Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbeturbo33
Okej tack, men det stämmer att man måste ha båda dessa enheter nya eller??

Fins det några andra problem/bekymmer när man byter ut olika enheter i bilen???

///Tobbe
av Psyko
tobbeturbo33 skrev:Okej tack, men det stämmer att man måste ha båda dessa enheter nya eller??

Fins det några andra problem/bekymmer när man byter ut olika enheter i bilen???

///Tobbe
Du kan inte använda begagnad CEM eller UEM.

Varje nod som laddas måste laddas med mjukvaran omladdnning
Spakar behöver inte mjukvaruladdas, ECC och kombi måste laddas.
Kombi är dessutom viktigt att det kommer från samma strukturvecka
som det du har i bilen annars kommer det inte fungera
av rhw
Jag svängde in på både Bilia och Cms group idag här i götet och båda firmor avrådde mej från att uppdatera bilen?? När jag ifråga satte detta fich jag svaret att man alldrig alldrig ska uppgradara programmvaran på något som fungerar SOM DET SKA och att några nya funktioner är väldigt sällan man får?? Konstigt svar jag fick tycker jag så nu är jag ennu mer kluven om man ska lämna in bilen eller ej. Ni som gjort detta varför gjorde ni det?? Jag har endast programmerat bort neutralkontrollen i geartronic lådan förut men det var ju för att jag ville ha bort eländet som jag uppdatera den då!
av Psyko
Troligen har dom haft dåliga erfarenheter av uppgraderingar på äldre bilar. Kanske har dom haft otur att kunderna fått problem efter uppgradering eller att något helt enkelt slutat fungera.

Eentligen finns det väl ingen anledning att uppgradera om man inte har några problem men personligen brukar jag vilja ha det sista i bilen bara för att :lol:
Användarvisningsbild
av Erico
Hej! Undrar varför man programmerar bort neutralkontrollen i geartronic lådan och vad det innebär? Har en v70 2,5t -05 med just geartronic, borde jag uppdatera den?
av rhw
När jag stog vid tex ett rödljus och släppte bromsen blev det ett ryck när bilen började dra alltså som om växellådan var urkopplad medans jag höll på bromsen sedan när jag släppte den så hoppar växeln i.

Tyckte detta var irriterande så jag åkte till Cms group och dom bara laddade i en ny program uppdatering så försvann " eländet" och på köpet så växlar bilen MYCKET goare dessutom tydligen något med programmet förutom att det tar bort neutralkontrollen. :-)-)
av tobbeturbo33
Psyko skrev:
Du kan inte använda begagnad CEM eller UEM.

Varje nod som laddas måste laddas med mjukvaran omladdnning
Spakar behöver inte mjukvaruladdas, ECC och kombi måste laddas.
Kombi är dessutom viktigt att det kommer från samma strukturvecka
som det du har i bilen annars kommer det inte fungera

Ang, ecc och kombiinstrument, De behöver laddas med ny mjukvara då?, där fungerar det inte med en uppgradering ?? eller ligger inte mjukvarorna i själva enheterna??
(De är tagna från en annan bil)
Hur fungerar det med miltal?? Blir det det miltalet som kombiinstrumenet har eller ligger det sparat på annat ställe?? Går det att se hur långt bilen eg. har gått i styrenheten i motorummet??
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]