- sön 01 nov 2009, 12:09
Den som läst min tråd som jag länkade till tidigare bör ha uppfattat att jag drog fast mina bultar (smörjda med marinklassat fett efter noggran rengöring) med 110 Nm på våren och att det slutade med att bultarna till framhjulen fick svetsas loss.
Jag har aldrig använt det böjda originalverktyget, eftersom det säger sig självt att det lätt kan dra vilka bultar som helst snett. Jag försökte, mycket försiktigt, dra loss bultarna med en ganska klen muttermaskin vilket inte gick. En mutterdragare drar inte bultar snett! Meken på Bilia drog sönder min NYA låshylsa med sin mutterdragare och fick till slut ta till svetsen. Bultarna satt så hårt att det krävdes extremt mycket muskelstyrka och våld för att få loss dem även med den påsvetsade hylsan.
Carman, och ni andra som försvarar Volvo tills ni dör, får säga vad ni vill: de låsbultar jag hade på min bil var felkonstruerade! Jag hade följt anvisningarna och de fallerade när de användes som de skulle.
Jag tycker synd om alla som har dessa bultar på sina bilar och kör omkring med den falska tryggheten att reservhjulet kommer rädda en ur en punkteringssituation! Tänk er in i situationen: Fullastad V70 med tre ungar i baksätet på väg till sommarstugan, ösregn på fredagskvällen ute på landsvägen. Punktering, lasta ur packningen för att komma åt reservhjulet, fram med den rangliga domkraften, trösta gråtande barn, lugna en orolig partner, lossa alla normala bultar, fram med låshylsan...och stopp! Låsbulten sitter stenhårt! Efter en halvtimmes slitande inser man att enda utvägen är att ringa en bärgare. Vart ska bilen bärgas...inga verkstäder är öppna...det blir att bärga hem bilen om det är någorlunda nära, annars till närmaste hotell. Kostnaderna ökar, semestern som man längtat så mycket efter förstörs, förhållandet sätts på prov och ungarna hatar en...
Jodå, Volvos låsbultar är nog jättebra!
Mitt råd till alla: Släng bort låsbultarna!
Om du tvunget måste ha dem, kasta ur reservhjulet, domkraften och det böjda hjulbultsverktyget. På så sätt sparar du lite dödvikt i bilen eftersom du aldrig kommer ha användning för dem! Dina låsbultar måste monteras/demonteras av superkvalificerade volvomekaniker med specialverktyg på en auktoriserad Volvo-verkstad! Du kommer aldrig få loss dem själv vid vägkanten när du som mest behöver det, även om du följer alla handhavandeanvisningar!
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76