Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av efraiem1
Såhär såg bulten ut till min drivknut. Den satt som tidigare nämnt inte fast alls.
Lossade den med fingrarna. Med tanke på att den är det enda man uppger att man ska dra med ett visst moment så känner det som jag kan dra den lite som jag vill. Volvo har väl en ganska klok konstruktion där oavsett?
Bild
Frågan är väl om man kan använda den gamla på bilden till att dra in drivaxeln?
av MickeM
Känner man ingen lös kula i damasken är allt grönt. När man klämmer utanpå alltså.

Spindelleden brukar krypa upp relativt snällt med hjälp av skruvarna bara.

Det är att hålla ner länkarmen som är !!!!
Sätta dit en annan länkarm är också !!!!
Bussningarna lyfter med mer kraft än man tror.

Sätt inte dit spindelleden innan den är i länkarmen. Låt länkarmen hålla upp den, och dra skruvarna på ömse sidor så den går upp rakt.

Bytte vänstra sidans länkarm idag för andra gången. Dock inte spindelleden denna gång. Den var ok.

Centrumskruven är en sträckskruv och skall dras med moment + vinkel.
Den skruven håller ihop dom koniska hjullagerhalvorna.
Hjullager är alltid två koniska lager. Moderna hjullager sitter dock ihop i ytterbanan.
Vore korrekt moment onödigt, skulle det inte sitta en sträckskruv.
Användarvisningsbild
av GLIZ
efraiem1 skrev:Här är en video som går igenom momentet med att byta länkarm.
Tycker det ser tämligen enkelt ut. Det är fan att man inte har tillgång till lyft.

Någon som kan unna sig 6 minuter och kika om de är eniga i utförandet.
Jag ska ju byta spindelled i tillägg men den är väl "bara" att skruva av och knacka loss då?

Bästa är att de säger att det tar ca 1h. Jag räknar med att jag kommer hålla på i 2 dagar...
Jag såg ett lite annat sätt att montera spindelleden på i en annan video på Youtube. Det va mycket smidigare tyckte jag. Man sätter i bulten i länkarmen före man skruvar fast den. Det va mycket lättere. Hade gjort som dom visar på denna video på vänster sida och det va väldigt tight så kollade några olika sätt att göra det på och det jag valde blev det jag beskrev här. Tror det va en xc90 dom visade den metoden på. Va försiktig med damasken. Hade sönder en spindelled med den första metoden gjord på vänster sida på höger sida. Därav letandet efter en anna metod.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

MickeM skrev: Den skruven håller ihop dom koniska hjullagerhalvorna.
Hjullager är alltid två koniska lager. Moderna hjullager sitter dock ihop i ytterbanan.
Är du säker på att detta är dess funktion (hålla ihop de inre lagerbanorna?
Här tror man inte det:
viewtopic.php?f=19&t=77471
av MickeM
ThomasNygards skrev: sön 06 okt 2019, 07:26
MickeM skrev: Den skruven håller ihop dom koniska hjullagerhalvorna.
Är du säker på att detta är dess funktion (hålla ihop de inre lagerbanorna?
Här tror man inte det:
viewtopic.php?f=19&t=77471
En person i länkade tråden får just lagerhaveri av att dom separerar
Andra säger "nej, det kan inte hända".
Hallå eller? Det hände ju.

Kompakthjullager ÄR två lätt koniska innerhalvor som behöver stöd av något slag.
Men kommer lagret, utan skruv, att haverera så illa att hjulet rullar iväg längs vägen?
Knappast. Då ska bromsskiva och allt möjligt haverera också.
Men glapp i hjullagret blir det om ipressade medbringaren börjar glida utåt.
Kanske inte händer omedelbart efter några meter, men..

Om man tänker efter:
Volvo skulle inte sätta en sträckskruv om inte det pressande momentet var av betydelse.
av efraiem1
Tjoho!
Nu är allt på plats!
Tack för all hjälp av alla.
För er som läser tråden innan ni har gjort arbetet så kommer några bilder senare.
Jag följde den norska guiden och det gick fint tillslut. Gjorde allt på pallbockar och det var ett helvete att få på plats spindelleden.
När det gäller att böja ned länkarmen så behövde jag hjälp. Jag är tveksam till att även om du har lyft att man ska klara av att böja ned länkarmen, guidea drivaxeln och styrafjäderbenet rätt med två händer är för mig övermäktigt. Så jag fick hjälp med att att trycka ned länkarmen så jag kunde styra resten på plats. Då gick det Iaf smidigt.
Nu sitter allt på plats och bilen står på hjulen igen. Har inte vågat starta ännu dock :oops:
av robine
Grattis :)
Jag har bara kommit typ 60%... satan vad vissa skruvar satt hårt
o precis om efraiem1 är inne på så behöver jag också hjälp med att trycka ner länkarm innan jag kommer vidare, jäkla pill o försöka trycka / sikta samtidigt :)

en sak jag märkte var att packbox/oringen som sitter mot navet var i dåligt skick på ena sidan (i hålet hade en liten plast-flärp lossnat). Någon som vet vad packboxen heter? Antar att det är beställningsvara så skulle vilja ringa Bilia så dom kan ta hem den
av robine
Nu är länkarm och spindelled på plats, långt spett o att vara två underlättade väldigt mycket.
packningen heter tätningsring med artnr 30647015 (39kr) ifall någon behöver i framtiden :)
att fixera spindelleden i länkarmen före underlättade en del då trycket blir så pass stort att den hyfsat snäll åker upp.

imorgon blir det krängningshämmare byte och sen provkörning
av efraiem1
robine skrev: mån 07 okt 2019, 19:57 Nu är länkarm och spindelled på plats, långt spett o att vara två underlättade väldigt mycket.
packningen heter tätningsring med artnr 30647015 (39kr) ifall någon behöver i framtiden :)
att fixera spindelleden i länkarmen före underlättade en del då trycket blir så pass stort att den hyfsat snäll åker upp.

imorgon blir det krängningshämmare byte och sen provkörning
Tätningsringen, är det mellan fjäderbenet och drivaxeln? För jag är tämligen säker på att min sprack...

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]

Startproblem V70

Hej! Jag har en Volvo v70 -10 D5 som har gåt[…]

Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]