Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns vissa här som har bra frågor
samt
andra som tror att de vet men som INTE alls vet vad de pratar om
sedan
finns det tydligen ett gäng kvacksalvare också.

Håller er till fakta och tydlighet annars tycker jag att ni inte skall göra er besvär här utan lämna in era bilar till märkesverkstaden.
Hej!

Nu har jag bytt olja enligt Topers princip, och det var ju enkelt, bra tips! tack för det !. Jag har spolat ut två hela, nya fina Volvo original, och fyllt på och toppat. Direkt efter, kall motor osv, var det precis som innan, dvs ratten kärvar i mittläget, men efter 5 min känns den faktiskt helt ok. Vi får väl åka några mil till och se hur det verkar.

/Mvh Per, kul att meka ute i -3... :-)
Hej alla

Är det någon som har erfarenhet att styrservobehållaren läcker? Jag har kollat på båda slangarna men det verkar inte komma från dom utan skarven i behållaren. Det ser ut som att behållaren är delad i en överdel och en underdel, kan någon bekräfta? Isåfall hur demonterar man den för att byta ut den eller finns det någon packning att köpa?

Krisjan s60 -01
topers skrev:Jag råder Isak att INTE köpa original så skall han få se...

Ni andra vet att Volvo Original fungerar och är utprovade just för Volvo.
(Ps Jag har arbetat med styrservo i ÖVER 10 år)

Jag har sett massor av trasiga pumpar och styrväxlar som har gått sönder pga "ngn" fyllt på med felaktig olja, det värsta caset jag har sett innehöll en del dieselolja samt i ngt fall bromsolja.
/
Att fylla på med dieselolja eller bromsolja är väl inte jämförbart med att blanda ATF med CHF?

Jag vet inget om detta så jag tänker inte säga emot men jag undrar bara om alla som säger man inte får blanda oljorna, är det samma folk som säger att man inte kan blanda motoroljetyper med?

Försöker bara bilda mig en uppfattning om vad som händer. Bara ATF eller bara CHF är tydligen okej i samma system för packningar osv, lite olika egenskaper bara. Men om de blandas tillsammans förvandlas vätskorna till en väldigt farlig kombination som fräter sönder det mesta? Lång tråd så jag kanske missat svaret trors att jag läst.
Snurrar vidare i den här tråden i stället för att göra ny.

Tänkte tömma servosys och byta oljan (nytt känns fräscht), klurade dock lite på den där varianten TOPERS nämner när det gäller tömningen. På faceliftade V70´s sitter det ingen liten returslang utan 2st lite grövre på behållaren. En till pumpen och en som jag antar är returen (?).
Är principen den samma att skicka upp framvagnen och ratta runt lite för att tömma systemet eller får man göra på annat sätt på nämnd bilmodell?

När det gäller oljetypen, duger det bra med biltemas CHF olja eller är det bättre att köpa olja från ex Castrol/Volvos egna original?
(tänker lite att olja som olja när det gäller servo oljan)
"Olja som olja" tänket är helt felaktigt.
Stora egenskapsskillnader oljor emellan.
Det ska vara RÄTT olja.
Tillverkare och inköpställe kvittar dock.

Ett jättenenkelt och tillräckligt sätt att byta styrservoolja, är att tömma behållaren och fulla ny olja. En manuell oljesug är bra.
Sedan köra en sväng, (tex jobbet tur och retur) och sedan upprepa.
Gör det tre-fyra gånger så är oljan grön och fin, och helt ok sedan.

Tänk på att standardmetoden att kolla nivåer med nivåsticka-i-locket är att föra ner locket mot gängan och dra upp.
Inte skruva ner.
Lite taffligt utryckt av mig kanske, givetvis att klassningen/typen är den samma. Menade lite mer att om det står Volvo/Castrol/biltema på flaskan som tillverkare inte spelar någon större roll - "olja som olja".
Behållaren rymmer ju inte så mycket och skölja ur systemet så kommer ta ett tag. Därför jag funderade på metoden som beskrivits här i tråden då den bör tömma systemet ganska ordentligt och således skölja ur rätt väl så man får typ helt ny och fräsch olja i.
Va mer att det inte sitter någon smalare slang på dessa och undrade om den ena av dom båda är en liknande returslang som går att tömma på samma sätt?
(antar att slangen till pumpen är utgående och andra är returen?)
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]