Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
JBL!

Det var ett intressant & välformulerat svar. Tackar! :)
av S60AWD2.5T
JBL!

Tack för ett moget o bra inlägg.
av Daddan
Jag tycker JBL ska ha titeln "olja i blodet" och inte bensin som det står...

Tack för ditt svar!
Användarvisningsbild
av camaro69
Skönt att det finns kompetens på forumet.

Allt för många "blarrar" utan att veta vad dom skriver och vad det får för effekter/konsekvenser. :roll:

Snyggt jobbat JBL.

:D
av erikeriksson
Hej, skulle vilja göra följande inlägg i debatten;

Om man går in på Castrols hemsida så finns följande rekomendationer som förstahandsval av motorolja för volvo s80 98-04 utan bensin utan turbo;

För verkstäder: SLX R tec (helsyntet) ACEA A1 klassad

För privatpersoner: Performane A1 (delsyntet) ACEA A5 klassad

Förvirrande tycker jag, i min insruktionsbok för s80 -00 står (och som nämts tidigare) att det ska vara en ACEA A2/A3 olja.

Tror själv föjande faktorer har minst lika stor betydelse för motorns livslängd och behov av service som oljan;

Bytesintervall av oljan, mil, tid
Bytesintervall och kvalitet på oljefiltret
Kortkörning - Långkörning
Körstil, tomgång, höghastighetskörning mm
Utetemp, motortemp, termostat, motorvärmare mm
mm mm mm

Finns det verkligen motorer som har havererat bara pga att de använt tex Biltemas eller OKs olja??????????????

Är volvomotorerna så extremt känsliga??????????????
av erikeriksson
Hej, såg att jag skrev följande fel, det blev ett "utan" för nycket i andra meningen.

Performance A1 är A1 klassad och SLX är A5 klassad.
av jbl
Hej,

Jag har främst skrivit om turbo motorerna då jag uteslutande ägt turbo bilar.

Sug motorer har lägre krav ställda men mår absolut bäst på samma olja som en turbo motor.

Det är så här med tester på t.ex R-tec till nyare Volvo att volvo specar livslängd på motorn till Castrol samt att oljan ska ge minimalt med friktion. Castrol tar då fram en olja som klarar Volvos krav och inget mer.

I och med A1, A5 så ger man avkall på oljans bärighet i och med lågfriktionsolja. Med detta så blir livslängden på motorn förkortad om man jämför mot A3 oljor. Kör man dessutom med husvagn en varm sommardag så ökar slitaget mer.

Än en gång så är det additiven som står för rengöringen och inte hur tunn oljan är.

Det skiljer mellan oljetillverkarna hur dom sammansätter sin produkt. Just Castrol vet jag har järnkoll på detta med deras helsyntetiska oljor som SLX, RS, Edge. Man kan säga att RS 0W40 samt edge 0W40 är storebror till SLX longtech. Skillnaden är att SLX longtech klarar längre tid innan utbyte krävs.

Förklaringen är att 0W40 oljan har mer viskocitet tillsatser då den har ett bredare viskocitet spann. Dessa tillsatser bryts ned och oljan tunnas ut samt förlorar sina egenskaper kan man säga för att förenkla det hela.

Man kan även säga att ju mindre viskocitet spannet är desto bättre kommer oljan att klara sig om man jämför med samma basolja. Idealet på sommaren vore då en 5W30 istället för en 0W30.

Men det är generellt bra att ha en 0WXX olja då det mesta slitaget sker vid kallstart för en normal svensson.

Det är som nämnts många faktorer att ta hänsyn till när man väljer en olja.

Biltema eller OK/Q8 olja kommer inte leda till att motorn går sönder. Måhända att dom inte har samma fina sammansättning som Castrols bästa helsyntet har. Detta kan då leda till mer avlagringar i motorn som följd. Men det har jag inga bevis på själv utan jag litar på Carman.

Vet att Volvo envisades med att slå i OK/Q8 delsyntet vid servicar förr i tiden och denna olja bryts ned alldeles för fort om man jämför mot helsyntet oljor. Kan tänka mig att denna olja är orsaken till många igensatta vevhusventilationer.

Det finns hur mycket som helst att skriva om oljor men jag nöjer mig med detta nu.

Tack för alla fina kommentarer :oops:
av Funatic
Vad tror ni om den här oljan då?

Castrol GTX Magnatec Bilolja
Helsyntetsik mototolja av högsta kvalitet, baserad på en speciell additiv kombination. GTX Magnatec skapar en skyddsfilm med en extremt hög vidhäftningsförmåga som ej rinner av när motorn stängs av. API SL/CF, ACEA A3, B3, B4.

629:-/4 liter
av smärgel
Magnatech skulle inte jag köpa då det inte är en äkta syntetolja. Mobil och Castrol har varit i domstol i USA om detta och domstolen ansåg att basoljan var tillräckligt modifierad för att få kallas för syntetisk, dvs den dömde till Castrols fördel. Det är alltså ingen PAO (poly alfa olefin) basolja utan en högraffinerad mineralolja. Jämfört med mineraloljor är den säkert väldigt bra men jag vill inte betala >150 kr/litern för den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad är det som gör att nya motorer sunkar ihop på direkten om man inte har den allra dyraste specialojan utvecklad för just den motorn?

Öppnade min 15 år gammal BMW V8a som rullat 30.000 mil och den var speglblank på insidan utan en tillstymmelse till avlagringar.

Har dessutom aldrig fyllt olja i den motorn.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Din svärfar väljer alltså hellre […]

När servades bilen sist? Det brukar de byta p[…]

Ja hade lös CEM men den såg bra ut men […]

Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]