mycke !

När det gäller liknelser hit o dit så får man ju se lite till vilken sitration man är i, i deta fall hade en balja/slål eller täcke varit den rätta lösning i inväntan på assistansbilen, inte att göra som trådskaparen o öppna tankarmaturen så mängder med bränsle rinner ut & deutom samtidigt ha sönder armaturen.
Tycker det är ganska konstigt att jag inte fått höra detta av Liljas såhär i efterhand. De har inte sagt ett ord om assistens utan haft full förståelse för mitt agerande...
Jag förvärrade inte läckaget, om du läser igenom mina tidigare inlägg så kommer du läsa att jag samlat upp all bränsle som blev efter jag upptäckte läckan.
Det är väl självkar nått man INTE säger till en kund om man vil ha en bra relasion !
Det är skllnad på vad man får i konpansation & var man kan begära (har rätt att kräva)
Jag är nyfiken på bilens ursprungs fel!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]