Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
sicnarf skrev:Dubbelt upp mot mina 140
Kul iaf. 140 funkar det ger bra skjuts det också.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Beställt lager och en liten slägghamare på 1.5 kg så nästa helg blir det byte av hjullager också.

Användarvisningsbild
av Erik Å
Om man bara backar ut de fyra skruvarna typ 1-2 varv så kan man knacka på dem med hammare och förhoppningsvis slå loss lagret ur spindeln..
Finns liksom inget annat att få bra grepp i :P Nya skruvar brukar följa med det nya lagret.
Du vet väl att du behöver en invändig-torx hylsa till skruvarna? Minns inte dimensionen men jag kan kolla..
Nu förutsätter jag att det är samma lager som till sista V70 mk 1, behöver inte vara sant :-D
av SnurreSprätt
Har du provat spruta lite 5-56 eller liknande på gummiplattorna som fjädrarna ligger an mot uppe och nere på fjäderbenet?
Lika så försöka komma åt att duscha lite på fjäderbenslagret.
Eller ja varför inte egentligen, spruta lite på bussningarna i framvagnen generellt och se om det gör någon skillnad.
Torra lite halvtråkiga bussningar kan gnälla/knarra lite.

Vet inte hur hela historien ter sig med vad och vad inte som är bytt, lika så när. När det gäller bussningar och liknande.
Iom att volvo kör 5or och i ditt fall 6a så blir det en del vikt på framvagnen som gärna tröttar ut vissa bussningar osv snabbare än bilar med mindre/lättare vikt över framvagnen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Har torx både invändig och utvändig. På min andra s80 va det vanliga bult. Hoppas att det är detta som är boven nu för annars blir jag orolig för då börjar jag komma lite för nära växellådan.

Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
SnurreSprätt skrev:Har du provat spruta lite 5-56 eller liknande på gummiplattorna som fjädrarna ligger an mot uppe och nere på fjäderbenet?
Lika så försöka komma åt att duscha lite på fjäderbenslagret.
Eller ja varför inte egentligen, spruta lite på bussningarna i framvagnen generellt och se om det gör någon skillnad.
Torra lite halvtråkiga bussningar kan gnälla/knarra lite.

Vet inte hur hela historien ter sig med vad och vad inte som är bytt, lika så när. När det gäller bussningar och liknande.
Iom att volvo kör 5or och i ditt fall 6a så blir det en del vikt på framvagnen som gärna tröttar ut vissa bussningar osv snabbare än bilar med mindre/lättare vikt över framvagnen.
Jo knirr och knarr har jag men det ljud jag hör är ett zurrr som följer hastighet inte högersväng, i vänstersväng och som man kan förnimma rakt fram.

Användarvisningsbild
av Erik Å
Innerknutarna ska väl klara 100k om damaskerna är hela, typen med kulor iallafall.
Stödlagret på höger axel behöver lite fett emellanåt, går att trycka i med tummen från under/insidan..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Visst har du kollat att det inte är skador på däckmönstret eller tecken på snedslitning. Stenar som fastnat i mönstret kan ge märkliga ljudeffekter.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Erik Å skrev:Visst har du kollat att det inte är skador på däckmönstret eller tecken på snedslitning. Stenar som fastnat i mönstret kan ge märkliga ljudeffekter.
Däckmönster är ok. Sten vetetusan, ska kolla det också. Stödlagret ska jag också kolla nu när jag blev påmind.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Erik Å skrev:Innerknutarna ska väl klara 100k om damaskerna är hela, typen med kulor iallafall.
Stödlagret på höger axel behöver lite fett emellanåt, går att trycka i med tummen från under/insidan..
Sitter ett dammskydd utåt iaf. Är där och grejar nu. Hur menar du? Insidan av lagret?

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]