Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:I Teorin skulle man kunna koppla ihop kablarna som sitter till brytaren i bälteslåset. kanske sätta en microbrytare under stolen så man kan slå på/av avkänningen. Dvs så bilen alltid tror att man har bältet på.

Själv har jag inte det problemet. Kör alltid med bälte :)
o du gör deta så kommer Airbagsystemet att göra en felberäkning på kraften som behövs vid utlösande av bagen :!:
Användarvisningsbild
av Svein2
"om jag inte säger fel nu så gör denna mjukis att man får 3 pling vid start av bilen & sen är det tyst, oavsett om du kör eller ej med bilen.
sen får man det iritarande plinget om ntckeln är kvar i t-låset när dörardörren öppnas."

Dette er korrekt. Jeg har en USA importert V70XC.
Användarvisningsbild
av _Rick_
carman:

ahh tänkte inte på det faktiskt. Men att köra utan bälte och airbag är illa nog ;)

Jag tror du har ett privat mess ifrån mig... antingen här eller på TPC
av Knasen
Skulle man inte kunna ladda programvara från ett land som inte har plinget?
Användarvisningsbild
av CarMan
Knasen skrev:Skulle man inte kunna ladda programvara från ett land som inte har plinget?

Jo vist kan man det. vilket land är det då?
det är väll bara USA som har såna regler att medborgaren har räten at själv bestäma om den ska ha bältet på eller ej & därmed måste bilen ha en funktion som påminer föraren, men ej är konstant (annars så får man inte sälja några biler till dom kunder som vill åka utan bälte)
Användarvisningsbild
av greeeken
Fattar inte varför man ska stänga av plinget, det är ju braa BRA ,då tar man på sig bälltet.
Läser man här på forumet så var det en bil som blev skrot.Hade inte han haft bältet på hade han inte suttit o skrivit här så sluta klaga på plingandet
av maf
greeeken skrev:Fattar inte varför man ska stänga av plinget, det är ju braa BRA ,då tar man på sig bälltet.
Läser man här på forumet så var det en bil som blev skrot.Hade inte han haft bältet på hade han inte suttit o skrivit här så sluta klaga på plingandet
Fattar inte att frågan "varför" kommer upp hela tiden, trots att massor av bra och giltiga anledningar nämnts i denna tråd och många andra. Här är några exempel på varför. Vilken är det du inte fattar?
  • Man delar ut tidningar och när man då kör långsamt (men tillräckligt fort för att aktivera plinget) mellan brevlådorna och måste kunna sträcka sig ut ideligen.
    Man irriterar sig allmänt på att det börjar plinga innan man fått på sig bältet, eftersom man sätter på sig det först när man backat ut ur garaget och börjat köra framåt.
    Man ska bara flytta bilen inom en parkeringsplats (Tiden på P-skivan har gått ut?), vilket är fullt lagligt att göra utan säkerhetsbälte.
    Man blir irriterad på att bilen talar om för en vad man ska göra, rent principiellt. Särskilt när man KOMMER göra det, bara inte just då.
Det finns massor av andra anledningar.

Bättre om det börjar plinga i 20 km/h - och då får det gärna plinga RIKTIGT högt, för DÅ bör man definitivt ha bältet på sig (även om man kör på t.ex. parkeringsplats). Bättre också om man tar bort de inledande pipen, som låter så fort man startar bilen. Jag HATAR oljud som inte har någon nytta (på samma sätt som vindbrus i backspegel, knak i koppling, klonk i framvagn och alla andra problem). De första tre plingen får mig definitivt INTE att tänka på att jag ska ta på mig säkerhetsbältet. Ropar man vargen för mycket så blir det bara irriterande.
av NCR
Man får vara glad att man inte har ett krävande jobb som tidningsbud då. :D Jag stör mig inte alls på ljudet men min kollega som har ovanan att alltid köra iväg först och sätta på sig bältet sen har varit tvungen att lära om sig.

Hade alla haft bälte på sig hade vi sluppit signalerna, nu fick vi dem nerkörda i halsen av beslutsfattarna pga alla de som har haft ovanan att dö i trafiken, så klaga på dem du om du kan. Jag ser idioter varje dag som i sina 850 osv kör omkring med blinkande backspegel...
av nevyn
Jag har blivit ganska avtrubbad ändå, märker knappt signalen längre. Blir bara påmind om jag har passagerare.

Nej jag kör inte konstant utan bälte bara när jag kör tidningar,men annars brukar jag ta på mig bältet när jag har backat ut från parkeringen och då plingar det som fan tycker alla men jag märker det nästan inte. Hade dock varit skönt att stänga av det eller typ ha en volymknapp hehe...

För mig hade det varit mer meningsfullt att ha bältesvarnare i baksätet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag köper att det är iriterande på 99:or & 00:or där det plingar direkt när täånningen slås på.

Men alla dom andra går bort.
kör man ut tiningar så får man väll gå om det är tätt mellan brevlådorna, o är det inte tätt ska man ha bälte.
(hur långt sträckerman sig innan bältet inte räcker?)

ska man flytta bilen på parkeringsplatseen så får det plinga om man nu är 100% säker på att man absolut inte kan bli pågörd av en annan bilist (hur ofta gör man denna manöver?)

flyta bilen ur garaget, ja kanske, men personligen så får det gärna plinga då, bara man slipper plinget när bilen inte rörsig.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]