Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
VolvoB20 skrev:
Pebben skrev:
CarMan skrev:Om vi ska klargöra lite för dom som inte har DSTC.
Dom som i tråden på pekade att systemet var segt, menar inte att milen får sladd & det tar tid för systemet att häva sladden, uten detta sker blixtsnabt & man hiner inte märka nått.

det som är lite segt (högt tröskelvärde) är att bilen kan undestyra när man åker för fort i en kurva.

provoserar man bilen till slagg, via handbromsen eller svänger fult & sen svänger tillbaka så märker ni att bilen är oerhört smabb på att just häva sladden!
Där håller inte jag med, på min V70 och även andra Volvo (en V70 till och en V50) så tar det betydligt längre tid innan sladden hävs jämfört med ex. BMWs system. Dock föredrar jag Volvon "sättning" eftersom man kan köra på lite sladd i snön innan systemet griper in. Det är dock betydligt säkrare satt i BMW för människor som inte vill ha ut bakvagnen lite. Det är inte bara en liten skillnad utan det är klart märkbart. Har inte provat Pegans men även Saab har ett system som är mer liknande BMWs. Så visst är Volvon segare, vilket bara är bra :)
Jag upplever det som att det är slut på detta ("köra på lite sladd i snön innan systemet griper in") i och med -06. Med min nya 06 och AWD så känns det som man trimmmat om allt.

-Dels går inte DSTCn att stänga av längre.
-Sen har den blitt hypersnabb (kanske för att det är min en AWD) och den korrigerar så tidigt att det aldrig går att sladda lite.

Inte alls samma uppförande som i de volvo jag kört tidigare. Där märkte man ju fördröjningen och kunde "sladda lite"
Njae, jag tycker allt att den sladdar lite, i alla fall tillräckligt för att jag skall hicka till och bli lite kall innan "den osynliga handen" styr upp bilen.
av Pebben
VolvoB20 skrev:
Pebben skrev:
Dom som i tråden på pekade att systemet var segt, menar inte att milen får sladd & det tar tid för systemet att häva sladden, uten detta sker blixtsnabt & man hiner inte märka nått.

det som är lite segt (högt tröskelvärde) är att bilen kan undestyra när man åker för fort i en kurva.

provoserar man bilen till slagg, via handbromsen eller svänger fult & sen svänger tillbaka så märker ni att bilen är oerhört smabb på att just häva sladden!
Där håller inte jag med, på min V70 och även andra Volvo (en V70 till och en V50) så tar det betydligt längre tid innan sladden hävs jämfört med ex. BMWs system. Dock föredrar jag Volvon "sättning" eftersom man kan köra på lite sladd i snön innan systemet griper in. Det är dock betydligt säkrare satt i BMW för människor som inte vill ha ut bakvagnen lite. Det är inte bara en liten skillnad utan det är klart märkbart. Har inte provat Pegans men även Saab har ett system som är mer liknande BMWs. Så visst är Volvon segare, vilket bara är bra :)
Jag upplever det som att det är slut på detta ("köra på lite sladd i snön innan systemet griper in") i och med -06. Med min nya 06 och AWD så känns det som man trimmmat om allt.

-Sen har den blitt hypersnabb (kanske för att det är min en AWD) och den korrigerar så tidigt att det aldrig går att sladda lite.

Inte alls samma uppförande som i de volvo jag kört tidigare. Där märkte man ju fördröjningen och kunde "sladda lite"
Min är ju en AWD också, tydligast märker jag det iaf. om man kör i c:a 50 rakt på en snöig väg och trycker pedalen i backen. Då kommer bakvagen ut lite åt ena hållet. Jag tycker det är en underbar känsla jämfört med BMWn (också 4wd) som bara gick rakt och ströp direkt om det släppte. Volvon driver mycket bättre tack vara det. Nu vet inte jag om min R är ställd annorlunda en ex. en diesel men de andra Volvosarna (som inte var 4wd) tilläts också sladda mer som sagt.
av matzen10
Jocke S. skrev:Jag gjorde ett test med DSTC-systemet, genom att koppla ifrån DSTC genom manöverknappen så stängde jag ner antispinnen helt och reducerade antisladd med 50%. Sedan var det bara att åka...och ratta som en "gasell", tills jag aktiverade DSTC´n igen...då det kändes som om någon tog tag i bilen och ställde den på rätt köl!

Som jag skrev tidigare: "detta är ett hjälpsystem och inte någon hjälp för att ta större risker i trafiken"
Jag har, i vinter, kört min bil med och utan DSTC inkopplat på snö/isbana och känt lite hur bilen uppträder.
Och det är förvånansvärt hur väl hela systemet griper in och styr upp bilen när det är inkopplat. I urkopplat läge får bilen en helt annan karaktär där man får "gasell"ratta och gasa sig ur situationen (jag har awd, ju) så gott man kan.
Självklart har jag provat lite här & där på vägsnuttar oxå och fått god uppfattning om hur systemet funkar för mig i olika situationer.
Ett helyllesystem!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NCR skrev:
VolvoB20 skrev:
Pebben skrev: Där håller inte jag med, på min V70 och även andra Volvo (en V70 till och en V50) så tar det betydligt längre tid innan sladden hävs jämfört med ex. BMWs system. Dock föredrar jag Volvon "sättning" eftersom man kan köra på lite sladd i snön innan systemet griper in. Det är dock betydligt säkrare satt i BMW för människor som inte vill ha ut bakvagnen lite. Det är inte bara en liten skillnad utan det är klart märkbart. Har inte provat Pegans men även Saab har ett system som är mer liknande BMWs. Så visst är Volvon segare, vilket bara är bra :)

Njae, jag tycker allt att den sladdar lite, i alla fall tillräckligt för att jag skall hicka till och bli lite kall innan "den osynliga handen" styr upp bilen.
Ja ja, beror väl på att man kört bakhjulsdrivet, fet V8a och inga elektroniska hängslen innan. Då gick det ju på tvären konstant från småväg till motorväg. Det lilla som DSTCn släpper ut bilen är ju noll för mig och vad jag brukar vara van vid. :D
av Perra N
Jag har också DSTC i min 945 från -97. DojStyrdTraktorControl
Man styr med en fin kombination av ratt och gaspedal, då spelar det inte så stor roll om det går lite på tvären! :lol:
av NCR
Perra N skrev:DojStyrdTraktorControl
:lol: :lol:
av stlmusen
Det som är nytt på -06 är att man har fyrhjulsdriften inkopplad från start av bil. På de tidigare årsmodellerna krävdes först mycket hjulspinn med den gamla viskokopplingen (när den var kall) samt 1/12 dels hjulspinn på framhjulen innan bakhjulsdriften aktiverades med Haldex-kopplingen. Ungefär så ligger det till.
sedan upplever jag att en bil med fyrhjulsdrift är stabilare att köra, det kan kanske bero på en annan viktfördelning. Dels lite "trögare" vid igångsättning samt inte så krängbenägen.
Det högt placerade bromsljuset är LED därav tänds den snabbare. Har ingen betydelse med var i REM den går in. Det är samma hastighet på CAN-nätet i kupéns utrymme, motorutrymmet har det snabbare nätet.
VolvoB20 skrev:
Pebben skrev:

Användarvisningsbild
av CarMan
stlmusen skrev:Det som är nytt på -06 är att man har fyrhjulsdriften inkopplad från start av bil. På de tidigare årsmodellerna krävdes först mycket hjulspinn med den gamla viskokopplingen (när den var kall) samt 1/12 dels hjulspinn på framhjulen innan bakhjulsdriften aktiverades med Haldex-kopplingen. Ungefär så ligger det till.
sedan upplever jag att en bil med fyrhjulsdrift är stabilare att köra, det kan kanske bero på en annan viktfördelning. Dels lite "trögare" vid igångsättning samt inte så krängbenägen.
Det högt placerade bromsljuset är LED därav tänds den snabbare. Har ingen betydelse med var i REM den går in. Det är samma hastighet på CAN-nätet i kupéns utrymme, motorutrymmet har det snabbare nätet.
VolvoB20 skrev:
Pebben skrev: Där håller inte jag med, på min V70 och även andra Volvo (en V70 till och en V50) så tar det betydligt längre tid innan sladden hävs jämfört med ex. BMWs system. Dock föredrar jag Volvon "sättning" eftersom man kan köra på lite sladd i snön innan systemet griper in. Det är dock betydligt säkrare satt i BMW för människor som inte vill ha ut bakvagnen lite. Det är inte bara en liten skillnad utan det är klart märkbart. Har inte provat Pegans men även Saab har ett system som är mer liknande BMWs. Så visst är Volvon segare, vilket bara är bra :)

är du säker på at fyrhjulsdriften är konstant vid start?
är det inte så att man via el pumpen har lagt på ett högre tryck & kan överföra mer kraft om framhjulen spinner + att man minskat rörelsen som framhjulet måstegöra innan bakhjulen kopplas in.
av Pebben
Enligt Volvos information, är det numera så att fyhjulsdriften är helt låst i starterna. Eller rättare sagt så låst den kan vara.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]