Bosa skrev:Men det här snacket med fågel i rutan, framrutorna splittras väl inte på någorlunda nya bilar. Och hur ofta sker den typen av olycka, alltså fågel i framrutan vid toppfartstest?
Jag kan garantera dig att vindrutan krossas av en liten gråsparv om du kör på den i 250 knyck! Du får inte rutan i knät, eftersom den är laminerad, men själva explosionen kommer garanterat skrämma skiten ur dig. Speciellt som du inte sitter avslappnad med armbågen utanför sidorutan i såna hastigheter. Du är garanterat extremt fokuserad på att hantera bilen, hålla koll på de elaka poliserna som vill ta ditt körkort och allt annat du måste koncentrera dig på när du kör en bil i självmordsfarter!
Jag har kört på mellan 10 och 15 fåglar i mitt liv men aldrig ens sett en älg på vägen, så ditt resonemang är otroligt naivt! Varför hör vi aldrig om allvarliga fågelolyckor tänker du kanske då i ditt unga sinne? Jo, för att tack och lov är det inte så många som håller på med det som trådskaparen och hans påhejare gör. Det kan också vara så att de som HAR råkat ut för det inte lever för att berätta om det och skadan på framrutan lär garanterat inte gå att identifiera som fågelkollision eftersom bilen blivit fullständigt skrot i de hastigheterna.
Bosa skrev:Barn kan ta skada även i låg hastighet och om man nu sitter och ska köra ifrån Porschen till höger om en vid ett rödljus så finns ju risken att man samtidigt inte är helt uppmärksam på omgivningen. ;)
Det där är ju bara fånigt...det finns rödljus som inte har fotgängare i närheten och barn/andra fotgängare kan skadas vid väldigt många trafiksituationer som inte har något med "tävlande" att göra.
Varför har vi en maxhastighet på 110 km/h (120 på vissa ställen) i Sverige tror ni? Jo, för att man har en rimlig chans att överleva om man kvaddar i de hastigheterna. Så är det bara och det går inte att argumentera emot det. Det här handlar om att vissa personer tror att de klarar av att hantera bilen i extrema hastigheter och samtidigt är de så naiva att de tror att bara för att man kör mitt i natten när vägen är tom så kan ingenting hända. Dock är det så att allt möjligt kan hända! Fågel/djurkollision är bara en sak som mycket väl kan hända, speciellt på nätterna då många djur rör sig i skydd av mörkret. Bilens ljus lockar dem dessutom att ta sig över vägen då de plötsligt ser underlaget. Man kan få ett fel på bilen så som punktering, kopplingsexplosion eller växellådshaveri och då är det inte bara att lugnt sakta ned och köra åt sidan. Kolla vad som hände Philippe Massa på Hungaroring! Han körde på en liten fjäder som vägde 8 kilo i typ 270 km/h. Hans hjälm spräcktes och då hade fjädern ändå studsat mot mono-cocken och träffade hjälmen off set.
Tänk på att det bara krävs en gång för att olyckan ska vara framme...och då är det inte bara att trycka på "restart" som i TV-spelen...i verkligheten har man bara ett liv!