Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
CarMan skrev:det var förhoppnings vis ingen volvo firma va?

dom har monterat dit fjäderbenet med "hängande spindel" då blir camber & toe fel.
man måste trycke in spindeln fult inåt bilen när man dar dit bultarna, då blir det rätt
(förutsatt att ingen ändrat detta tidigare)

dom har strula till det & det är ett solklart reklamationsärende!

Jag tror jag skrivit detta många fler gånger än 2 om mn tittar efter, står ju i nästan vrenda inlägg.
Användarvisningsbild
av helgonet1
CarMan skrev:så här går du till väga.
hej har haft bilen inte på ford för byte av hjulager, tyver skruva dom dit fjäderbenet i fel vinkel, så nu har jag fel cambervinkel.
kan ni justera cambervinkeln åt mig på höger fram hjul?

står dom som frågetäcken så är dom inte så kompitenta som du tror
Ok jag må pröve - som norsken sa. :mrgreen: Fast det är vänster framhjullager som är bytt så jag förmodar att det är vänster fjäderben som ska "rättas" till?? Tackar er all för all hjälp jag fått och önskar er en trevlig helg. Jag kommer att skriva nästa vecka om hur det har gått. Har ni fler tips så skriv så "pennan"/datorn" glöder :D
Användarvisningsbild
av helgonet1
CarMan skrev:
CarMan skrev:det var förhoppnings vis ingen volvo firma va?

dom har monterat dit fjäderbenet med "hängande spindel" då blir camber & toe fel.
man måste trycke in spindeln fult inåt bilen när man dar dit bultarna, då blir det rätt
(förutsatt att ingen ändrat detta tidigare)

dom har strula till det & det är ett solklart reklamationsärende!

Jag tror jag skrivit detta många fler gånger än 2 om mn tittar efter, står ju i nästan vrenda inlägg.
Update då: Förklarade allt för däckfirman och efter att dem gjort hjulinställningen (4hjulsinställning) så kom dem fram till samma slutsats som du "CarMan". De lossade på bultarna och tryckte fjäderbenet innåt och sen gjorde dem en hjulinställning och nu står ratten rätt igen. Sen upptäckte dem att det är glapp i inre styrleder men det får jag åtgärda senare.

Dem ville först inte göra inställningen när dem upptäckte glappet men jag insisterade. Så vänster framdäck hade fel cambervinkel samt så drog det med sig toe när Ford monterade dit hjullagret på detta sätt. Så visst är dem kompetenta (inte ford utan Carpart) :mrgreen: det tycker jag allt samt så drog det av på priset så allt kostade mig 600:-. :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
betala du 600:- för något som en annan firma ställ till med? varför det? specielt när du måste göra om allt igen efter bytet av inner styrled???

du kastar penar i sjön
Användarvisningsbild
av helgonet1
CarMan skrev:betala du 600:- för något som en annan firma ställ till med? varför det? specielt när du måste göra om allt igen efter bytet av inner styrled???

du kastar penar i sjön
Jo visst men jag har tröttnat på denna firma s a s. Visst det kostade mig 600:- (det var det värt) men hellre lösa problemet så här än riskera att dem klantar till det igen. Angående styrleder så kan jag åtgärda detta senare då glappet är litet. Bilen går rakt utan vibrationer på vägen samt så står ratten rakt när man kör bilen rakt fram - det var det problemet jag ville åtgärda i första hand - styrleder tar jag lite senare. Så jag är nöjd. Betalar hellre 600:- till en firma som kan sin sak en gratis till en dito som bara klantar till det. :-)-)

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]