Hej,
Jag har främst skrivit om turbo motorerna då jag uteslutande ägt turbo bilar.
Sug motorer har lägre krav ställda men mår absolut bäst på samma olja som en turbo motor.
Det är så här med tester på t.ex R-tec till nyare Volvo att volvo specar livslängd på motorn till Castrol samt att oljan ska ge minimalt med friktion. Castrol tar då fram en olja som klarar Volvos krav och inget mer.
I och med A1, A5 så ger man avkall på oljans bärighet i och med lågfriktionsolja. Med detta så blir livslängden på motorn förkortad om man jämför mot A3 oljor. Kör man dessutom med husvagn en varm sommardag så ökar slitaget mer.
Än en gång så är det additiven som står för rengöringen och inte hur tunn oljan är.
Det skiljer mellan oljetillverkarna hur dom sammansätter sin produkt. Just Castrol vet jag har järnkoll på detta med deras helsyntetiska oljor som SLX, RS, Edge. Man kan säga att RS 0W40 samt edge 0W40 är storebror till SLX longtech. Skillnaden är att SLX longtech klarar längre tid innan utbyte krävs.
Förklaringen är att 0W40 oljan har mer viskocitet tillsatser då den har ett bredare viskocitet spann. Dessa tillsatser bryts ned och oljan tunnas ut samt förlorar sina egenskaper kan man säga för att förenkla det hela.
Man kan även säga att ju mindre viskocitet spannet är desto bättre kommer oljan att klara sig om man jämför med samma basolja. Idealet på sommaren vore då en 5W30 istället för en 0W30.
Men det är generellt bra att ha en 0WXX olja då det mesta slitaget sker vid kallstart för en normal svensson.
Det är som nämnts många faktorer att ta hänsyn till när man väljer en olja.
Biltema eller OK/Q8 olja kommer inte leda till att motorn går sönder. Måhända att dom inte har samma fina sammansättning som Castrols bästa helsyntet har. Detta kan då leda till mer avlagringar i motorn som följd. Men det har jag inga bevis på själv utan jag litar på Carman.
Vet att Volvo envisades med att slå i OK/Q8 delsyntet vid servicar förr i tiden och denna olja bryts ned alldeles för fort om man jämför mot helsyntet oljor. Kan tänka mig att denna olja är orsaken till många igensatta vevhusventilationer.
Det finns hur mycket som helst att skriva om oljor men jag nöjer mig med detta nu.
Tack för alla fina kommentarer
