Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoR+s60
CarMan skrev:vist är konkurens ofta bra. men jag tror inte biltillverkaren vill ta påsig någon som helst garanti om någon annan manipulerat med deras system. Dom komer att skylla i frånsig & kunden kommer i kläm.
man tappar också funktionen att ha koll på vilken mjukvara som finns i bilen & när vad laddades.
uppgraderar du min s60 så fixar jag din dator :wink:
av ljungström
CarMan skrev:
ljungström skrev:Från Teknikens Värld nr 24 år 2006:
Arbetskostnad byte av främre bromsklossar:

Audi A4 2,0 TDI 613 kr
BMW 325d 919 kr
Lexus IS 220d 645 kr
Volvo V50 D5 1120 kr

Servicekostnad upp till 9000 mil:

Audi A4 10381 kr
Lexus IS 6880 kr
Volvo V50 10996 kr

Intervallen är 3000 mil på alla tre

(BMW har servicen första tre åren/8000 mil medräknat i nypriset)
hur kan du ge så exakta priser utan att berätta vilka verkstäder det gäller?
jag vet att vi har i en undersökning varit upp till 1200:- billigar på servicar jämfört med en annan aktoriserad volvo verksta i gran destriktet.
Jag skulle tro att Teknikens Värld antingen ringer närmaste märkesverkstad för att få priserna eller får dem av generalagentens pressavdelning.
av Steff 99
Nu är det inte generalagenten som sätter priset, möjligtvis ett rekomenderat pris.
Varje verkstad och försäljningställe är oftast helt fristående från Volvo eller Volvo Svenska AB eller vad nu generalagenten i Sverige heter.
Alla verkstäder kan fritt sätta priser.
Tittar man i Göteborg och närliggande orter med Volvoverkstäder finns det ingen som har samma pris på exv. en 3000 mil sevice. det kan skilja upp till 20-30 %

När man köper bil och väljer bilmärke så bör man ta med i beräkning att service eller andra åtgärder som skall fixas på verkstaden med en tekniker kostar pengar,(tekniker skall ha lön, inte finns det någon som vill arbeta gratis :shock: ) ju mer elektronik och datorkraft och options vi har i våra bilar...kostnad..dyrare.
Som företagare så tar man ut sin kostnad..det är inte bara Volvo utan verkstaden som skall överleva.
Alla ni som nu skriker att det är dyrt skulle skrika ännu mer om det inte fanns någon verkstad att åka till och få uppdateringen utförd eller något annat fixat.

Valet finns att välja någon billigare bil alt. sälja o åka buss... :evil:
av Marbas
CarMan skrev:
Marbas skrev:Men varför tar volvo betalt för mjukvara? Bara några jämförelser:

1. Har en SonyEricsson mobil - gratis att uppgradera mjukvaran
2. Digitalboxar - gratis att uppgradera mjukvaran
3. Windows - gratis att uppgradera mjukvaran (tog i att skriva detta men ändå)
4. ...

Jobbar själv inom mjukvarubranschen och vet mycket väl att mjukvara är inte billigt att ta fram. Men uppgraderingar och felrättningar SKA vara gratis. Förstår att man tar betalt för jobbet att ladda mjukvaran och om man lägger in nya funktioner, MEN vill man ha en total CAN uppgradering (eller vad det nu heter) där man går igenom alla mjukvarorna och slänger in de senaste versioner SKA inte kosta mer än arbetet för verkstäderna.
Jag fattar inte hur jag ska kunna skriva det tydligare.

din uppdatering av digitlboxen är gratis för att du gör den själv.
"T5R" var iriterad på att det kostar pengar & jag förklarar bara varför det kostar pengar, givetvis had det varit ännu bttre för märkesverkstäderna om dom fått betalt från volvo för att göra uppdatringar, men nu är det inte så.

jag fattar inte varför ni blir så arga, i ställer en fråga & bara för att svaret inte klappar er med hårs så är man dumm i huvet. fortsätter ni så så struntar man ju i o svara, å då står ni där med era fråggor utan svar! (det är ju inte jag som hitat på allt)

när ni jämför uppdateringer så har ju dom prylar ni jämför med den fördelen att dom redan är uppkopplade mot ett nätverk, vilket en bil inte är.

JAg tycker det är positivt att det i dag går att uppdatera för en billig pening, jämfört med att byta komponenter som man gjodre förr, till en betydligt högre summa pengar.

Tråkigt att du CarMan inte kan läsa. Om du blir så upprörd över inläggen på forumet att du inte kan sansa dig och läsa inläggen INNAN du svarar på dem så snälla hoppa då över ditt svar. Jag är medveten om att du sitter inne med en hel del kunskaper och erfarenheter när det gäller Volvo bilar, vilket jag uppskattar, men någon socialkompetens verkar du inte ha eftersom dina inlägg ofta (inte alltid) dumförklarar och förkastar andras åsikter. Så ett tips till dig är att vara lite lugnare och försöka se det inte bara från dina ögons håll, utan även oss andra på forumet, så blir det lite trevligare.

Om vi nu går tillbaka till ämnet så skrev jag inte det du påstår. Om du hade läst mitt inlägg hade du kanske sett att jag menade att en uppgradering av mjukvaran / felrättningar i koden ska vara gratis, MEN själva laddningen är helt ok att den kostar pengar. Det tar ju tid, kompetens och utrustning i anspråk så där är jag helt med! Även när man vill lägga till nya funktioner till sin bil (infällbara backspeglar, mm, mm) så är det helt ok att betala för dessa.

MEN!!! Priset för mjukvaran vid uppdatering till nyare versioner av befintlig mjukvara i bilen tycker jag ska vara noll kronor, jag har ju redan betalat för det när jag köpte bilen!
Användarvisningsbild
av dave
Underbar förklaring! gott o se!

Håller med till 100 proc!

Dave
av volvoR+s60
Bra sagt, med dessa ord så tycker jag vi avslutar denna konversation.
av matzen10
sprayblob skrev:Fick ett tips av en snubbe om denna firma....*inge reklamsyfte detta..jag lovar*

http://www.solnabilteknik.se/sidor/bilservice.html

Här kan man se de fasta priserna för servicar...små-medel-stora....priser mm
Dom är grymt mkt billigare än de reguljära STÖRRE penga-utsugarna...
Nu är ju detta då i 08-trakterna så detta är ju enbart aktuellt för dem i omnejd....
Det där är en riktigt bra sida med tydliga, fasta priser och bild på serviceprotokollet! Tack för den länken! kan absolut vara ett riktmärke när man ska serva sin bil!

M V H
---< Matz
av T5R
Inte vara arga nu, jag menade inte att starta en så aggresiv tråd, blev bara besviken på volvos verkstad som tar ut sånna höga priser av en knegar gubbe!
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Marbas skrev:
CarMan skrev:
Marbas skrev:Men varför tar volvo betalt för mjukvara? Bara några jämförelser:

1. Har en SonyEricsson mobil - gratis att uppgradera mjukvaran
2. Digitalboxar - gratis att uppgradera mjukvaran
3. Windows - gratis att uppgradera mjukvaran (tog i att skriva detta men ändå)
4. ...

Jobbar själv inom mjukvarubranschen och vet mycket väl att mjukvara är inte billigt att ta fram. Men uppgraderingar och felrättningar SKA vara gratis. Förstår att man tar betalt för jobbet att ladda mjukvaran och om man lägger in nya funktioner, MEN vill man ha en total CAN uppgradering (eller vad det nu heter) där man går igenom alla mjukvarorna och slänger in de senaste versioner SKA inte kosta mer än arbetet för verkstäderna.
Jag fattar inte hur jag ska kunna skriva det tydligare.

din uppdatering av digitlboxen är gratis för att du gör den själv.
"T5R" var iriterad på att det kostar pengar & jag förklarar bara varför det kostar pengar, givetvis had det varit ännu bttre för märkesverkstäderna om dom fått betalt från volvo för att göra uppdatringar, men nu är det inte så.

jag fattar inte varför ni blir så arga, i ställer en fråga & bara för att svaret inte klappar er med hårs så är man dumm i huvet. fortsätter ni så så struntar man ju i o svara, å då står ni där med era fråggor utan svar! (det är ju inte jag som hitat på allt)

när ni jämför uppdateringer så har ju dom prylar ni jämför med den fördelen att dom redan är uppkopplade mot ett nätverk, vilket en bil inte är.

JAg tycker det är positivt att det i dag går att uppdatera för en billig pening, jämfört med att byta komponenter som man gjodre förr, till en betydligt högre summa pengar.

Tråkigt att du CarMan inte kan läsa. Om du blir så upprörd över inläggen på forumet att du inte kan sansa dig och läsa inläggen INNAN du svarar på dem så snälla hoppa då över ditt svar. Jag är medveten om att du sitter inne med en hel del kunskaper och erfarenheter när det gäller Volvo bilar, vilket jag uppskattar, men någon socialkompetens verkar du inte ha eftersom dina inlägg ofta (inte alltid) dumförklarar och förkastar andras åsikter. Så ett tips till dig är att vara lite lugnare och försöka se det inte bara från dina ögons håll, utan även oss andra på forumet, så blir det lite trevligare.

Om vi nu går tillbaka till ämnet så skrev jag inte det du påstår. Om du hade läst mitt inlägg hade du kanske sett att jag menade att en uppgradering av mjukvaran / felrättningar i koden ska vara gratis, MEN själva laddningen är helt ok att den kostar pengar. Det tar ju tid, kompetens och utrustning i anspråk så där är jag helt med! Även när man vill lägga till nya funktioner till sin bil (infällbara backspeglar, mm, mm) så är det helt ok att betala för dessa.

MEN!!! Priset för mjukvaran vid uppdatering till nyare versioner av befintlig mjukvara i bilen tycker jag ska vara noll kronor, jag har ju redan betalat för det när jag köpte bilen!

Jepp, stämmer gott (att mjukvaran i sig skall vara gratis). Det finns inte ett mjukvaruföretag i datorvärlden med självbevarelsedrift som tar betalt för uppdaterade drivrutiner, det ligger ju i deras intresse att utrustningen fungerar i harmoni & det borde gälla Volvo/Bilia oxå!
Användarvisningsbild
av CarMan
nu har jag inte kolla på priserna, men uppdateringar har tills aldeles nyligen kostat 2:- vilket en trogen kund alla gånger kan få gratsi utan extra kostnad isamband med annan reparation.

(mjukvara + arbeta är gratis i 3 år) om bilen har ett fabrikations fal så uptäckr man det långt innan denna tid...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]