Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjim
panth0n skrev: tor 15 dec 2022, 11:32 Då är det nog tyvärr så att värmarkroppen är skrot. Plocka isär den för att bekräfta det (den kmr vara full av glykol och diesel). :-(
För en nybörjare, grön på värmare. vilket är varmarkroppen.? Du har ingen pedagogisk bild?:)

För att minska tiden ute i kylan funderar jag på att ta isär den tidigare värmaren och felsöka. Vet att glödstift är ok sen vet jag inte vad jag ska kolla vidare på… några bra tips och bilder?

// jim
av panth0n
jimjim skrev:För en nybörjare, grön på värmare. vilket är varmarkroppen.? Du har ingen pedagogisk bild?:)
För att minska tiden ute i kylan funderar jag på att ta isär den tidigare värmaren och felsöka. Vet att glödstift är ok sen vet jag inte vad jag ska kolla vidare på… några bra tips och bilder?
// jim
Själva botten (det inringade) av värmaren där du sticker ner brännarenheten kan man väl kalla värmekropp.Bild

Låter klokt att ta isär värmaren och felsöka inomhus. Har du konstaterat att det ryker tjock vit rök ur avgasröret och att det läcker ut vatten så vågar jag påstå att det är en spricka internt.
Startar den inte längre så kan det nog stå en del vatten och diesel inuti den. Konstaterar du att bottendelen är trasig så skulle jag bytt bottendelen mot den gamla till att börja med och forsätta felsökningen.

Du har konstaterat att du har diesel
Du har konstaterat att den startade och gick en stund. Normalt att det ryker tunn dimma från avgasröret (och att det sedan avtar) i kylan.
Glödstift fungerar
Fläkten startar och går
Är flamvakten som sitter brevid fläkten ren från sot?
Är vattenpumpen luftad?

Slå en kik på denna video vettja, hans värmare var sprucken internt och han tjötar lite allmänt om värmaren
av jimjim
panth0n skrev: tor 15 dec 2022, 21:08
jimjim skrev:För en nybörjare, grön på värmare. vilket är varmarkroppen.? Du har ingen pedagogisk bild?:)
// jim
Själva botten (det inringade) av värmaren där du sticker ner brännarenheten kan man väl kalla värmekropp.Bild

Låter klokt att ta isär värmaren och felsöka inomhus. Har du konstaterat att det ryker tjock vit rök ur avgasröret och att det läcker ut vatten så vågar jag påstå att det är en spricka internt.
Startar den inte längre så kan det nog stå en del vatten och diesel inuti den. Konstaterar du att bottendelen är trasig så skulle jag bytt bottendelen mot den gamla till att börja med och forsätta felsökningen.

Du har konstaterat att du har diesel
Du har konstaterat att den startade och gick en stund. Normalt att det ryker tunn dimma från avgasröret (och att det sedan avtar) i kylan.
Glödstift fungerar
Fläkten startar och går
Är flamvakten som sitter brevid fläkten ren från sot?
Är vattenpumpen luftad?

Slå en kik på denna video vettja, hans värmare var sprucken internt och han tjötar lite allmänt om värmaren
Tack för ditt engagemang. Ska kolla filmen. Hur luftar jag vattenpumpen.?

Den värmare som jag liggandes demonterad i garaget startar ej . Den låser sig efter 3 försök, så ingen rök. Du hör att den drar igång men sen dör den. Glödstift är ok.
av panth0n
Lättaste sättet enligt mig är att ta av expansionskärlets lock och be någon blåsa så hårt den kan den kan samtidigt som du startar värmaren och försiktigt börjar lossa den övre vattenslangen till vattenpumpen så luften sipprar ut. Annars fungerar det att göra som han gör i videon ovan vilket är exakt samma procedur minus att någon trycksätter expansionskärlet, men då tar det ett par starter av värmaren innan den börjar suga vatten.
Med VIDA kan man förresten starta enbart vattenpumpen så slipper man avgaserna från värmarens startförsök.

Kika över kablaget på den gamla värmaren. Sitter jordkabel, termostat & flamvakt rätt? Sedan är det felkoder som gäller. När värmaren låst sig sätter den felkoder.
av Ardryd
Hade liknande fel på min bil.
Värmaren sitter innanför höger framskärm
Ett vanligt fel är cirkulationspumpen som sitter vid vindtorkarmotorn. Då startar brännaren men blir inte varmt i bilen och då kan inte brännaren kyla ner sig heller och stänger av pga den blir för varm.
Jag har vida ifall du bor I närheten av örebro trakten.
945-92 Försäkringskostnad?

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäkr[…]

Hjälp! Volvo 940

Finns det felkoder, lyser lampan?? Det låter[…]

Jag har installerat sprillans nytt batteri, nu har[…]

Volvoverkstaden laddade in uppdateringen på […]