Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
När kabeln är urkopplad ur cem och generatorn så sätter jag multimetens ena ände på kabeln och andra på en jordpunkt så blinkar bara mätaren till står en 1 först. Kvittar vilket läge under ohm (2000k,, 200k 20k 2000 200) så antar mätaren maxar? Samma resultat mellan strömmen och kabeln
av andersuw
Ja det är rätt uppfattat. Förutsatt att dina beskrivningar av de test med tillhörande resultat som du gjort stämmer sitter felet varken i generator/laddningsregulator eller kablage. Huvudmisstankarna faller då mot CEM, särskilt med tanke på vad Johnny tidigare påpekat rörande fukt i CEM med åtföljande risk för problem. Att DIM skulle ha med saken att göra har jag däremot svårt att tro. DIM visar i detta fall bara de varningsmeddelanden och varningslampor som den får order av CEM att visa.
av Jonas_latt
Nu har växellådan börjar låta också. Så det blir att hitta en låda och samtidigt skicka iväg cem och hålla tummarna att det "bara" beror på cem. Tackar verklige för all hjälp.
av andersuw
Trist med lådan ovanpå allt annat. Automat eller manuell? Håller tummarna för att generatorproblemet i vart fall löser sig via CEM-byte.
av Jonas_latt
Manuel låda. Har börjat höra ett skrapande ljud (absolut inte högt men det hörs om man tex kör eller motor bromsar.) så lika bra att byta. Vi har svårt att klara oss om bilen blir stående. Så det är lika bra att planera in ett byte snart. Byte för ett tagsedan på v70. Så man får väl bara göra om processen igen :)

Plus att jag har ett bil projekt i garaget som snart ska in på lackering.
av MickeM
Är det växellådan som låter verkligen? Inget hjullager eller broms som låter?
Rasade M56'or är verkligen inte vanligt, men omöjligt är det inte.

Dessutom är dom inte 100% tysta. Det är ingen växellåda.
Dom överöstas av andra ljud.
Kör man på tyst väg, och konsentrerar sig och har inbet onödigt ljudalstrande, (fläkt, radio, tex) och/eller har tex fönstret öppet kan man höra arbetsljud.
Främst på lågvarv med belastning.
Men hörs väl det under "vanlig körning" måste det ses över.

Du har inte rivit i elsystemet och inte fått tillbaka nån torpedväggs-genomföring rätt, så du nu har hål ut till motorrummet?
Då hörs ju växellådan, mm, onormalt mycket......
av Jonas_latt
MickeM skrev:Är det växellådan som låter verkligen? Inget hjullager eller broms som låter?
Rasade M56'or är verkligen inte vanligt, men omöjligt är det inte.

Dessutom är dom inte 100% tysta. Det är ingen växellåda.
Dom överöstas av andra ljud.
Kör man på tyst väg, och konsentrerar sig och har inbet onödigt ljudalstrande, (fläkt, radio, tex) och/eller har tex fönstret öppet kan man höra arbetsljud.
Främst på lågvarv med belastning.
Men hörs väl det under "vanlig körning" måste det ses över.

Du har inte rivit i elsystemet och inte fått tillbaka nån torpedväggs-genomföring rätt, så du nu har hål ut till motorrummet?
Då hörs ju växellådan, mm, onormalt mycket......
Jag är absolut inte säker än.
Men jag hissa upp bilen och snurra däcken och kände igen om allt. Ju mer jag åker ju mer hör jag ljudet. Detta ljud har inte funnits innan. När jag åker jämn gas så hör jag ljudet. Lägger jag ur växeln försvinner det. Så det känns verkligen som vlådan.

Hörs inte lika tydligt på 5ans växel. Säg att jag kör 80km och lägger ur växeln. Sen drar jag växelspaken mot någon växel utan att koppla. Och absoluta inte med våld men lägger växelspaken emot någon växel då hörs samma ljud. Lite lätt skrapande ljud.

.

Mätt tjockleken på bromsskivorna fram, […]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]