Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Nästa gång jag byter kamremen ska jag försöka filma hur man gör detta.

Jag ställde markeringen på veven.
Sen ställde jag avgaskammen efter markeringen.

Sen är det luriga vvt hjulet.
Många ställer bara markeringen rätt och kör så. Men bilen blir mycket segare (många verkstäder gör fel på denna också) som jag har gjort de senaste gångerna nu. (tre st v70\S60)

Vvt hjulet är som en fjäder. Så jag ställer Vvt hjulet lite fel. Sen (spänner jag) tillbaka hjulet till markeringen står rätt och då ska hjulet va fullt (spänd) bakåt.

Skulle den gå förbi markeringen så får du flytta fram hjulet ytligare lite framåt sen (spänna) bakåt igen.

Alla även jag verkar ha svårt att förklara detta. En film vore ju kanon. Så får väl byta någon rem snart 😀

Gula sträcker är markeringen så ställ ungefär så. Sen spänn bak vvt.
20180807_074645.jpg
20180807_074645.jpg (73.08 KiB) Visad 934 gånger
Användarvisningsbild
av 144
jiha1968 skrev: mån 06 aug 2018, 22:57 Du har ju nollat motorn, och kamdrevmärkeringarna är ok, så:
lås kamdreven på markering och häng på kamremmen,
eller vrid dreven till sina markeringar, medan du hänger på kamremmen.
Justera remmspänning, ta bort alla låsverktyg/tolkar, vrid vevaxeln två ronder medurs,kolla remmspänning och markeringar.

Edit: när du vrider avgasdrevet medurs till ändläget så stannar det på markeringen?
(ja det fjädrar bakåt på motorer med dubbel VVT)
Ja, vrider jag avgasdrevet till stoppläget medurs hamnar det på markeringen, sen fjädrar det tillbaka.
Jonas_latt skrev: tis 07 aug 2018, 07:52 Nästa gång jag byter kamremen ska jag försöka filma hur man gör detta.

Jag ställde markeringen på veven.
Sen ställde jag avgaskammen efter markeringen.

Sen är det luriga vvt hjulet.
Många ställer bara markeringen rätt och kör så. Men bilen blir mycket segare (många verkstäder gör fel på denna också) som jag har gjort de senaste gångerna nu. (tre st v70\S60)

Vvt hjulet är som en fjäder. Så jag ställer Vvt hjulet lite fel. Sen (spänner jag) tillbaka hjulet till markeringen står rätt och då ska hjulet va fullt (spänd) bakåt.

Skulle den gå förbi markeringen så får du flytta fram hjulet ytligare lite framåt sen (spänna) bakåt igen.

Alla även jag verkar ha svårt att förklara detta. En film vore ju kanon. Så får väl byta någon rem snart 😀

Gula sträcker är markeringen så ställ ungefär så. Sen spänn bak vvt. 20180807_074645.jpg
Här är ett klipp där de lägger på remmen och spänner drevet:

När jag sätter ihop detta igen kommer alltså remmen sitta exakt som den gjorde innan så vad är det som har blivit annorlunda?
Händer det nåt i själva dreven eller bara avgasdrevet när man nollar såhär?

Ska man fortfarande vrida motorn fram ett kvarts varv och sen tillbaka när det är klart?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Efter vad jag vet har det ingen betydelse att: "spänna tillbaka hjulet till markeringen står rätt och då ska hjulet va fullt (spänd) bakåt".
Motorn (ECM) justerar ju förhållande mellan kamdrev och kamaxel kontinuerlig vid hjälp av oljetryck och aktuell VVT-solenoid. Om detta förhållande inte är korrekt, sätts felkod efter några drag över 4000rpm på vägen. (om inte innan)

Så om motorn ändå reagerar positivt på att "spänna tillbaka kamdrevet, så vill jag tro att något annat är orsak till att man upplever motorns beteende som bättre.

PS: Jag kanske måste lära mig något nytt, men intill då så...
Användarvisningsbild
av jiha1968
144:
med "nollad motor" lås/vrid kamdreven till markering och häng på kamremmen, justera spännrulle, bort med låsverktyg/tolkar, två varv på veven, kontrollera drev/markering och remmspänning.
Användarvisningsbild
av 144
jiha1968 skrev: tis 07 aug 2018, 09:36 144:
med "nollad motor" lås/vrid kamdreven till markering och häng på kamremmen, justera spännrulle, bort med låsverktyg/tolkar, två varv på veven, kontrollera drev/markering och remmspänning.
Nu har jag gjort så, alla tre markeringarna stämmer. Då är det bara att skruva ihop?
Användarvisningsbild
av 144
jiha1968 skrev: tis 07 aug 2018, 11:22 Skruv ihop, kör motorn upp til normal temp, och njut av livet :-)
Ok vad bra, får se om jag hinner klart idag, har så många andra projekt här hemma. :-)
Användarvisningsbild
av 144
Sådärja, jag hann slänga ihop bilen och köra en sväng och nu gick den bra igen. :-)

Jag förstår fortfarande inte varför man ska behöva krångla så, kamdreven står ju precis som de gjorde innan och det sitter en sensor på varje kam så den borde ju kunna justera in sig själv tycker jag. Tänk vad mycket jobb jag hade sparat med ett sånt där verktyg som låser ihop kamdreven.

När jag provkörde nyss visade Torque-appen att turbon laddade 1,4bar, det kan väl inte stämma för då skulle det bli felkoder?

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
av jiha1968
Det va ju hur bra som helst!

Jag vill tro att du hade otur första gången, och vevaxeln flyttade lite på sig vid stramming av remmen på insugsdrevet, och det är heller inte så lätt att se om avgasdrevet verkligen står på märket, hjälper lite att ta et strips/buntband som "timvisare".

Med någon av dreven en tand fel, så har inte motorn normalt "nolläge", kamaxlarnas inställningsområde bliver fel, och motorstyrningen kan då inte hämta in detta 100%, och sätter en felkod på timing av kamaxlar...

"1,4bar" = 1bar (normalt atmosfärisk tryck) + 0,4bar "laddning" vill jag tro.
EDIT: ser i tråden att du har mått laddtrycket tidigare, och om det verkligen laddar med 1,4bar nu, så får du kolla om nån vakuumslang har kommit i kläm eller hoppat av...

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]