Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
#27767
Brainded skrev:
haxpet skrev:
Så kör man i 70 på 5:an, så är säkert 2.4T snabbare upp till 110
Ärligt talat, vem gör det? :) Själv går jag nästan alltid ner på 3:an, mycket roligare så. :D .

Men du har ju en point.
åkte en s60 2.5T som var chippad till 260häst (enligt uppgift) och den var stygg på femman redan i 60, vette tusan om man e.g. hade tjänat på att växla ner på trean... tar bara tid att byta växel.

på tal om byta växel, körde e4 mellan uppsala - gävle idag som är landsväg, körde om en bil på fyran men mitt i omkörningen så skulle jag peta i femman för jag tyckte det var lite väl att ligga i över 120 på fyran när jag hade gott om tid att komma om innan mötet som jag såg längre fram. Då slant jag på växelspaken och fick inte i någon växel alls :oops: Bara en parentes men antagligen hade jag tjänat på att ha påbörjat omkörningen på femman trots att min bil inte är chippad..

/Anders
ungefär som vad skall man med alla hästar till om man ändå inte har en växel i? (B)
Användarvisningsbild
av Loner
#27782
haxpet skrev:
Så kör man i 70 på 5:an, så är säkert 2.4T snabbare upp till 110
Ärligt talat, vem gör det? :) Själv går jag nästan alltid ner på 3:an, mycket roligare så. :D .

Men du har ju en point.
Visst är det kul att sopa i en låg växel och skena iväg, men när man är ute och vardagskör så är det ytterst sällan jag petar i nån lägre växel för att köra om. en cippad 2.4t är ju snabbare vid omkörningar på 5:an än en 170hk på 3:ans..

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
#27810
helre en bil med bra vrid i botten än en bil med många hästkrafter på toppen !
Provkörde en S60R med omkring 400 hK, det sköt iväg bra, men inget att åka i till vardags.
Aldeles för mycke (ingenting ningenting allt!)
av dr mugg
#27831
T5:an är tämligen anonym på de lägre registren. Faktum är att den bifuel jag kör i jobben ibland kan kännas rappare. Det är först på de högre varven det händer något och då händer allt på samma gång.

Har funderat lite på att chippa för att få bättre respons men det känns lite osäkert. Möjligt att motor och låda ligger på gränsen av vad som tåls....
av haxpet
#27833
Jag måste säga att jag inte vet hur det är att köra en orginal T5, min är chippad, så den har fått ett högre tryck och mycket mera kraft på lägre varv (så kallad disel karaktär, lite samma efekt som i lågtryckarna).

Men ganska exakt vid 3000rpm (dvs ca 70 på 3:an) så skjuter det iväg å då tror jag inte att någon 2.4T eller 2.5T hinner med, på torr asfalt så är det inte långt ifrån att det vill släppa, är det våt släpper det på 3:an om man trycker ner allt efter 3000.

Men vilken bil går billigast vid "normal" körning, 2.4T, 2.5T eller T5? (V70N)

(En T5:a borde köras på 98, vet inte vad dom andra motorerna körs på)
Användarvisningsbild
av Loner
#27874
haxpet skrev: Men ganska exakt vid 3000rpm (dvs ca 70 på 3:an) så skjuter det iväg å då tror jag inte att någon 2.4T eller 2.5T hinner med, på torr asfalt så är det inte långt ifrån att det vill släppa, är det våt släpper det på 3:an om man trycker ner allt efter 3000.
Nä, en chippad t5 hinner inte en 2.xT med, men en ochippad får nog se sig besegrad, min 2.4t är ju chippad och den börjar skjuta på rejält strax efter 2000 rpm.
haxpet skrev: Men vilken bil går billigast vid "normal" körning, 2.4T, 2.5T eller T5? (V70N)
Bra fråga, viftar med 0,94 (98oktan) i snitt på min bil.

/L
av haxpet
#27883
Just nu så ligger färddatorn på 9,6l/100km, men jag kör 80-90% stadskörning.

Billigaste jag kört är 7,4l/100km, det var på en lite längre resa. Körde 890 km och hade bara 10-15% av stadskörning på den resan. Då tankade jag ca 66 liter. (jag tankar alltid fullt när jag tankar)

Bilen är en S60, syns också nedan.
Användarvisningsbild
av Loner
#27887
tillägg: mina siffror är uträknade från tankkvitton och mätarställning,
min färddator visar för lite medelförbrukning.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
#27933
dr mugg skrev:T5:an är tämligen anonym på de lägre registren. Faktum är att den bifuel jag kör i jobben ibland kan kännas rappare. Det är först på de högre varven det händer något och då händer allt på samma gång.

Har funderat lite på att chippa för att få bättre respons men det känns lite osäkert. Möjligt att motor och låda ligger på gränsen av vad som tåls....
nä, kan du köra bil, låter som du åker på fel växel.
viseligen är inte T5:an stark på låga varv, men den har en mjuk karaktär, inte spn där (inget, inget allt)
en slö bifuel bil kör man lät ifrån :lol:
av dr mugg
#27947
Jag har automatlåda.... Och det är precis i början av normal acceleration. Lite daf-känsla. Men det är möjligt att det har med automatlådan att göra. Faktum är att jag tycker att lådan på min gamla Ford explorer känns mer harmonisk än någon V70 jag kört.

I övrigt så är det inte några större problem att accelerera ifrån en bifuel. Men det gör ju en Ford Escort från 83 också.... :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]