Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi gör så här när vi renovera spjällhusen:

Som oftast ser stomman ut så här - och spjällhuset har gått mer än många mil....

Spjällhuset plockas isär, renas och målas efteråt....

Den elektroniska delen monteras åter igen........

Elektroniken modifieras till at jobba med vår egenproducerade spjälllägesgivare / TPS....

Efteråt samlas allt och spjällhuset initieras - och monteras i en speciell testbänk som inte är avbildat. Under en simulerat körning mätas alla signal till och ifrån spjällhuset. Signalerna jämföras omedelbart med en referens mätning med et sprillans nytt Volvo producerat spjällhus....

Det färdiga spjällhus, redo för utskick och montering. Direkt efter montering går det at köra i bilen, vilket gör det enklare när man med Volvo diagnosverktyg måste göra initialiseringen av spjällhuset.
Det initialiseras med en så kallad "ETM omladdning" eller "ETM reload" - vilket är en aning annorlunda jämnfört med et nytt spjällhus.

på deras hemsida är det alltså bilder tillsammans med den förklarande texten.
hittade just en väldigt intressant text på http://www.atech2.com
· Pant. Då ATECH2 primärt handlar med varor på bytesbasis debiteras du som köpare en pant på min 900 kr ex. moms. När ATECH2 får din begagnade vara i retur krediteras ert konto med min 900 kr ex.moms eller också överförs beloppet till bank- eller plusgiro. Stommen (depositumvaror) skall vara ATECH2 tillhanda senast 2 veckor efter mottagandet av utbytesdelen. Efter 2 veckor förfaller rätten att få det inbetalda depositum i retur. Som kund betalar du fraktkostnaderna på returvaror. Returfrakten kan tillköpas – i så fall gäller frakten endast vid returnering i samma emballage som bytes-enheten är skickat i! Den trasiga och begagnade enheten måste vare i samlat skick vid mottagning hos ATECH2. Mottager vi isär plockade enheter kan vi tyvärr INTE kreditera panten.
Jag undrar om panten är inräknad i priset 3895:- killen var ganska tydlig med att jag skulle behöva betala 3895:- när jag hämtade ut spjället på posten imorgon.

Hoppas Hoppas :)
Fick du reda på hur lång tid det skulle ta för dig att få spjället? Jag är otroligt nyfiken på hur det kommer gå! :D Hoppas det fungerar perfekt, det skulle vara ett riktigt långfinger åt Volvo!! :twisted:
Fred skrev:Fick du reda på hur lång tid det skulle ta för dig att få spjället? Jag är otroligt nyfiken på hur det kommer gå! :D Hoppas det fungerar perfekt, det skulle vara ett riktigt långfinger åt Volvo!! :twisted:
jag får det imorgon kl 16, jag installerar det imorgon kväll, jag kommer rapportera :)

/ Andreas
hej alla

Jag fick spjället idag kl 14:09 dvs det tog mindre än 24 timmar att få det upp genom halva sverige. BRA!

Man fick godis med i paketet också :) BRA!

det är samma spjäll som dom kränger på bildelsbasen.se --> http://bildelsbasen.se/?index=default&l ... d=18256178

Made by: Magnetti Marelli
Rebuilt by: ACTRONICS

om det är bra elelr dåligt vet jag inet, så länge bilen går som den ska efter jag satt på spjället är jag nöjd.
Jag rapporterar igen runt kl 18-19 då jag bytt igen.
Sådär, nya spjället i!

Men finns inte så mycket mer positivt att säga om det. Med risk för att få höra "Vad var det jag sa" "Du skulle gjort såhär" osv så tänker jag iaf berätta min gasspjälls historia så det kan ev hjälpa andra.

Jag monterade i spjället och startade bilen, jämn tomgång direkt, jag vart glad.
Stängde av bilen för att radera alla felkoder.
Jag startade bilen igen och tomgången är extremt ryckig och motorn är dyngslö, hur mycket jag än gasar kommer jag inte över 3000 varv, jag kör iaf hem(2km) bilen från garaget där jag var å mecka å det är precis så det går att köra med bilen.
Lampan för "fel i bilens avgasreningssystem" tänds och det kommer upp nåt "motorsystem service omgående" i displayen.

Jag söker felkoder när jag kommer hem och får fram några nya som är:

ECM-903C Gasspjällenhet, internt fel.
ECM-903C Spjällägesgivare
ECM-903C Spjällägesgivare. Felaktig signal

ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal. Intermittent fel
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal. Permanent fel
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. För hög signal
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. För låg signal/signal saknas
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Signal saknas

ECM-904C MIL begärd av gasspjällenhet
ECM-904C MIL begärd av gasspjällenhet. Felaktig signal

ECM-904D Pedalgivarfel
ECM-904D Pedalgivarfel. Felaktig signal

ECM-9190 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-9190 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-9190 Reglerventil inlopp. Felaktig signal

Kan det räcka med en ETM omladdning? eller tror ni det behövs göras en mjukvare uppdatering också?
Är det bara volvo som kan göra en ETM omladdning?
Så här står det i pappret jag fick med om bilen inte går som den ska efter byte.
Procedur om spjällhuset inte fungerar direkt efter montering och start:
För at garantera en bra funktion av spjällhuset, rekommenderar vi at mjukvaran läsas in igen hos Volvo ÅF - eller annat företag med VADIS eller VIDA diagnosverktyg. Vissa stora Bosch testare klarar också at göra nedannämnda.

Observera vänligen – själva elektroniken är ändrat jämfört en Volvo original spjällhus, men funktionen bibehålls!!!

Det som måste göras om motorn inte går bra kallas för en ”ETM Omladdning” eller ”ETM Reload” beroende av vilket diagnos verktyg som används. Detta kan endast göras med spjällhuset monterat på den aktuella bilen - och mjukvare parametern ges/levereras av motor styrdonet.

Det vill säga, att man får absolut inte göra en uppdatering av mjukvaran innan - men at existerande mjukvare måste användas! Det kallas en "ETM Reload"/ ”ETM Omladdning” och denna meny punkt finns i diagnosverktyget.

Efteråt går det hur bra som helst att göra en uppdatering – men det måste alltså göras i nämnda turordningen - ”ETM Omladdning/Reload” och sen en eventuell mjukvare uppdatering!
Ständiga mjukvare uppdateringar behövs inte med den numer kontaktlösa givare som finns på våra spjällhus.
Ett spjällhus med rätt mjukvare vill av-aktivera spjället, 10 sek. efter tändningsnyckeln sättas i position II (start INTE motorn) (Nu kan spjället flyttas för hand!).
Om jag förstår det där rätt så ska man alltså köra en ETM reload/omladdning och sen om bilen inte går bra så ska man även göra en mjukvaru uppdatering?

Vad gäller nedanstående så fattar jag ingenting av det, nån annan som gör?
Ett spjällhus med rätt mjukvare vill av-aktivera spjället, 10 sek. efter tändningsnyckeln sättas i position II (start INTE motorn) (Nu kan spjället flyttas för hand!).

TROR NI JAG KAN KÖRA BILEN DOM 4 MILEN JAG HAR TILL VOLVO SERVICE? ELLER ÄR DET SLÄP alt BOGSERING SOM GÄLLER?
Du skriver ju att det från skroten kostar 2710:- ink frakt.
Det renoverade kostar 3895:- ink frakt.

ingen av spjällena är laddade med din mjukvara, så i båda fallen är det en schansning om det funkar eller ej.

pris skillnaden är 1185:-
CarMan skrev:Du skriver ju att det från skroten kostar 2710:- ink frakt.
Det renoverade kostar 3895:- ink frakt.

ingen av spjällena är laddade med din mjukvara, så i båda fallen är det en schansning om det funkar eller ej.

pris skillnaden är 1185:-
Killen på atech2 sa att i 99 fall av 100 så behöver man inte ladda ny mjukvara eller göra nånting annat än montera på och bara köra. Dvs jag slapp 700kr som det kostar att ladda ny mjukvara.

Skrotspjäll 2710kr + 700kr till volvo service = 3410kr
Atech2spjäll 3895 kr

det skiljer 485kr, tycker jag det är värt för att få i princip helt spritt nytt spjäll, nu hade jag ju pturen att vara den enda på 100 att få strul med mitt spjäll, så.. men jag pratade precis med killen på atech2 i telefon och han skulle skicka ett nytt spjäll omgående för att prova.

Allt som inte är nytt är en liten chansning, men jag har heller inte råd att köpa nytt så..

men det är klart ,hade jag vetat detta så kanske skrot spjället varit det smidigaste alternativet
om du inte behöver ladda i det ena spjället så behövs det inte i det andra heller !!! Båda spjällen innehåller den mjukvara som förra ägaren hede i sin bil, sen om det funkar i 99% av fallen eller ej vet inte jag, men låter som en aldeles för hög siffta.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]