Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elman
Ja det stämmer men när vi bytt sensorerna till alla givare 4 styck och bytt båda ABS ringarna fram så visade sig detta fel.VIsade inga fel när jag var hos volvo med bilen inte ens några koder på tv-skärmen.Funderar på om det är abs dosan som falerar.Man kan ju inte heller koppla fel på sensorerna bak.En är ju grå och den andra grön i kontakterna som sitter under baksätet.Har även provkört ABS pumpen med 12 volt och den maler på fint.Man kan inte lita på volvos utrustning heller.Har nog varit det senaste året och tagit ett tiotal prov.Tar bara en sak en gång kom det upp bromsskivor heta håller 127 grader.När jag provade med ir-mätare visade mätaren 26 grader.Det brukar komma upp röda fyrkanter där det finns fel på abs systemet.Mem inget på senaste avläsningen på skärmen.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ni får logga/kolla hjulhastighet på varje hjul, från stillestånd och uppåt till lampan tänds,
så det går att se vad bilen/BCM varnar om.
(hjulhastighet mäts med VIDA eller annan utrustning som klarar av jobbet)

Vid stillestånd vill troligen ABS/BCM-felet ligga som passiv felkod, inte aktiv.

Normala orsaker till felet är rost och skräp mellan sensor och fästet på hjulspindel.
Kolla också att sensorringarna är knackat helt på plats, och att inte gummiringen mellan drivaxel och hjullager har hamnat fel.
av elman
Vi snackade om att ett fel ej kommer ensamt.Blinkerspaken på vänster sida får man föra två gånger till höger för att den ska funka.Vänsterblink inget problem alls.Kan felet sitta i själva spaken eller är det rattvinkelgivaren som är sliten.
av elman
Jo det var tydligen spaken som falerade,men nu fungerar det igen.Kom och tänka på en annan sak med volvos bilar.Varför limmades drivaxlarna i hjullagret på v70/s80 och andra.Håller de fortfarande på med detta.Det blir ju inte lätt när man ska byta drivaxel eller hjullager senare.Många som byttt dessa delar har fått huvudbry.Det hjälper inte att knacka med bly klubba.de flesta sitter som berg.Men värmer man med gasol så skall de lossna vid 90 grader ungefär enl. expertisen.Är passformen så dålig mellan splinsen och hjullagret? Det finns ju en bult att dra åt till 35Nm.

Hej! Ett problem som jag egentligen fick för[…]

En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen