Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Geiger skrev:Min kompis gjord detta, endast som komplettering, efter att jag hade rengjort tråg, bytt oljefällan osv.
Kan säga att det ytterst lite skit dom fick ur motorn. Så att man kan få bort koks och annat inbränt skit är bara att glömma, - bortkastade pengar.

I rent preventivt syfte kanske det är bra...
okej.
Men hur ska man gå tillväga då.
lite mer detaljerat förklarat. har råkat ut för samma problem.
de rengjorde bytte motorolja +filter. sen samma problem.
/Johan
Användarvisningsbild
av CarMan
Som jag förstår dig på andra tråden så tog dom ner oljetroger men kunde inte göra rent det själva. (du betala ått på 2000:- o då byttes även olja o filter)
Låter aldeles för billiget, har dom verkligen monterat ner droget & bytt olja för det priset?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag gjodre detta senast idag på en bil, det landa på strakst under 10 000:-, o självklart funka bilen bra efter detta!
av MickeM
Och du har kollat nu så du faktiskt har olja i motorn?

Nyservad kan ju betyda att någon haft dålig dag, och missat att dra åt oljepluggen tex så den lossnat och oljan runnit ut.
Spricka i oljefilterkoppen så oljan rinner ut?

Det har hänt för....

Inget oljetryck trots olja, riktar misstankarna mot oljepumpen, pickupröret eller dess sil.

Kan ju också vara oljetrycksgivaren förstås....
Jag hade felet när jag köpte S80 2.9 -00
Ingen annan spekulant vågade ta i bilen med den varningen så priset var lågt..
Det visade sig att motoroljan var bytt för sällan så det hade koksat igen ganska mkt i oljetråget så det bildas en slags 'oljeplättar' i oljan som virvlar upp när motorn går och satte igen oljesilen nere i tråget efter någon mils körning i motorvägsfart med åtföljande varning. Varningen är verklig och skall respekteras. Jag åkte in på avfart, och efter att ha haft motorn avslagen i 5 minuter kunde man starta igen och köra några mil tills felet återuppstod igen, osv. Dvs visade på att felet inte berodde på sliten motor.
Efter oljebyte och bilen stått stilla en vecka hade problemet 'löst sig', dvs ny olja/filter verkar sköljt upp den gamla oljan så pass att silen inte sattes igen nu. Jag har bytt olja igen senare och felet har inte återkommit.
Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]