Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cobrajet
Lars N skrev:Jag är minst sagt överraskad över vår bils förbrukning. Lite orolig var jag när vi köpte den i höstas, en v70 -01 2.4T.
Visserligen gör jag allt för att köra ekonomiskt men trodde inte att det exv. vid ren stadskörning skulle stanna på 1,04 eller landsväg med full bil i 110km/h 0,87 :D . Jag ser fram emot att koppla på husvagnen till våren. Med klok körning borde det gå bra.
Dessutom har det visat sig att färddatorn visar rätt.
Det var precis min reaktion också,så mycket BIL som drar så lite "soppa" :D :D
Lars N skrev:Jag är minst sagt överraskad över vår bils förbrukning. Lite orolig var jag när vi köpte den i höstas, en v70 -01 2.4T.
Visserligen gör jag allt för att köra ekonomiskt men trodde inte att det exv. vid ren stadskörning skulle stanna på 1,04 eller landsväg med full bil i 110km/h 0,87 :D . Jag ser fram emot att koppla på husvagnen till våren. Med klok körning borde det gå bra.
Dessutom har det visat sig att färddatorn visar rätt.
Konstigt, mäter du verkligen rätt?
dryga litern i stan klarar knappt en golfklassbil...
0.87 landsväg är HÖGT...
kan det verkligen stämma, för liten skillnad.

Mer normalt brukar vara dubbla skillnaden mellan jämn fart o stadstrafik. Mina familjebilar (Volvo/SAAB) har genom åren legat LÄTT under 0.7 (under 0.8 de som ha aut) på lansdväg - men dragit upp emot dubbla i stan...
av Lars N
Jodå, nog mäter jag rätt. Säkert kan den måttliga förbrukningen vid stadskörning bero på att jag bor i en mindre stad med väldigt få start och stopp.

Fortfarande mycket nöjd är jag efter att ha gjort en resa t.o.r Jönköping, 58 mil varav 50 motorväg och 8 mil trefilsväg.
Ditresa: Ensam i bilen utan last - farthållaren på 120 km/h största delen av vägen - 0,87 l/mil
Hemresa: Bilen vällastad, två personer och släpvagn- farthållaren på 100 km/h 1,03 l/mil
Användarvisningsbild
av dave
Är med förvånad över min bils förbrukning: Landsväg är den i ca 90 knyck nere i 0,69 och i stadskörning 0.9 - 1.1. Blandad körning är 1.1 och då är kör jag mest stadskörning. Dock blir nästa bil en 2.5T eller D5. Beror på hur priset på disel tar vägen och skatten på den samma. Har mätt mina siffror då jag tankat och kollat dem mot färddatorn, min färddator visar tom för mycket! ca 0.1 liter.

Dave
Användarvisningsbild
av wissel
Hallå där ute.
Jag har de senaste 1200 milen kört på 95 oktan, efter att ha susat runt här i forum så testade jag att tanka 98 oktan, satan i gatan, fick en nästan ny bil och sänkte förbrukningen med 1 dl. /mil. :shock:
Så nu är det spännande igen, skall hålla järnkoll på alla nuffror framöver, dels vad datorn säger dels vad trippmätaren visar 8)
Volvon blev tystare och det finns inga tendenser till oljud heller :-DD
Så som det ser ut just nu: Aldrig mera 95 oktan i min kärra :lol:
Snål men inte så snål, jag betalade idag 12:84 /l. Svider som alltid. :-(O)
:-)-)
av Lars N
wissel skrev:Hallå där ute.
Jag har de senaste 1200 milen kört på 95 oktan, efter att ha susat runt här i forum så testade jag att tanka 98 oktan, satan i gatan, fick en nästan ny bil och sänkte förbrukningen med 1 dl. /mil. :shock:
Så nu är det spännande igen, skall hålla järnkoll på alla nuffror framöver, dels vad datorn säger dels vad trippmätaren visar 8)
Volvon blev tystare och det finns inga tendenser till oljud heller :-DD
Så som det ser ut just nu: Aldrig mera 95 oktan i min kärra :lol:
Snål men inte så snål, jag betalade idag 12:84 /l. Svider som alltid. :-(O)
:-)-)
På vilket vis går bilen bättre? Tystare?
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Lars....det bara känns så, ungefär som när man tvättat,dammsugit, o putsat alla fönster, bilen går bättre :lol:
skämt åsido, motorn gick jämnare, bensinförbrukningen är nu på 0.73 /mil. ?:-/ Men som sagt, det känns också som om Accet ökade vid lite tuffare gaspådrag. :P Jag återkommer när jag kört ett par hundra mil. :-DD
av jonssonbjorn
V70 2.4 (140 hk) -04

Två år i rad under semestern (två vuxna + två barn samt fullastad) har min bil dragit 0,68 vid långkörning. Inte mätt via färdddator som jag saknar utan vid full tank -> en massa mil -> full tank igen :-)
Å andra sidan dricker den som en uttorkad kamel när jag hänger på husvagnen.
Användarvisningsbild
av wide
41km/h snitthastighet 0,99L/Milen på 98 oktan!
Tycker jag är kanon!, eller?..

När man snackar blandadkörning, vilken snittfart blir det då?

Vad säger ni om 41km/h i snitt är den stadskörning?

Man vill ju veta var gränserna går!
:lol:
Användarvisningsbild
av Funk
Vad säger ni om 41km/h i snitt är den stadskörning?
Jag ligger på 44kh/h i snitt och det är definitivt stadskörning till över 80%..
Min 2.4T är nu nere i 0,9-0,93 på vinterdäck... Min ecodriving har sänkt förbrukningen från 0,97-0,98 så det är frågan om det är värt det...

/Thomas
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]