Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
linnar skrev:Problemet är löst!!!

När snön kom körde jag ut på en större plan och drog på för att provocer bilen
att sladd. Jag vill se hur den uppför sig utan anti sladd.
Direkt när den började sladda släktes felmeddelandet och antisladden började
fungera. De var för en månad sedan och den fungerar fortfarande.

Vad kan detta bero på nu då?
Kan det vara så att den inte används på mer än ett år och då vill den att man
servar för det KAN ju vara något fel.
Hade samma fel, var glapp i sladden mellan nav och kaross från givaren som mäter hjulens rotation
Min antisladd fungerar förträffligt fortfarande och nu har det gårr två månader!

Jag tycker inte man skall godkänna svar som "Fick svaret att rattvinkelgivaren måste bytas ut till att börja med. Ev
får man gå vidare med någon elektronikbox om inte det hjälper".
En bra och kunnig verkstad skall kunna mäta fram exakt vad som är fel
och byta bara det. Något annat finns inte!
av linnar
linnar skrev:Problemet är löst!!!

När snön kom körde jag ut på en större plan och drog på för att provocer bilen
att sladd. Jag vill se hur den uppför sig utan anti sladd.
Direkt när den började sladda släktes felmeddelandet och antisladden började
fungera. De var för en månad sedan och den fungerar fortfarande.

Vad kan detta bero på nu då?
Kan det vara så att den inte används på mer än ett år och då vill den att man
servar för det KAN ju vara något fel.
Citerar mig själv. Men nu är det så att den rullar fortfarande UTAN felmeddelandet
att antisladden inte fungerar. Den går dessutom som ett skollat ollon med sina 15.000
mil på mätaren. Har faktiskt inte haft ett enda fel förutom felmeddelandet om att
antisladden inte fungerar som nu längre inte är något felmeddelande och den fungerar
som aldrig förr.
aleleo skrev:Gjorde en felsökning på min V70 -06 som varnar för samma fel (antisladd tillf. avstängd osv).
Fick svaret att rattvinkelgivaren måste bytas ut till att börja med. Ev får man gå vidare med någon elektronikbox om inte det hjälper.
Rätt dyrt var det också.
Det är säkert rattvinkelgivaren. Det var det på min -05:a. Det syntes på felkodsavläsningen dom gjorde. Maskinskadeförsäkringen täcker ofta fel på antisladdsystemet (dock med saftig självrisk på Bilia men billigare ändå...) kostade totalt 3700:- + felsökningen (kostade typ 200:- i samband med service).
Sorry, inte Bilia, Volvia menade jag...

Min lyste också oftast vid start men försvann sen, oftast vid kall och fuktig väderlek. Hade kupévärmare under ratten och då uppstod felet aldrig.

Men efter en jobbig resa Sthlm-Gbg i svår halka (bilen spann på E4:an uppför backen till Nyköping) då antisladdsystemet bestämde sig för att inte funka mer än då och lämnade jag slutligen in den och fick detta fixat.

Det som var lite farligt var att ibland släcktes "Antisladdservice erfodras, Tillf. Avstängt" efter en stund men så fort det aktiverades typ man spann till funkade det ändå inte och felmeddelandet tändes igen. Så man trodde man hade antisladd men hade det inte ändå...
Har fått upp samma meddelande på min V70 R awd 04a, antisladden samt 4hjulsdriften funkar inte.
Kan de va rattvinkelgivaren (eller vad de nu hette) som är trasig?
Har kört felkodning på en verkstad å fick fram
CEM-1A64
ECM-928C
BCM-0094

Samt att bagagelampan är kass och något med regnsensorn men de har inte med detta att göra ju :P

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]