Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En grej som jag fick upp i huvudet nu, hade typ samma på min att de blev som ryckningar men jag har också hört klapprande ljud från samma sida. Men nu när ja bytte till sommardäcken så kom centrumbulten utflygandes då navkapslarna drogs bort. Vi drog åt den och efter de så uppstod inga fler såna ryckningar :) Kan ha vart en slump med men detta hjälpte mig! :) Eftersom att allt annat var grönt :)
Jag har inte hunnit led bytet för mitt i allt har jag gått och blivit tvåbarnspappa :D haha. Jag trodde jag skulle hinna med allt innan men icke!

Jag är dock själv hemma med den större grabben så jag hann kolla på lite annat idag. Jag hade klonk i framvagnen vid gupp och plockade ner våda fjäderbenen. Den ena visade sig läcka olja och båda hade glappande fjäderbenslager. Så, huruvida detta är kopplat till mitt problem med tanke på att det bara kommer vid fullt rattutslag vet jag inte än. Men jag ska köpa nya saker imorgon. Tyvärr blir det biltema-saker med anledning av omständigheterna. Måste bli färdigt snabbt!! Förhoppningsvis håller det hyfsat ändå. Nuvarande dämpare har med största sannolikhet suttit där sedan bilen var ny (9 år och 15000 mil sedan) så de har väll ansetts ha gjort sitt. Borde man byta fjädern också? Den ser inte ut att vara defekt på något sätt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sådärja nu har jag dissekerat båda fjäderbenen fram. Båda sidorna fick nya lager och stötdämpare. Ena sidan fick nytt säte då det hade spruckit i vulkningen. Andra sidan va det inga fel på. Allting köpt på biltema så jag återkommer med hållbarheten!

Jag bjuder på ytterligare en film från ena stötdämparen.
https://vimeo.com/162250898

Nytt vs gammalt lager:
Bild

Har kört lite med bilen nu. Inte för mycket innan hjulinställningen på fredag så jag inte sliter däcken snett dock :)

Bilen går påtagligt mjukare över diverse ojämnheter. Bilen sväljer hålen istället för att kännas stötig som den gjorde innan. Och inget mer klonkande :) vibrationerna kvarstår dock. Men har inte hunnit med motorfästet än... Snart är det förhoppningsvis färdigreparerat för ett tag :D

Förresten. En sak jag reagerade på va att min Volvo-mekaniker sa att han har varit med om att en kund bytte till Biltemas stötdämpare vilket ledde till att det va omöjligt att göra en hjulinställning på bilen efter detta. Hur kan det komma sig?

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]