Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
SvenB skrev:
valln skrev:Om jag kör längre än fem mil kan jag lätt köra under 0,72 liter milen. Ju backigare vägen är desto mindre bränsle drar den för det elektroniska gasspjället stryper bränslet nerför.
??:-/ Så du åker bara nerför då?
Resonemanget håller inte annars. Du måste ju upp också. :|
Du vantolkar mina inlägg!
Vars fan skrev jag att jag bara åker nerför???
av valln
SvenB skrev:
valln skrev:Förlåt sven b men vi ligger för långt i från varandra i den här frågan.
Inser du inte att en motor kan bete sig annorlunda om du kör en flygraka i fem mil i sträck gentemot om du kör fem mil och vägen går upp och ner samt börjar och slutar på samma ställe?
Ja jag har ju inte läst mekanik på universitet, men kan hålla reda på vad jag kommenterar. Jag påstod inte att en bil drar lika mycket på rakbana som i backar, utan att du påstod att bilar drar mindre i backig terräng eftersom det elektroniska gasspjället stänger i nedförslut. Jag vill påstå att det du vinner nedför, får du ge igen i uppförsluten.
Förlåt, jag glömde bl.a. framför ordet gasspjäll och det ger jag rätt för.
Ps Jag kan också övertolka dina inlägg om du vill det. Ds
av valln
Jäverhammar skrev:Tror att Valln hade gjort bättre i att plugga fysik istället... Om du ska vinna på backig terräng ska det vara branta korta uppförsbackar där du dessutom ska kunna utnyttja den extra farten en lagom brant och lång nedförsbacke ger för att slippa trycka in extra bränsle som bilen annars vill ha när den ska uppför.
Finns säkert några sådana vägar med optimal fördelning av upp och nedförsbackar någonstans i Sverige kanske?
Sällar mig till de andra och hävdar att raksträcka samt medvind är mest bränslebesparande oavsett motor.
Grejen är att mekanik är en delkurs i fysik. Fysik är sedan en tillämning av mattematik.
Raksträcka och medvind??
Jag tror bilen går billigast om den bogseras med avstängd motor, är ungefär lika relevant.
av valln
Allinug skrev:0,7 är inga problem på långkörning, men jag tror inte att farthållaren skulle klara det eftersom den strävar efter att hålla jämn fart och bromsar i nedförsbackarna och gasar i uppförsbackarna därefter. Bättre då att köra utan farthållare och få extra fart i nedförsbackarna så att det blir bra rull uppför i uppförsbackarna. Höga kusten har bra möjligheter till bränslebesparingar vid körning i kuperat landskap.
Nej, bilen bromsar inte med farthållare. Motorn stryper bränslet i nedförsbacken och motorbromsar.

Med farthållaren får du en hög och jämn medelhastighet.
precis bilen går billigt vid högakusten men jag har kört där för lite och känner inte till exakt var fartbegränsningar ligger så jag kan släppa gasen i god tid och inte bromsa bort energi (bränsle).

För mig är det en sport att planera körningen så man kör rätt hastighet vid skylten ex. 70 utan att bromsa...
av valln
frasse4 skrev:Jag känner mig tveksam till klart billigare. Det betyder att jag skulle snittat 0,8 med min om jag haft sugmotor och automat? Jag bor i Sthlm och jobbar på andra sidan stan så det blir ju en del kökörning på essingeleden. Det är ju snittet som är intressant, jag körde tor till gbg i förra veckan på 0,73 med full bil och AC.

Jag tror inte det hade varit mer än några centiliter skillnad för mig utan turbo i alla fall. Det spelar mycket större roll vad för körstil man har, automat/manuell och AWD. Däremot förstår jag att många valde bort turbo när bilen var ny för den var ju vetydligt dyrare...
Vi är helt överens.
Göteborgskörningen, körde du på farthållare?
Exkludera omkörningar vilken hastighet körde du till gbg?
Omkörningar påverkar inte förbrukningen nämnvärt, däremot är det viktigt att du bara släpper gasen efter omkörningen och inte blir skitnödig och bromsar.
Jag brukar köra mycket på tomgång om jag går in och hämtar lite grejer. Bränslefärddatorn tickar på men motorn förbrukar abnorma mängder bensin vid start, särskilt vid kallstart. Man riktigt känner hur det flödar bränsle vid start.
Användarvisningsbild
av frasse4
Mellan Sthlm och gbg körde jag princip helt på farthållaren skyltad hastighet på mätaren som är 4-5 km/h glädjemätare ca 960 km. Körningen var totalt 1180 km så det ingick även 220 km diverse utflykter runt Gbg då jag sällan körde farthållare.
av valln
Vad är det för hastighet mellan sthlm och gtb, 100, 110 eller 120?
Det har ganska stor betydelse för förbrukningen.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är 110 bortsätt från 10 mil mellan Jönköping och Linköping med 120. Och jag vet att gå från 110 till 120 gör mer än man tror, säkert 10%. Så kan nog ha legat i 117 på mätaren då ;)

Jag körde för två år sedan ca 400 km på Autobahn, låg runt 140 km/h och snittade 0,88 med E10, men då körde jag på lite ibland också. Den gör 3900 rpm i 200 km/h på femman så det gick förvånadsvärt bra i jämförelse med att jag i min yngredom körde en gammal 240 i 180 km/h vilket inte var en lika trevlig upplevelse. Det var dessutom på fyran eftersom den bara gjorde 175 på femman...
Användarvisningsbild
av frasse4
Japp

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]