Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alexas, samma typ av kemisk struktur på oljan, men inte samma tillsatser i dom.

Alla volvos motorer(personvagnar) kan använda A1/B1 som är lägsta typen av klass och prestanda på oljan, men A3/B4 överträffar den klassningen och kan användas i alla motorer där som ska ha A1/B1.
Kort o gott, Alla volvos motorer kan använda A5/B5, vilket även inkluderar A1/B1 i sin spec.
A3/B4 är för ännu hårdare prestanda, en bättre olja som ändå bryts ner fortare - det är därför det inte är 3000-mils intervall på den.
Castrol har en A3/B4 som är 0W-30, vilket passar ypperligt för motorn som är gjord för 0W-30.
av Niclas66
Som vanligt gäller "vilken olja till min motor? " att läsa instruktionsboken vilken olja som motorn skall ha !!
Viskositet och klassning är a & o för motorn.
A1/B1 resp A5/B5 oljor är avsedda för motorer som anpassats för dessa "tunnare" oljeklasser !!
Dessa oljor är tunna för att bidra till lägre bränsleförbrukning och då MÅSTE motorn vara anpassad för att köras på den typen av oljor (A1/B1 resp A5/B5).
Alla volvo motorer är då inte avsedda för dessa klassade oljor !!
Har man inte instruktionsbok kan man använda sej av sk olje guider som jag länkat till i början av denna tråd.
Att laborera själv är ingen bra lösning !!!
av Alexas
Niclas jag vet vad som står i Volvos böcker. Vad jag vill diskutera är vad som inte står där! För det är inte så simpelt som att det bara är det som Volvo har skrivit som är det bästa. Volvo har medvetet valt att kompromissa med motorskyddet när de valt en så tunn olja som A5/B5 är. Så, gör man en noggrann research kommer man fram till att det finns oljor som är bättre ur synvinkeln motorskydd men sämre ur synvinkeln bränsleförbrukning. Volvo kommer aldrig någonsin godkänna en olja i deras motor om motorns bränsleförbrukning är uppmätt med en speciell bränslebesparande olja. Oavsett om oljan ger fullgott, eller till och med bättre skydd! Men jag köper vad milktrucker säger. Står det 0w-30 i boken så är det smartast att använda 0w-30. Vad som är problemet är att många stirrar sig blinda på viskositeten. Det är inte den som är det viktigaste.

Klassningen A5B5 är inte det bästa motorn kan få om man ser till att den ska skydda mest mot slitage utan det är A3/B4. Oavsett vad Volvo skrivit i sina böcker så är det A3/B4 som har bäst motorskydd.

Funderar därför på att köra 0w-30 A3B4 som milktrucker också tidigare skrivit är den absolut bästa oljan.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av andersuw
Alexas skrev:Står det 0w-30 i boken så är det smartast att använda 0w-30.
Så enkelt är det inte heller om du nu rör dig från en ACEA-klass till en annan. Motorn i min V70 T5 -02 går enligt Volvo utmärkt att köra på både 0W-30 och 0W-40 men bara om oljan är A3-klassad. A3-oljor med någon av dessa viskositetsklassningar är optimala för bilen eftersom de fungerar bra vid såväl extremt låga som extremt höga utomhustemperaturer. Men om det är en A1-olja som används, vilket enligt Volvo också är OK så länge körförhållandena inte är extrema, bör den enligt Volvos rekommendationer istället vara 5W-30 eller 5W-40 beroende på vilka förhållanden som råder ifråga om utomhustemperatur. Som detta exempel visar kan SAE-klassningen (viskositet) således vara sammanlänkad med ACEA-klassningen på ett inte helt okomplicerat sätt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Alexas
andersuw. Instämmer helt. Volvo visar även detta i min instruktionsbok genom ett diagram med olika viskositeter och vid vilka temperaturer de är lämpliga. Det finns inte en chans att jag har i 0w-30 A5B5 inför nästa sommar då vi ska bila hela vägen till Grekland. När bilen går 150-160 km/h på motorvägen och tempen är 45 grader lär det knappast bli någon oljefilm kvar av den oljan. Snarare vatten.

Jag kommer med största sannolikhet att hälla i 0w-30 A3/B4 Castrol EDGE Ti inför vintern och inför sommaren lutar det åt 0w-40 Mobil 1 Turbo Diesel eller New Life, A3/B4.

av Alexas
Sen tillkommer det faktum att en motor långsamt slits, oavsett olja. Och när den slits blir toleransera större. Om än minimalt men kanske är det som gällde för motorn när den va ny inte detsamma som när den rullat 200 000 km/10 år. Värt att ha i beaktning

av Alexas
Vi börjar med vad boken säger.

Klassning: A1B1 (idag A5B5) eller A3B3 / A3B4. Olja med klassning A3 för bensinmotorerna rekommenderas vid tuffa körförhållanden. Som jag skrivit tidigare i tråden är A3B4-oljan bättre på att skydda motorn än A5B5-klassad olja när oljan är varm. Anledningen är att A5B5-oljan inte upprätthåller sin oljefilm lika bra som A3B4-oljan.

Viskositet: ska du ha A3B4 olja (vilket JAG rekommenderar före den sämre A5B5-oljan) så ska du ha 0w30 eller 0w40 i viskositet.

Så. Nu till oljan du länkat. Den oljan är väldigt tjock och tanken Mobil1 har med en tjock olja som kallas för Peak Life är att den ska kompensera för en sliten motor och senarelägga dess eventuella död. Huruvida din bil behöver sånn olja eller inte kan jag inte svara på utan att veta mer om motorns kondition. Peak Life har ett HTHS-värde på 4.4. HTHS är det viktigaste värdet när det gäller hur väl oljan upprätthåller sin oljefilm när motorn är varm. 4.4 innebär att oljan är mycket bra på att hålla uppe en oljefilm och det i kombination med oljans tjocka viskositet gör den till väldigt tjock. För att jämföra så har A5B5-oljor runt 2.9 och A3B4 någonstans runt 3.8. Men då pratar vi på viskositeter som är 0w-30/0w-40. Så, A3B4-olja är således väldigt bra på att bilda en oljefilm och det i kombination med "normal" viskositet gör den idealisk till de absolut flesta motorerna.

Om inte motorn är väldigt sliten så skulle jag kört på en A3B4-klassad olja och 0w-30/0w-40 beroende på hur bilen ska köras. Mobil1 New Life är väldigt prisvärd!

av Alexas
A5B5-oljan får alltså sin bränslebesparande egenskap genom sitt låga HTHS-värde som gör oljan supertunn och till en kostnad av sämre oljefilm.

Merparten av alla A5/B5 uppfyller även kraven för A1/B1, dvs lägsta oljestandarden.
Vidare går det att läsa sig fram till att A3/B4 inte passar bilar med avancerad avgasrening, t ex trevägskat och partikelfilter som finns på D5244T4, som kom på modellår 2006 och nyare.

ACEA C-klassade oljor är s.k low saps och är speciellt framtaget för att passa bilar med avancerad avgasrening, så som partikelfilter och trevägskat.
Så du bör nog tänka om och i så fall överväga en C-klassad olja, de uppfyller A3/B4, men har minimalt med SAPS, dvs kalium och andra hjälpämnen i oljan.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]