- fre 13 jan 2006, 10:28
greeeken skrev:Fattar inte varför man ska stänga av plinget, det är ju braa BRA ,då tar man på sig bälltet.
Läser man här på forumet så var det en bil som blev skrot.Hade inte han haft bältet på hade han inte suttit o skrivit här så sluta klaga på plingandet
Fattar inte att frågan "varför" kommer upp hela tiden, trots att massor av bra och giltiga anledningar nämnts i denna tråd och många andra. Här är några exempel på varför. Vilken är det du inte fattar?
- Man delar ut tidningar och när man då kör långsamt (men tillräckligt fort för att aktivera plinget) mellan brevlådorna och måste kunna sträcka sig ut ideligen.
Man irriterar sig allmänt på att det börjar plinga innan man fått på sig bältet, eftersom man sätter på sig det först när man backat ut ur garaget och börjat köra framåt.
Man ska bara flytta bilen inom en parkeringsplats (Tiden på P-skivan har gått ut?), vilket är fullt lagligt att göra utan säkerhetsbälte.
Man blir irriterad på att bilen talar om för en vad man ska göra, rent principiellt. Särskilt när man KOMMER göra det, bara inte just då.
Det finns massor av andra anledningar.
Bättre om det börjar plinga i 20 km/h - och då får det gärna plinga RIKTIGT högt, för DÅ bör man definitivt ha bältet på sig (även om man kör på t.ex. parkeringsplats). Bättre också om man tar bort de inledande pipen, som låter så fort man startar bilen. Jag HATAR oljud som inte har någon nytta (på samma sätt som vindbrus i backspegel, knak i koppling, klonk i framvagn och alla andra problem). De första tre plingen får mig definitivt INTE att tänka på att jag ska ta på mig säkerhetsbältet. Ropar man vargen för mycket så blir det bara irriterande.
V70 II 2,5FT Polestar -09 Mörkgråmetallic, Automat
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld