Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Annars är det svårt att veta, det är inte självklart att motorn någonsin blir så mycket mer än +66 om den får gå på tomgång vintertid..
Har du kvar den gamla termostaten så kan du väl testa den ;-)
av Twin111
Erik Å skrev: ons 13 jan 2021, 21:29 Annars är det svårt att veta, det är inte självklart att motorn någonsin blir så mycket mer än +66 om den får gå på tomgång vintertid..
Har du kvar den gamla termostaten så kan du väl testa den ;-)
66 grader va det efter en provtur på 40 min. Märkligt att det inte blir varmare. Ja jag får ringa till verkstaden imorgon
av klacken
Efter 40 min ska det nog vara full värme,90+ så något fel med termostaten verkar det nog vara
av MickeM
Undrar hur dom mäter fram just 60'?
Med IRtermometer direkt på motorn är ju rätt ok metod.
Att lita på livedata är lite sådär, då man kan bli lurad av dålig givare.

Endast 60' borde heller inte visa normal temp i instrumentet ens. Och motortempproblemet skulle ha i så fall känts som en rimlig förstaåtgärd appropå dålig värme.
Men, nu visade den normal temp, TROTS 60'.

Frågan är vad livedata säger, kontra uppmätt med IR?
Kör systemet full värme innan den nått viss temp månntro? (För att snabba på motoruppvärmningen tex)
Kanske inte. Jag bara spekulerar, men det är lite intressant med temperaturen 60'.

För även 60' borde ge en medioker värme i alla fall.
av SAM
Hej!
Läs mitt inlägg 1224677.
Jag ber om ursäkt för att jag inte har datamognad för att kunna länka.
Lycka till!
Sam
av Twin111
MickeM skrev: tor 14 jan 2021, 08:26 Undrar hur dom mäter fram just 60'?
Med IRtermometer direkt på motorn är ju rätt ok metod.
Att lita på livedata är lite sådär, då man kan bli lurad av dålig givare.

Endast 60' borde heller inte visa normal temp i instrumentet ens. Och motortempproblemet skulle ha i så fall känts som en rimlig förstaåtgärd appropå dålig värme.
Men, nu visade den normal temp, TROTS 60'.

Frågan är vad livedata säger, kontra uppmätt med IR?
Kör systemet full värme innan den nått viss temp månntro? (För att snabba på motoruppvärmningen tex)
Kanske inte. Jag bara spekulerar, men det är lite intressant med temperaturen 60'.

För även 60' borde ge en medioker värme i alla fall.
Temp i instrumentbrädan visar rakt upp. Tycker som dig att den borde visa mindre när det bara är 66 grader i systemet.
av Twin111
SAM skrev: tor 14 jan 2021, 10:30 Hej!
Läs mitt inlägg 1224677.
Jag ber om ursäkt för att jag inte har datamognad för att kunna länka.
Lycka till!
Sam
Testa och sökte på nummret men fick bara fram denna post
av SAM
Hej igen!
Kopierade min text. Hoppas att du har någon hjälp av detta. Lätt att kolla och ingen våldsamt dyr reservdel.
Lycka till!
Läs ut felkoder. Vilka felkoder har du? CCM-DD00, DD01, DD02 är eller kan vara styrenheten för stolsvärmen som kortsluter LIN bus. Styrenheten kollar du enkelt genom att koppla bort de tre kontaktstyckena från styrenheten. Du kommer enklast åt genom att höja stolen till maxläget och därefter lossa bakifrån passagerarplatsen. Kontrollera därefter klimatanläggningen. Om felet ligger i styrenheten fungerar klimatenheten och felkoden försvinner.
Volvo har haft en hel del problem med styrenheten och den är ersatt flera gånger.
Styrenheten sitter under förarstolen. Är fastsatt med ett clips. Den har artnr: 31268907 och kostar 548:- hos Volvo.
Du behöver förmodligen inte tala om för bilen att du bytt enheten.
av Twin111
SAM skrev: tor 14 jan 2021, 13:43 Hej igen!
Kopierade min text. Hoppas att du har någon hjälp av detta. Lätt att kolla och ingen våldsamt dyr reservdel.
Lycka till!
Läs ut felkoder. Vilka felkoder har du? CCM-DD00, DD01, DD02 är eller kan vara styrenheten för stolsvärmen som kortsluter LIN bus. Styrenheten kollar du enkelt genom att koppla bort de tre kontaktstyckena från styrenheten. Du kommer enklast åt genom att höja stolen till maxläget och därefter lossa bakifrån passagerarplatsen. Kontrollera därefter klimatanläggningen. Om felet ligger i styrenheten fungerar klimatenheten och felkoden försvinner.
Volvo har haft en hel del problem med styrenheten och den är ersatt flera gånger.
Styrenheten sitter under förarstolen. Är fastsatt med ett clips. Den har artnr: 31268907 och kostar 548:- hos Volvo.
Du behöver förmodligen inte tala om för bilen att du bytt enheten.
Hej. Har inga fel koder. Verkstaden har kommit fram till att värmeväxlaren måste bytas. Frågan är om man måste köpa den dyra från Mhale "eller vad dom heter" eller duger en kopia från Nissens lika bra ?
av sicnarf
Men termostaten då som visade 66 grader? Jag litar inte på dem på verkstaden! Nu helt plötsligt säger de att värmeväxlaren är kass.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid