Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Varför är Volvoreservdelar, volvoservice, volvotillbehör, volvobilar...allt som har med Volvo att göra, dyrt?! Carman, du kan väl ändå inte påstå att det bara är volvos CNG-delar som är dyra?!!
av Fred
V70BiFuel03 skrev:"fat & happy"........ LOL :) jo, det stämmer ju.
8) Det är faktiskt en allmän term inom den internationella "corporate finance"-sektorn! Den används när man talar om företag som haft väldigt mycket medgång och växt sig så stora att de glömt bort att det faktiskt är kunderna som står för företagets hela existens. Passar otroligt bra in på Volvo!
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu hörde ju detta knapast hit... o jag sitter inte o pris sätter delar o bilar.
det jag vet är att servicen inte är så dyr om man jämför, jag har själv jämfört med några o vi är i flera fall billigare än icke aktoriserade!
när det gäler CNG delarna så är just dessa delar dyra på grund av att det tillverkas så få tyckte inte det var så konstigt.

om ni nu tycker att volvo är en dyr bil att köpa varför köpte ni en?
av Fred
CarMan skrev:om ni nu tycker att volvo är en dyr bil att köpa varför köpte ni en?
Först och främst, vi pratar inte om inköpet i första hand, utan allt som har med Volvo att göra!

Varför jag köpte en Volvo jag redan svarat på i en annan tråd, men gör det gärna igen: Volvo är de enda som sålt en gasbil i den storlek jag vill ha! Om Toyota sålt t ex Avensis med gasmotor så hade jag aldrig ens övervägt en Volvo!!

Nu har ju Passaten kommit, så nästa bil blir antagligen en sån. Den har dessutom turbomotor och lång räckvidd på gasen! Även en Passat skulle dock ta emot lite, alla vet ju hur kunder har uppfattat "Din Bil" som företag, men så länge inte Toyota har ett gasalternativ så får man ta det minst dåliga...och det är INTE Volvo!
Användarvisningsbild
av CarMan
det jag menar är att man har ju nånstans själv övervägt att det är värt pengarna. för du har ju inte köpt den under pistolhot.

hur mycke billigare är en pasat att äga? (gissar på inte alls)

men vist är olika bilar olika dyra. själv håler jag hårt på att jag inte själv skulle ha råd att äga en renault
Därimot är ford ur många synvinklar biliga bilar att äga
av Fred
CarMan skrev:det jag menar är att man har ju nånstans själv övervägt att det är värt pengarna. för du har ju inte köpt den under pistolhot.

hur mycke billigare är en pasat att äga? (gissar på inte alls)
Som vanligt missar du poängen fullständigt när du är inne i ditt "Volvoärbästivärldenoavsättvadnågonannansäger"-läge. Jag släpper detta nu, eftersom det inte ger något för andra forumanvändare att jag försöker få dig att förstå vad jag menar.
Fred skrev:
CarMan skrev:om ni nu tycker att volvo är en dyr bil att köpa varför köpte ni en?
Först och främst, vi pratar inte om inköpet i första hand, utan allt som har med Volvo att göra!

Varför jag köpte en Volvo jag redan svarat på i en annan tråd, men gör det gärna igen: Volvo är de enda som sålt en gasbil i den storlek jag vill ha! Om Toyota sålt t ex Avensis med gasmotor så hade jag aldrig ens övervägt en Volvo!!

Nu har ju Passaten kommit, så nästa bil blir antagligen en sån. Den har dessutom turbomotor och lång räckvidd på gasen! Även en Passat skulle dock ta emot lite, alla vet ju hur kunder har uppfattat "Din Bil" som företag, men så länge inte Toyota har ett gasalternativ så får man ta det minst dåliga...och det är INTE Volvo!
Är inne på samma linje själv....
Oh fan, passaten har turbo säger du? Trodde inte det gick iom att Volvo inte erbjudit någon av sina Bi-fuels med det alternativet. Hade ju onekligen varit skoj att kunna köra om säkert vilket utan turbo inte är ett alternativ :wink: .
Vw har jag oxå hört negativt om vad det gäller deras verkstäder & service.... Nåväl, ska bli mycket intressant att se hur lång tid det tar för Toyota att komma fram med en större modell av CNG bil med turbo :) .

I alla förhållanden så handlar det ju om ett givande & tagande.... & även om lojalitet ligger mig varmt om hjärtat så är det "a two way street"... dvs, jag kräver lika mycket som jag ger & just detta är någonting Volvocars snabbt behöver lära sig..... & jag inbillar mig att jag inte är ensam om att tycka så.

Ex, hur många av oss återvänder/rekommenderar en affär eller restaurang som inte levererar den service & de produkter vi vill ha till bäst pris? Speciellt om företaget i fråga inte har monopol......
Användarvisningsbild
av DJ
CarMan skrev: kör dom bifuel i usa NEJ
kör dom bifuel i europa nej nästan inte alls.
kör vi bifuel i sverige, ja man bara nån promille av bilarn är bifuel.

:shock: Håller jag inte med om.

I USA säljs bl.a. Toyota, Honda, Chevrolet m.fl. som CNG Bi-Fuel.
I Europa körs det mycket mer Bi-Fuel än i Sverige. Mercedes, VW, Opel, Fiat osv.
Över 1000 mackar bara i Tyskland. I Frankrike kan man hyra en "Tanka Hemma"-utrustning från Gaz de Grance som hängs på väggen så att man tankar på uppfarten eller i garaget.

Sverige ligger före i biogasproduktion från avfall, men Sverige ligger definitivt inte före när det gäller antalet CNG bilar.
Tyvärr har Sverige missat en massa småskalig biogas-produktion, sån som bönder i Tyskland sysslar med genom att samla upp metanet från gödselstackarna. Infrastrukturen saknas i Sverige eftersom det inte finns nån pipeline än. Sverige har också missat mycket biogasdrift p.g.a. dumma regler som omöjliggjort efterkonvertering av befintliga bilar.

Men nu börjar det svänga även i Sverige, det säljs fler biogasbilar än någonsin.
av Fred
Det finns också en otrolig tröghet i byråkratsverige när det gäller de här sakerna. Såg en dokumentär om hur de i Kina skapat microverk för biogas som enskilda bönder använde. De rötade djuravfallet till metan som sedan användes för ljus och matlagning. En del hade till och med gasgeneratorer så de kunde få ut lite el till att ladda mobiltelefonen och driva en gammal laptop! :D

Hur är det i Sverige då? Jo, bönderna skulle mycket väl kunna utnyttja samma teknik men de resonerar som så att: "Nja, det måste ju göras i stor skala...och de andra bönderna på byn är ju inte så sugna så då är inte jag det heller". Dessutom finns det en massa regler och bestämmelser som sätter käppar i hjulen.

Det gör en rejält frustrerad! en enskild bonde i Kina, som i princip lever kvar på 1800-talet, kan ta tillvara biogasen men i det högteknologiska Sverige, som slår sig för bröstet internationellt hur framåt vi är, här går det minsann icke...snacka om att se problemen istället för att se möjligheterna!!

Mvh
/Fred
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.